3 862 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Falurött tillsammans med järnvitrol på samma gård?
Hej! Det här blir min första fråga i forumet.
Jag står inför en totalrenovering och ombyggnation av mitt huvudhus och känner att det är stora beslut att ta gällande färgsättning. Det gäller huvudhuset på gården som i tillägg innefattar garage med sammanbyggd bryggstuga samt en timrad lite stuga i kanten på tomten. Huset kommer få ny liggande panel med nya fönster och tak.
Tomten ligger lantligt till men röda hus är inte i majoritet om man ser landskapsbilden.
Om man däremot ser den samlade gårdsbilden är falurött dominerande.
Vid ombyggnation av huvudhuset så vill jag få en lite mer modern känsla och står då mellan att totalt byta inriktning och färgsätta huvudhuset med järnvitrol med grå fönsterkarmar och nytt grått falsat plåttak. Här tänker jag att färgsättningen ändå går ihop med den röda slamfärgen i de andra husen och tillhör ”en smutsig färg”. En nybyggd carport får då samma färgsättning för att visa att de ”nya husen” hör samman.
Det andra alternativet är att fortsätta med falurött på huvudhuset för att hålla en samlad gårdsbild men kanske även här välja grå fönsterkarmar och fönsterinfattning utan foder. Färg på tak vet jag inte. Fortsätta med röd/brun ton som de andra husen på gården eller grått för att gå i ton med fönstren. Taket kommer då sticka ut bland övriga hus på gården vilket jag inte heller vet om det är bra. Den nya akitekturen på huvudhuset kanske räcker för att få känslan av att det är byggt i en lite mer modern tappning.
Jag gillar generellt inte den vassa vita färgen mot falurött vilket är färgsättningen på de andra husen och är grunden till att jag vill ändra om lite.
Har någon tex bild på där hus med järnvitrolfasad står samman med fasad med falurött?
Jag står inför en totalrenovering och ombyggnation av mitt huvudhus och känner att det är stora beslut att ta gällande färgsättning. Det gäller huvudhuset på gården som i tillägg innefattar garage med sammanbyggd bryggstuga samt en timrad lite stuga i kanten på tomten. Huset kommer få ny liggande panel med nya fönster och tak.
Tomten ligger lantligt till men röda hus är inte i majoritet om man ser landskapsbilden.
Om man däremot ser den samlade gårdsbilden är falurött dominerande.
Vid ombyggnation av huvudhuset så vill jag få en lite mer modern känsla och står då mellan att totalt byta inriktning och färgsätta huvudhuset med järnvitrol med grå fönsterkarmar och nytt grått falsat plåttak. Här tänker jag att färgsättningen ändå går ihop med den röda slamfärgen i de andra husen och tillhör ”en smutsig färg”. En nybyggd carport får då samma färgsättning för att visa att de ”nya husen” hör samman.
Det andra alternativet är att fortsätta med falurött på huvudhuset för att hålla en samlad gårdsbild men kanske även här välja grå fönsterkarmar och fönsterinfattning utan foder. Färg på tak vet jag inte. Fortsätta med röd/brun ton som de andra husen på gården eller grått för att gå i ton med fönstren. Taket kommer då sticka ut bland övriga hus på gården vilket jag inte heller vet om det är bra. Den nya akitekturen på huvudhuset kanske räcker för att få känslan av att det är byggt i en lite mer modern tappning.
Jag gillar generellt inte den vassa vita färgen mot falurött vilket är färgsättningen på de andra husen och är grunden till att jag vill ändra om lite.
Har någon tex bild på där hus med järnvitrolfasad står samman med fasad med falurött?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Järnvitriol är ingen färg utan bara ett sätt att snabba på en naturlig gråningsprocess. Den ger inte det skydd för en fasad som t.ex. falurödfärg. Ett bättre alternativ tycker jag är andra färgvarianter av slamfärg. Jag har för mig att där finns gråa kulörer också. Annars tycker jag du tänker bra när det gäller färgsättningen. Själv är jag också allergisk mot vitt i kombination med falurött. En gammal tumregel säger att de olika kulörerna på ett hus bör ha samma mättnadsgrad. Sedan tycker jag att ljusröd falurött (som är den ursprungliga) är vackrare än den blåröda som är vanligast idag.
Jo givetvis vet jag att järnvitrol inte är en färg men jag är ute efter den färgen som medlet ger. (Eller egentligen den brungråa färgen som kommer innan fasaden grånat helt) Har varit inne på att eventuellt se på andra slamfärger från Falu men frågan kvarstår om det ser ok ut att byta färg på ett av husen om flera av de andra husen på gården är av en annan...J justusandersson skrev:Järnvitriol är ingen färg utan bara ett sätt att snabba på en naturlig gråningsprocess. Den ger inte det skydd för en fasad som t.ex. falurödfärg. Ett bättre alternativ tycker jag är andra färgvarianter av slamfärg. Jag har för mig att där finns gråa kulörer också. Annars tycker jag du tänker bra när det gäller färgsättningen. Själv är jag också allergisk mot vitt i kombination med falurött. En gammal tumregel säger att de olika kulörerna på ett hus bör ha samma mättnadsgrad. Sedan tycker jag att ljusröd falurött (som är den ursprungliga) är vackrare än den blåröda som är vanligast idag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det tycker jag inte är några problem, om man gör det konsekvent och på rätt sätt. Den enklaste principen är att framhålla huvudbyggnadens ställning och ge den en avvikande färg, t.ex. i grått, medan uthus och annat förblir faluröda. Helhetsintrycket blir bäst om man även där håller sig till kulörer med liknande mättnadsgrad. Du kan inte blanda karamellfärger med järnvitriol.P picbpa skrev:
När man ska diskutera järnvitriolens nackdelar, hänger mycket på var i landet som huset ligger och fasadvirkets kvalitet. Norrländsk gran klarar av att vara pigmentlös mycket bättre än den gran som säljs t.ex. i Blekinge. Kustnära lägen är också mycket mer utsatta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 274 inlägg
Självklart kan du blanda! Jag tycker att helröda gårdar är lite tråkiga. Vita och gula mangårdsbyggnader är ju rätt vanliga även med rödfärgsmålade uthus. Och röda uthus passar ofta bra med svarta/gula/gröna detaljer snarare än att de bara är rödvita.
På åttiotalet var alla nya hus i mexitegel även på landet och allt nybyggt man ser nu är vitt, vitt eller vitt...
Med andra ord går det trender i allt och det som känns modernt nu är nog omodernt en vacker dag, men den dagen den sorgen, det är trevligt när allt inte är likadant.
På åttiotalet var alla nya hus i mexitegel även på landet och allt nybyggt man ser nu är vitt, vitt eller vitt...
Med andra ord går det trender i allt och det som känns modernt nu är nog omodernt en vacker dag, men den dagen den sorgen, det är trevligt när allt inte är likadant.
Klicka här för att svara