4 458 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Faluröd panel men vilken lock läkt?
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej
Planerar ett garage/förråds byggnad om ca 10 * 6 m som ska målas i falu röd (ljus). Men är lite osäker på vilken typ av lock läkt jag ska sätt eller om man inte ska sätta någon alls (hur får man då tätt). Tanken är att den ska matcha bonings huset på ett fint sätt där vårt hus är ett stort två vånings hus i sekelskifte stil och uthusen skulle bli traditionellt röda för att ge en känsla av en gård. Detta tror jag skulle passa bra också i denna miljö som innehåller flera kultur minnes skyddade objekt. Kan också nämna att plåtdetaljer blir galvat/Zink och slagportar i guldockra.
Några tankar eller råd från forumets kunniga medlemmar?!
Planerar ett garage/förråds byggnad om ca 10 * 6 m som ska målas i falu röd (ljus). Men är lite osäker på vilken typ av lock läkt jag ska sätt eller om man inte ska sätta någon alls (hur får man då tätt). Tanken är att den ska matcha bonings huset på ett fint sätt där vårt hus är ett stort två vånings hus i sekelskifte stil och uthusen skulle bli traditionellt röda för att ge en känsla av en gård. Detta tror jag skulle passa bra också i denna miljö som innehåller flera kultur minnes skyddade objekt. Kan också nämna att plåtdetaljer blir galvat/Zink och slagportar i guldockra.
Några tankar eller råd från forumets kunniga medlemmar?!
Det låter fint som du tänker.
Jag tycker du ska gå och kika lite på andra hus och gårdar (gärna från liknande tidsålder) i ditt närområde och kolla vad som verkar varit det vanliga i trakten.
Ja väg givetvis in vad du ev redan har på den egna gården då också.
Jag tycker du ska gå och kika lite på andra hus och gårdar (gärna från liknande tidsålder) i ditt närområde och kolla vad som verkar varit det vanliga i trakten.
Ja väg givetvis in vad du ev redan har på den egna gården då också.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Klart att lockpanel och rödfärg skulle passa på de flesta uthus till en större boningskåk av sekelskiftesstil. Jag tycker dina val är smakfulla. Men som Mikael_L skriver, kolla upp närområdet. Det kan finnas lokala typiska drag man kan låta sig inspireras av...
Är du riktigt nördig sätter du en grovsågad kraftig lockläkt som brukar sitta på hus med kilsågad panel. Alltså utan några hyvlade profiler som är rätt vanligt. Beror ju också på hur grov panel du använder. Hittar du ramsågat också så är du i byggnadsvårdshimlen++
.
Men egentligen tycker jag de flesta former av lockläkt med sågad yta borde duga fint. Det finns andra detaljer som är viktigare.
Att kolla de lokala traditionerna är helt rätt också.
Men egentligen tycker jag de flesta former av lockläkt med sågad yta borde duga fint. Det finns andra detaljer som är viktigare.
Att kolla de lokala traditionerna är helt rätt också.
Redigerat:
Det är/var oftast väldigt lokala stilar, så att titta i närområdet och med utgångspunkt från ditt eget hus är som sagt en bra början. Sedan är det frågan om vilken tidsperiod man tänker på. I ditt fall sekelskiftet om man får anta att ditt hus är byggt då? Så de allra äldsta "stilarna" är kanske inte aktuella.
En tumregel att ha som utgångspunkt är att uthus/ekonomibyggnader var enklare/billigare utformade än huvudhuset/boningshuset. Sedan brukar det vara en generell stilskillnad beroende på hur rik/stor gården var. Slott - Herrgård - storbondgård - torp. Från lyxigt & krusidulligt till enkelt.
Gissar att chansen att hitta äkta gamla byggstilar är störst på bondgårdar. Stall, logar & uthus är ekonomibyggnader och chansen är nog störst att de inte är ombyggda & moderniserade som de flesta bostadshus.
En tumregel att ha som utgångspunkt är att uthus/ekonomibyggnader var enklare/billigare utformade än huvudhuset/boningshuset. Sedan brukar det vara en generell stilskillnad beroende på hur rik/stor gården var. Slott - Herrgård - storbondgård - torp. Från lyxigt & krusidulligt till enkelt.
Gissar att chansen att hitta äkta gamla byggstilar är störst på bondgårdar. Stall, logar & uthus är ekonomibyggnader och chansen är nog störst att de inte är ombyggda & moderniserade som de flesta bostadshus.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej och tack för alla synpunkter, dom låter rimliga. Tanken med faluröd är just att spegla att uthus var/är lite enklare. Många uthus som jag ser har ingen lockläkt alls, hur bygger man då för att utvika för stora glipor och framför allt för att få det rimligt tätt? Kan man sätta en tunn plank under varje skarv som målas innan och sen sätter man panelen diktan?!
Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt område, men här är lockläkten på ekonomibyggnaderna ofta sågad ur spillvirket. Det finns inte två lock på mitt magasin som är lika.
Den stora logen har inga lock alls, där ska det ju torkas hö så då ska det blåsa genom springorna.
Den stora logen har inga lock alls, där ska det ju torkas hö så då ska det blåsa genom springorna.
Vill man ha en slät och någorlunda tät fasad så tror jag att man använder spontade brädor.
Annars bör man kunna göra som du skriver och lägga dubbla lager med förskjutna skarvar.
Har du en liten luftspalt kan nog vanlig asfaboard bakom fungera, el masonit el oljehärdad masonit.
Annars bör man kunna göra som du skriver och lägga dubbla lager med förskjutna skarvar.
Har du en liten luftspalt kan nog vanlig asfaboard bakom fungera, el masonit el oljehärdad masonit.
Har läst någonstans om "inverterad lockläkt", spika upp locken först och panelen ovanpå. Lite spalt måste det nog vara mellan panelbrädorna för att kunna måla antar jag.
Håller med om att ingen lockläkt alls är vanligt på uthus. Men det brukar vara hus där det gärna får lufta en del. Vedbodar och större laggårdar.Thomas_snickare skrev:Hej och tack för alla synpunkter, dom låter rimliga. Tanken med faluröd är just att spegla att uthus var/är lite enklare. Många uthus som jag ser har ingen lockläkt alls, hur bygger man då för att utvika för stora glipor och framför allt för att få det rimligt tätt? Kan man sätta en tunn plank under varje skarv som målas innan och sen sätter man panelen diktan?!
Om du vill ha en tätare panel är det nog enklast med en vanlig locklistpanel. Falurött passar det nog in fint i en äldre miljö.
Går förstås att sätta lockpanel också där hela brädor sätts omlott.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Det var precis detta jag tänkte mig, fast om man målar den under panelen först och sen sätter den yttre panelen så kan man sätta dom dikt an. Vad tror ni, blir det snyggt? Man får i alla fall den släta ytan som jag eftersträvar.rocking_ghost skrev:
Det blir nog bra.
Jag har slätpanel på loggavel och vedbodsgavel. Det är 21x95 och 21x145 blandat på vedbodsväggen och likn på loggaveln. Brädorna har jag satt så tätt ihop jag kunnat. Utifrån ser det slätpanelat och tätt ut, (om man inte går väldigt nära), och inifrån ser man springorna ut.
Jag har slätpanel på loggavel och vedbodsgavel. Det är 21x95 och 21x145 blandat på vedbodsväggen och likn på loggaveln. Brädorna har jag satt så tätt ihop jag kunnat. Utifrån ser det slätpanelat och tätt ut, (om man inte går väldigt nära), och inifrån ser man springorna ut.
Klicka här för att svara