Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
P2 är de som gick MY99-08 (Jo, det gick faktiskt en del MY08 eftersom vissa V70 Classic byggdes 2007w20 eller senare), Y2 är de som introducerade 2006w20 med nya S80 och de delar många tekniska lösningar med Ford Mondeo/Galaxy även om tophaten utvecklats av Volvo. Y2 innefattar idag S80, V70, XC70, S60, V60 och XC60. Den enda P2 som är kvar är XC90. S40/V50/C70 delar teknik med förra Ford Focus. De nya V40/XC40 delar teknik med nya Ford Focus.spekerök skrev:
Du sparar ingenting eftersom servicen är så dyr på nya bilar en oljeservice kan kosta 3000kr eftersom du måste lämna in den på auktoriserad verkstad för garantier etc, egentligen behöver man inte det enligt eulag men det är som att slåss mot väderkvarnar om det blir problem.
Och nya bilar går sönder på löpande band intervallerna blir längre för att det ska framstå som billigare för konsumenten.
Vem byter tex olja i manuella växellådor numera?
Jag gör det dock alltid kostnad 500- 1000kr sen behöver man inte byta det på 10k mil
Och nya bilar går sönder på löpande band intervallerna blir längre för att det ska framstå som billigare för konsumenten.
Vem byter tex olja i manuella växellådor numera?
Jag gör det dock alltid kostnad 500- 1000kr sen behöver man inte byta det på 10k mil
Redigerat:
Instämmer till viss del.. det är den sista skruvbara Volvon som gjorts.Totem skrev:
En skruvmejsel och en 13 nyckel så kommer du långt , motorn i 850 är bra men dom är hopplösa att skruva med (torx) överallt ju.
Grunden är sedan 84 ja, men den har förbättrats genom åren. Jag vet en som har varit med om en rejäl smäll med en 940 -97a. Hade det varit en 740 så hade de inte överlevt, nu så klarade de sig lindrigt. De senare 940 modellerna agerade som prov för diverse säkerhetssystem som senare kom i 850 & S,V serien. V70 härstammar från en konstruktion från 91-92. Utvecklades på slutet av 80 talet. Så kom inte och påstå att en V70 är en hypermodern konstruktion. (Utom de senare modellerna, men då pratar vi inte bilar för under 100k. Utan över den summan). Dessutom så skulle i alla fall jag hellre sätta min familj i en shysst 945a istället för en mellanklassbil som tex Golf kombi som nämnts här.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Jag stönar. Fatta nu att en V70 frrån detta millennium är säkrare än en 945. Spelar ingen roll om vissa lösningar ärvts från tidigare bilar, det är helheten som räknas, och där talar Euro NCAP och Folksam sitt tydliga språk. Bland annat har bältesförsträckare och krockkuddar samt SIPS förbättrat säkerheten avsevärt.
Och 1997 som din bekants 940 var från så var P2 redan färdigkonstruerad. S80 kom i produktion 1998w50. 740/760 utvecklades i slutet av 70-talet så den är ännu mindre hypermodern. Och naturligtvis är inte V07 en hypermodern konstruktionm, den nuvarande modellen kom i produktion 2007.
Sedan är Torx ett mycket bättre skruvsystem än allting annat, i synnerhet insex. Anledningen är den stora kontaktytan mellan mejsel och skruvspår som ger låga kontakttryck. Även nyare bilar har rätt få dimensioner av skruv eftersom detta förenklar produktion. Och Biltema har bra verktyg till låga priser så att man har råd att köpa ett fullt set mejslar och hylsor i Torxdimensioner. Det här snacket hade man även när Pozidriv och millimeterstorlekar blev vanligt.
Får jag föreslå även Jeep Grand Wagoner och International Harvester Scout (känd från filmen "Den Sista Färden", uppbyggd av lastbilskomponenter) för den som vill ha en old school stor kombi.
Och 1997 som din bekants 940 var från så var P2 redan färdigkonstruerad. S80 kom i produktion 1998w50. 740/760 utvecklades i slutet av 70-talet så den är ännu mindre hypermodern. Och naturligtvis är inte V07 en hypermodern konstruktionm, den nuvarande modellen kom i produktion 2007.
Sedan är Torx ett mycket bättre skruvsystem än allting annat, i synnerhet insex. Anledningen är den stora kontaktytan mellan mejsel och skruvspår som ger låga kontakttryck. Även nyare bilar har rätt få dimensioner av skruv eftersom detta förenklar produktion. Och Biltema har bra verktyg till låga priser så att man har råd att köpa ett fullt set mejslar och hylsor i Torxdimensioner. Det här snacket hade man även när Pozidriv och millimeterstorlekar blev vanligt.
Får jag föreslå även Jeep Grand Wagoner och International Harvester Scout (känd från filmen "Den Sista Färden", uppbyggd av lastbilskomponenter) för den som vill ha en old school stor kombi.
Stöna på du.
Jag vet vad jag har sett med egna ögon. Jag har en släkting som har haft bilbärgning och jag har varit med som inhoppare där. Har sett ett och annat i verkliga livet vid vägkanten. Euro Ncap är inte allt, och Folksams rapporter är heller inte 100 procentiga. Verkligheten kan te sig helt annorlunda ut. Självklart är en modernare bil bättre.
Jag vet vad jag skulle välja, men då talar vi stort och tyskt. Inte BMW och definitivt en bra bit över 100k. Men återigen en 945a är en bra bil tycker jag, sen får ni stöna och tycka vad ni vill
Nu har jag kastat tillräckligt med brandfacklor. Nu kan ni få spekulera vidare.
Jag vet vad jag skulle välja, men då talar vi stort och tyskt. Inte BMW och definitivt en bra bit över 100k. Men återigen en 945a är en bra bil tycker jag, sen får ni stöna och tycka vad ni vill
Redigerat:
Kör man så lite som runt 1000 mil om året så gör det inte ett smack om bilen drar 1 liter milen. De flesta större bilarna, även nyare, ligger däromkring och straxt under i verkligheten. Om det inte är en diesel eller en bil med för liten motor. Det som räknas är Totalkostnaden. Dvs drivmedel, försäkringar, skatt, reparationer, service, däck mm. Inklusive inköp och värdeminskning. Vad har bilen kostat dig då.
Ren kuriosa. Jag har haft en bil som jag har gått plus på efter tre års brukande. En Mazda 626.
Ren kuriosa. Jag har haft en bil som jag har gått plus på efter tre års brukande. En Mazda 626.
Nu är vi offtopic eftersom ts ville lägga runt 100K, men ändå:MUSS skrev:
...å andra sidan rasar de inte 30000:- per år i värde.
Det är ju inte bara bensinen som ska betalas.
Stor kombi, bra kvalité, relativt säker, billiga reservdelar och lätt att skruva själv med: 945 är nog bland de mest förnuftiga valen ur ekonomisk synvinkel, trots förbrukningen.
Om man sedan tycker att det kul att åka runt i den är en annan femma.
Här är en intressant video på temat 940.Totem skrev:Stöna på du.Jag vet vad jag har sett med egna ögon. Jag har en släkting som har haft bilbärgning och jag har varit med som inhoppare där. Har sett ett och annat i verkliga livet vid vägkanten. Euro Ncap är inte allt, och Folksams rapporter är heller inte 100 procentiga. Verkligheten kan te sig helt annorlunda ut. Självklart är en modernare bil bättre.
Jag vet vad jag skulle välja, men då talar vi stort och tyskt. Inte BMW och definitivt en bra bit över 100k. Men återigen en 945a är en bra bil tycker jag, sen får ni stöna och tycka vad ni villNu har jag kastat tillräckligt med brandfacklor. Nu kan ni få spekulera vidare.
[video=youtube;qBDyeWofcLY]http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY[/video]
Jag väljer en modern bil alla dagar i veckan.
Ja, det som händer i den där krocken går ju inte att snacka bort men om jag minns rätt från en diskussion på ett annat forum med en kille på volvo som jobbar med just krocksäkerhet så var det väldigt oklart med uppgifterna kring krockvåldet på dockorna i den lilla bilen. Det redovisades orimligt låga värden på detta så det fanns anledning att tro att testet var lite riggat. Ev var det iofs ett annat krocktest på samma tema, vill minnas att det var vita bilar. MEN, smäll en gammal stor bil med en ny stor bil....utgången är given.
Oavsett hur man vill prioritera sina pengar osv tycker jag det är märkligt att föreslå gammelhäckar till någon som vill ha en större bil att transportera sin nya bebis i.....ingen frisk människa gör det om man har ekonomiska medel att låta bli och det har ju uppenbarligen trådskaparen.
Oavsett hur man vill prioritera sina pengar osv tycker jag det är märkligt att föreslå gammelhäckar till någon som vill ha en större bil att transportera sin nya bebis i.....ingen frisk människa gör det om man har ekonomiska medel att låta bli och det har ju uppenbarligen trådskaparen.
Redigerat: