Troligare att det är alrot än betsad masurbjörk.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Troligare att det är alrot än betsad masurbjörk.
Tack.
 
Om det är utbildningen på Vingaskolan du menar att du inte har så långt till så skulle jag lasta in bordet i bilen och köra dit.

De har flera olika utbildningar, både trätekniska men också möbelrenovering och gammal måleriteknik.
Näst intill alla som går där är dessutom riktigt duktiga (eller var i alla fall när jag gick där).
Där finns inte bara drivor med kunskap utan dessutom alla maskiner och verktyg etc. som underlättar arbetet.

Som bax skrev så tog de även in möbler för restaurering det vet jag för jag har själv gjort det. Jag skulle tro att de gör det fortfarande även om det var ett antal år sedan jag lämnade in något där själv.

Då kan du ju också prata med sakkunniga om det är värt att ge sig på att fanéra om skivan eller om det blir bättre med en marmoreringsmålning av skivan, svart, mörkgrå eller ljus, allt efter ditt tycke och hur den ska passa in i just ditt hem.

Nu ska jag sluta svamla och gå och lägga mig.

Hoppas det var till någon hjälp i alla fall.
 
Hej Sophie

Börja med att studera hur ådringen ligger på det nuvarande faneret. Dokumentera.

När du skall ta bort faneret så använd dig av antingen ett strykjärn eller (varmlufts pistol kan vara svårare om man inte har temperatur reglering )värm på faneret till 70-90 gr så släpper limmet du kan använda ett stämjärn när du lättar på faneret.

Slipa skivan med en långkloss alltså fastlimmat slippapper på en plan planka/ skiva
som inte böjer sig för mycket som håller måtten samma bred som dit slippapper
längd 30-40 cm. Ta en blyertspenna och rita en massa streck kors och tvärs över hela bordsskivan. Slipa först på diagonalen tills alla strecken är borta med säg 80 korn
samma långkloss och slipa längs med åter rita en massa blyerts sträck överalt när dom är borta så tror jag det blir bra. 80 korn på pappret blir bra inte finare för det är bra om ytan är lite ruff för då sitter kontaktlimmet bättre

När det gäller att fanera gör så här: Försök att hitta ett mönster på faneret som du gillar eller överensstämmer med det gamla skär till bitarna på längden låt längden vara säg 10 cm längre än skivan. På breden får man räkna så här. Tänk på att på varje fanerblad skall du skära bort alt från några millimeter till flera centimeter det beror på hur pass parallella fenerbladen är hur skadade kanterna är hur mycket ytved som finns när du har tittat på det så vet du hur många blad det går åt på breden samma här 10 cm mer på breden.
Lägg alla bitarna som du vill ha dom sätt några remsor med maskeringstejp så alla bladen sitter ihop vänd hela med baksidan upp markera alla bitar tex rita en bred stor triangel som täcker alla skarvar nu vet du vilka bitar som skall sitta bredvid varandra numrera dom också mitt på varje blad börja tex framkant bordsskiva med nr 1

Nu skall du skarva dom längsled till ett stort stycke som täcker hela bordsytan
När du skall skära så skär allt på BAKSIDAN med nya blad det är för att när man skär så blir spåret V format och när man sen vänder på det så kommer spetsarna mot varandra det gör fogen tätare.
Ta nr ett och två läg dom bredvid varandra som dom skall ligga(titta på din ritade triangel) rita med blyerts på ettan där du skall skära gör likadant med tvåan flytta inte tvåan när du ritar utan låt dom hela tiden liga bredvid varandra som dom skall göra.
Nu tar du tag i tvåan där du har ritat din skär linje och lägger ritlinjen över ettans ritlinje du skall alltså skära igenom både tvåan och ettan samtidigt. använd med fördel 19 mdf skiva längre än faneret breden valfri bara den är hyfsat stum längs led som har en rakt sågad kant som du lägger över blad ett och den del på blad två som du skär bort spänn fast med tvingar skär med ett lät tryck många gånger istället för ett hårt tryck en gång
Nu gör du likadant med tvåan och trean och så vidare tills alla skarvar är bra.
Det är viktigt att du skär skarvarna som skall sitta ihop samtidigt för då är det inte så viktigt om din mdf bit eller vad du nu använder är 100% rak.
Nu lägger du ihop alla bitarna med baksidan upp sätt några tejpremsor så det sitter ihop vänd allt så rät sidan kommer upp nu tejpar du ihop alt ordentligt var 10 cm tvärs skarvarnadra hela tejpremsor över alla bladen sen över skarvarna dra gärna i tejpen så bladen kläms ihop i skarvarna Vänd i gen ta bort tejpen på baksidan lägg åt sidan färdig. Allt det här tejpande innan man vänder gör man bara för att det är så himla lät att nåt blad kommer fel fråga mej jag vet

Nu till limningen som jag sa innan köp bra kontakt lim på burk använd ansiktsmask
avsedd för organiska ångor inget sånt där munskydd i papp för kontakt lim är riktigt starkt.
Limma över hela bordsytan (se till att den är damfri blås helst av den med tryckluft
dammsuga blir inte ens hälften så bra torka isåfall också med en lätt fuktad trasa låt torka) använd en fintandad spackelspade att bre med så blir det ganska bra.
maskera innan med maskeringstejpen på det som du inte vill ha lim på.

Nu till fanerarket lägg det på något plant underlag med plast emellan lägg tyngder eller hellre spänn med tvingar längs kanterna på fanerarket där du inte limmar för det kan lätt bli buckligt när du limmar på det. Gör på samma sätt som med bordsskivan

När det sen är dags att lägga på fanerarket så måste ni vara två helst tre efter som
det är ganska stort. En eller två som håller upp det medans en lägger och kavlar
Börja vid kortändan på bordet (tänk på att det biter direkt ni kan alltså inte lyfta fanerarket och börja om) lägg ner 10-15 cm kavla hårt över hela börja i mitten kavla längs med ådringen ut mot sidorna lägg ner lite till fortsatt kavla på samma sätt osv. sen när hela ligger så kavla lite till när det är gjort kan du kavla lite till skrapa med naglarna så hörs det direkt om det är någon bom på med kaveln igen. så nu är det färdig låt limet torka.

När limmet är genomhärdat står på burken så skrapa igen med naglarna om det är någon luftbubbla så skär längs med ådringen över luft bubblan försök peta in epoxy lim (ej trälim eftersom det finns torkat kontakt lim) eller använd med fördel en spruta med kanyl men det kan vara svårt att få tag på sen lägger du någon tyngd över låt torka.


Det här med kavla är en vanlig bröd kavel (helst en sån med lös pinne) den kapar man till 10-15 cm ju mindre desto hårdare tryck blir det alternativt en typ fanerhammare att dra med. Gummi klubba tror jag inte på här eftersom ytan är ganska så stor. jag tror ändå på kavel men den måste kapas annars så kommer
man inte upp i rätt tryck som behövs.

Ja ha det tror jag var alt ytbehandlingen får ni klara själva

Mvh Pär H
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan_R och 2 till
  • Laddar…
pär h skrev:
lång text om fanering

Mvh Pär H
Toppen Pär! Mycket intressant att läsa.
 
Tack
Så där långa utlägg från mig kommer nog inte någon mer gång då jag inte skriver så fort men det var väldigt kul hoppas att det kan komma någon till användning.

Mvh Pär H
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket Pär H. Nu ska jag försöka få tag på Faner och sen är det bara att följa dina instruktioner och hoppas att det blir bra. Men med så detaljerad hjälp borde det ju bli det. :)
 
Här blir man ju inspirerad. Bra inlägg pär! Måste hitta på ngt jag kan fanera :)
 
Det är ju kul att hålla på men...

det skulle nog bli fint att lägga på en glasskiva, härdat 4mm.

/zephir
 
Zephir: En glasskiva skulle inte riktigt passa in i rummet där skrivbordet ska stå och dessutom är skivan så trasig och det syns ju genom glaset.

Igår köpte jag fanér. Har kollat runt lite på länkarna jag blev tipsad om ovan men så kom sambon hem och hade fått ett tips från jobbet. Ringde dit men de hade inte fanér...dock visste de vem som hade. Tydligen finns det en fabrik i närheten som heter Ekmöbelfabriken (låter som om de jobbar méd möbler i ek va? :D)

Jag ringde dit och det var bara att komma och hämta. Körde dit igår förmiddag... vilket ställe, massor av enorma gamla gjutjärnsmaskiner och verktyg överallt. Och hur många hyllor med virke och fanér som helst.

Fick med mig ca 2 m2 tror jag så jag har ju lite extra. Fick tillochmed hjälp att kantskära bitarna i deras jättemaskin så de är redan raka. 30 kr kvadraten ville de ha!!!

Nu ska jag sätta igång med att ta bort den trasiga fanéren som är kvar och sen slipa...
 
Var ligger Ekmöbelfabriken någonstans?
 
BAN skrev:
Var ligger Ekmöbelfabriken någonstans?
Bjärnum. Och för alla dem som inte blir klokare av det... Cirka en mil norr om Hässleholm i Skåne. :)
 
Sophie skrev:
... vilket ställe, massor av enorma gamla gjutjärnsmaskiner och verktyg överallt. Och hur många hyllor med virke och fanér som helst.


Asch...nu får jag så där ont i hjärtat igen...
Varför jobbar jag på kontor :rolleyes:
 
Sådärja. Nu är skrivbordet äntligen klart. Ja inte så att jag jobbat med det konstant direkt...mer att jag inte haft tid förrän nu att bli helt klar. :)
Fanér fick jag ju tag på för ett tag sedan men sen har det inte hänt så mycket mer... förrän i helgen när jag bestämde mig för att ta itu med problemet på riktigt. Strykjärnet funkade utomordentligt för att få bort faneren och sen slipade jag. Skivan hade delat sig så jag tvingade oxå ihop den och limmade.

Med hjälp av Päe h.s instruktioner tejpade jag ihop fanérarket och sen limmade vi dit det. Jag kapade en av mina brödkavlar på hälften och så fick sambon som är starkare än jag kavla.

Vi fick nån bubbla men inte mer än att vi kunde kavla över direkt utan att behöva fylla på mer lim. Dagen efter kom det som jag tyckte var svårast...att skära bort överskottsfanér. Jag vet inte riktigt vilket som är bästa sättet men jag använde ett rakblad och det blev bra men tog tid. Slipade så det var jämt och fint och sen betsade jag ytan i samma färg som övriga skrivbordet. Nu är det ytbehandlat oxå och pryder verkligen sin plats i vårt arbetsrum!!


TUSEN TACK PÄR H FÖR DINA INSTRUKTIONER!!!
 
  • P6030003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6030006.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pettman och 2 till
  • Laddar…
Det ser riktigt snyggt ut!
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.