Man blir ju onekligen lite nyfiken på hur systern resonerar? Men det är knappast något vi andra har med att göra.

hempularen skrev:
I inlägg #6 framgår det ju att banken gjort pappren, där ägarandelen framgår. Det låter väl rimligt att förutsätta att det handlar om andelar enl. lagfarten.
Ja, det får man väl hålla med om. Jag hängde upp mej på det där med det muntliga avtalet angående marken. Det är något jag inte riktigt förstår, uppenbarligen.

mycke_nu skrev:
...Jag hängde upp mej på det där med det muntliga avtalet angående marken. Det är något jag inte riktigt förstår, uppenbarligen.
Det är du inte ensam om.
Det är ju vad som står i kontrakt och på lagfarten som gäller.

Hoppas att inte TS blir lurad p.g.a dessa muntliga, icke gällande avtal!

Andreas_H skrev:
Köp en annan tomt att bygga på. Sparar mycket besvär. Sälj ditt innehav i den nu omtalade fastigheten nu eller senare när föräldrarna är borta.
Jo, vi har funderat på detta, alltså inte sälja mitt innehav utan att gå vägen till tingsrätten och tvinga fram en offentlig budgivning. Det går nog inte, för det kommer ta död på min far. Funderar dock på att ta hit en värderingsman, för att få lite fart på det.

Läget här är toppen, därav kommer vi kämpa ett tag till.

Inte heller min syster sitter i guldsits för våran vattentäckt och vårt avlopp är gemensamt och ligger på samägd mark. Så säljs gården blir det lite problem där för dom. Jag lär då i alla fall inte skriva på något om servitut eller liknande...

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Det finns egentligen bara två fall:
1. Föräldrarna är lagfarna ägare och då kan barnen knappast hävda ett muntligt avtal vilket såvitt jag förstår skulle strida mot Jordabalken 4 kap 2 paragrafen nedan.
2. Föräldrarna OCH barnen är lagfarna ägare och då är det som hempularen skriver.

Min poäng med allt detta är att troligen är det muntliga avtalet ogiltigt, dvs varken TS eller systern äger någon del av den ursprungliga fastigheten. Därmed kan föräldrarna ensamma bestämma om TS ska få stycka av.

Jordabalken:

4 kap. Köp, byte och gåva

Köpets form

1 § Köp av fast egendom slutes genom upprättande av köpehandling som underskrives av säljaren och köparen. Handlingen skall innehålla en uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen. Köpes utom fast egendom även annat mot en gemensam köpeskilling, är det tillräckligt att köpehandlingen innehåller en uppgift om gemensam köpeskilling.
Om säljaren och köparen vid sidan av köpehandlingen har träffat överenskommelse om annan köpeskilling än den som anges i köpehandlingen, är den överenskommelsen ogiltig. Mellan säljaren och köparen gäller i stället den köpeskilling som anges i köpehandlingen. Denna köpeskilling får dock jämkas om det med hänsyn till köpehandlingens innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att den köpeskillingen skall vara bindande.
Köp som inte uppfyller föreskrifterna i första stycket är ogiltiga. Dock är förvärv, som har gjorts enligt lagen (1982:352) om rätt till fastighetsförvärv för ombildning till bostadsrätt eller kooperativ hyresrätt eller lagen (1985:658) om arrendatorers rätt att förvärva arrendestället, giltiga även om föreskrifterna iförsta stycket inte har iakttagits. Lag (2002:94).

2 § Har köp slutits och upprättas därefter köpebrev eller annan ytterligare köpehandling angående samma förvärv, äger 1 § första och andra styckenatillämpning även i fråga om den senare handlingen. Handling som icke uppfyller föreskrifterna i 1 § första stycket är utan verkan som köpehandling. Lag (1992:448).

Alternativ 2 är det som gäller. Vad stycket i jordabalken har med det här att göra förstår jag inte. Vi tre köpte gården av en gammal tant, så vi har inte köpt in oss hos varandra eller så.

hempularen skrev:
Hon äger helt solklart 1/6 av boningshusen också.

När det gäller ladan så är det inte uppenbart att den blir fastighetstillbehör, när du som delägare bygger den på gemensamt ägd mark. men troligen är även den fastighetstillbehör, dvs hon är delägare i den också. Och du får inte riva eller montera ned något på fastigeheten utan godkännande från övriga delägare.
Hmm, då bör hon rimligtvis stå för 1/6 av underhåll och sånt? Kan bli spännande det här...

Jag uttryckte mej slarvigt, det var bara i alternativ 1 som jordabalken kom in i bilden.

lundsbo skrev:
Hmm, då bör hon rimligtvis stå för 1/6 av underhåll och sånt? Kan bli spännande det här...
Ja men ni får bara underhålla sådant som alla är övverens om.

Villa vista skrev:
Fan vad sur jag blir när jag läser sånt här! ibland läser man om idiotentreprenörer som förstör för husägare men de har inget familjeband till husägaren. Här rör det sig om familj, varför vill man paja familjerelationen för 2000 kvm? Tyvärr har jag inget gott råd att ge :(
Jag har varit ledsen, sur, tvärförbannad och uppgiven. Om vartannat. Nu är det mest tomhet. Hela våran uppväxt har vi haft hästar och tränat och tävlat tillsammans. Skaplig kontrast.

Vi har 55 000 m2 tomt och jag kan inte få köpa loss 2000.
Egentligen har jag inte fått något annat svar än att hon tycker att det är nog med hus. Mina föräldrars och mitt ligger bredvid varandra och de valde att bygga i andra änden (tur). Den enda kontakten jag har är att våra barn leker tillsammans. Pappa har tagit mitt parti (för första gången i mitt liv satte han verkligen ner foten och det tålde hon inte) så de talar knappt med varandra och till mamma ringer hon när hon vill ha barnvakt. Gissar att det blir julfirande i olika hus i år.

Vad händer om jag lämnar in ett förhandsbesked för bygglov? Får hon motivera varför hon motsäger sig en avstyckning när ansökan går vidare?
Kan vi på något sätt tvinga ut henne? Stycka av mark till henne?

lundsbo skrev:
Vad händer om jag lämnar in ett förhandsbesked för bygglov? Får hon motivera varför hon motsäger sig en avstyckning när ansökan går vidare?
Kan vi på något sätt tvinga ut henne? Stycka av mark till henne?
Du kan ju inte stycka mark från en fastighet utan alla lagfarna ägares godkännande.
Jag vet inte till 100% men i vart fall relativt säker på att du inte kan tvinga fram en avstyckning.
Att söka förhandsbesked är inga problem, det kan du göra på vilken fastighet som helst, det svåra i ditt fall blir att få till ett ägande av marken

Låter inte detta som en anledning till att klyva fastigheten?

• Gilla
Solskiftet och 1 till
  • Laddar…
Hur menar du?

Är det någon som vet vad det är att våran uppgörelse att syster äger 1/3 av marken och inte 1/6 av allt inte gäller?
Är upplägget tokigt eller beror det på att det är muntligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.