Byggahus.se
Jag har köpt ett gammalt skrivbord som till största delen är i bra skick. Tyvärr har dock skivan farit väldigt illa. Mycket av faneren har lossnat och det fattas stora bitar. Jag skulle nu vilja renovera skivan så att jag kan använda skrivbordet.

Jag vill inte måla resten av möbeln för jag tycker den är fin som den är och hade helst sett att skivan varit intakt oxå. Finns det någon som har några idéer på hur jag kan göra? Kan man få tag på ny fanér? I såfall var och hur mycket tror ni det kostar? Vilka andra alternativ är tänkbara? Vad blir snyggt till när man behåller underedet som det är?
 
  • skrivbord liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att köpa ny faner.

Troligt är att man måste betsa in den till rätt färg.Faneren ska helst pressas mot hela ytan när den torkar så man inte får "bubblor". Detta är ju såklart inte helt lätt när skivan inte är loss. Kan ju iofs räcka med att man tynger ner borde med typ en marmorskiva eller liknande som man sen tvingar neråt. Passa så det inte fastnar i pressverktyget.

Kanske finns någon träutbildning i närheten som kan hjälpa till?
 
För det första så kolla om det finns någon form av värde eller framtida värde för det
påverkar kostnaden på jobbet

Skall du göra jobbet själv eller lämna bort det.
om du tänker lämna bort det hur mycket är du bered att betala för att få på nytt faner på skivan .

Mvh Pär H
 
Nej jag har tänkt fixa skrivbordet själv. Jag är medveten om att det är ett gammalt skrivbord och jag är inte ute efter att förstöra det, jag skulle gärna vilja sätta på ny fanér men jag vill inte betala alldeles för mycket för det. Jag har köpt skrivbordet för 150 kr och vare sig det är värt massor eller inte så vill jag kunna använda det.

Jag ska kolla upp fanér och se vad det skulle kosta. Att pressa ner det ska vi nog kunna lösa på något sätt. Det är bara skivan som är dålig. Kanten runt om på skivan är i bra skick.

Annars har jag oxå varit inne på att måla skivan. Frågan är då om man målar bara skivan ellr kanten oxå?

Ett annat alternativ jag funderat på är att sätta läder på ovansidan, det skulle nog fungra och då kanske man kan lösa det så att man inte gör mer skada på faneren under.

Annars hur skulle marmorering av skivan fungera på ett sånt här skrivbord?

Detta är idéer som jag vill få respons på så är det nåt ni tycker är vansinnigt så snälla säg det...nu innan jag gör något!!
 
Skinn blir nog ganska dyrt, och möjligen mer jobb än nytt fanér. Jag tror på målning fortfarande, en mörk marmorering eller hela skivan svart. Men det handlar ju bara om smak.
 
Faner i säg är inte så speciellt dyrt. Om du inte har för avsikt att bevara den för eftervärlden så kan man limma med kontaktlim men det blir inte en permanent lösning för det kan hålla från 1-10 år kanske längre. Använd med fördel en mindre kavel så presstrycket blir högt när ni fäster faneret

Annars kan man limma med tex hud lim och då behöver man inte massa tvingar utan man pressar fast faneret genom att dra en 4-8cm bred hammare (som när man kavlar) i en riktning under tiden limmet torkar (limmet är varmt när det appliceras)

Mhv Pär H
 
Det ser ut som om faneren är skadad av vatten. Många gamla skrivbord ha ju fått tjänstgöra som blombord och därav skadan. Om det är så i ditt fall vet jag ju inte förstås. Men min poäng med det är att fråga om inte hela skivan är vattenskadad, så det behöver slipas till etc. innan man gör något alls? Om den där faneren är helt förstörd och du limmar på en ny spelar det nog mindre roll för värdet. Ett skrivbord som är sådär går bara att använda till typ blombord...

Det är i och för sig inte så besvärligt att limma på läder, men skrivbordet verkar ändå passa bäst med sin fanér. Det är inte så dyrt trots allt. Om skivan är slät kan det gå att lägga på en skiva över faneren för limningen och sen tyngder. Det kanske inte blir allra bäst men borde ändå duga. Se det som ett tillfälle att pröva.

Sen har du ju bra möjligheter att pröva dig fram på lite spillbitar av faneren för rätt kulör. Det
går ju alltid att fråga in nån bättre färghandel vad de tror, alt. hos en möbelrenoverare som kan hjälpa till med rätt bets, lasyr, vax, schellack eller vad det nu kan vara.

Roligt projekt! Ser fram emot fortsatt rapportering.

PS. Ska det bli helt fläckfritt bör man förstås ta av skivan, se till att den är helt slät och lägga på faneren och in i en lim-/fanerpress.
 
Som jag skrev innan du behöver ingen fanerpress eller tvingar eller ta bort skivan för att det skall bli bra.
När bordet byggdes så hade dom ingen fanerpress utan det limmades med någon form av animaliskt lim

Faner kostar till det bordet 150-500 kr om det inte är något väldigt exotiskt

Jag tycker du skall använda kontaktlim det ända som kan hända med tiden och det kommer att hända är att faneret släpper men då är det bara att lätta lite och spruta in nytt kontaktlim.

Du måste ta bort det gamla faneret.

Angående faner så prova med gula sidorna där du bor efter snickeri och ring och fråga om dom kan tänkas sälja till dig och ta med en prov bit som du har slipat bort lacken på så blir det mycket lättare att se vad det är för träslag.

Tyvärr är jag alldeles för dålig på att skriva och förklara hur du skall gå till väga men med en stor portion tålamod så är det inte så svårt om man har lite snickeri vana
Men jag vet att det diskuteras ofta på olika hi-fi forum under DIY tex faktiskt.se hur man limmar faner med kontakt lim.

Mvh Pär H
 
Glöm inte att slipa bort eventuella knölar, de kommer oundvikligen att synas annars ;)
 
Ett krux är att man troligen måste använda remsor av faneret för att få rätt bredd.
Inte så lätt att få till om man inte gjort det förr.
Limningen löses bäst med animaliskt lim och en fanerhammare.

Det enklaste borde vara att lackera skivan och den översta konturen av kanten, dvs de översta 3-4 mm.

/Kent
 
Enklast,tror jag,är att använda kontaktlim och sedan slå fast faneret med en gummiklubba. Har själv använt den metoden, men inte på så stort objekt som ett skrivbord. Viktigt att faneret fäster över precis hela bordsskivan, annars blåsor.

Mvh Lars F
 
Tack för alla tips och råd. Skivan är illa skadad och ycket av faneren är lös eller fattras redan. Så det är inte bara skador från vatten som gör skivan dålig. Målning har jag funderat på men det kräver ju mycket jobb det oxå eftersom ytan är så ojämn.

Jag skulle vilja fanera om och ska försöka hitta fener. Tydligen har de en gymnasial möbelutbildning hör i närheten och de kanske kan hjälpa mig med faner. Annars finns det säkert nån möbelverkstad. Finns det nåt bra sätt att få bort den faner som är kvar på skivan? En del går lätt bort men bitar sitter fortfarande stenhårt.
 
  • skrivbordlåda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skrivbordyta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst är det troligen ek på skivan och sen nåt annat (masurbjörk??) på lådorna?
 
Sophie skrev:
Tydligen har de en gymnasial möbelutbildning hör i närheten och de kanske kan hjälpa mig med faner.
Kanske dessa kan göra det åt dig, till en symbolisk penning.

En del gymnasielinjer, ex fordon, brukar ju laga bilar till självkostnadspris, för utbildningens skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.