3 021 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?
Idag fälldes tre stycken träd på gården, råkade vara en skogsmaskin på andra sidan vägen så jag frågade om han ville ta ner några träd på vår gård innan han åkte. Tog 5 minuter så var dom alla ner, och kapade till 5,20m. Jag vill ha 5m längder i slutändan. Jag ska ha tre takåsar ur dessa så dom ska helst vara så raka och tjocka som möjligt. Planen är att såga/hyvla/hugga med yxa till fyrkantiga takåsar.
Jag tror jag får minimum 8x8 tum ur tre av dom, kanske större men jag tror 8x8 räcker mer än väl till för syftet. Dubbelt tjockare än takåsarna i föräldrarnas förråd och det har stått sen 70 talet.
Dom ska lyftas upp från marken antar jag.
Behöver dom barkas eller är det bättre att lämna barken på tills den torkat mera och man börjar processera stocken till slutlig form?
Är det någon brådska eller poäng att skynda med det innan våren kommer? Just nu ligger dom alla i knädjup snö, borde jag få upp dom lyfta på direkten eller kan dom ligga där tills det blir varmare / mindre snö?
Video på maskinen när den tar träden:
Jag tror jag får minimum 8x8 tum ur tre av dom, kanske större men jag tror 8x8 räcker mer än väl till för syftet. Dubbelt tjockare än takåsarna i föräldrarnas förråd och det har stått sen 70 talet.
Dom ska lyftas upp från marken antar jag.
Behöver dom barkas eller är det bättre att lämna barken på tills den torkat mera och man börjar processera stocken till slutlig form?
Är det någon brådska eller poäng att skynda med det innan våren kommer? Just nu ligger dom alla i knädjup snö, borde jag få upp dom lyfta på direkten eller kan dom ligga där tills det blir varmare / mindre snö?
Video på maskinen när den tar träden:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Så här års är det nog ingen brådska med något, men furor bör inte ha barken kvar på sikt. Den blir lätt bostad för diverse kryp som gärna gnager gångar. Jag fällde för ganska länge sedan ett antal 100-åriga furor på mina föräldrars tomt och fick dem uppsågade i 2 tums plank. Jag har fortfarande kvar en hel del, men har haft anledning att ångra att jag inte lät kantsåga dem...
Jag ska bearbeta dom i sommar hoppas jag, förmodligen med yxa och motorsåg:
Har så liten motorsåg men att göra inhuggningen borde jag klara av med den, sen avverka med yxa, sen skräda med timmerbila. Det sistnämda saknar jag. Men har flera yxor som har liknande profil till det han gör majoriteten av avverkningen med. Den i mellanstorlek tror jag mest på.

Har så liten motorsåg men att göra inhuggningen borde jag klara av med den, sen avverka med yxa, sen skräda med timmerbila. Det sistnämda saknar jag. Men har flera yxor som har liknande profil till det han gör majoriteten av avverkningen med. Den i mellanstorlek tror jag mest på.

Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag skulle barka dem med barkspade direkt då det är lättare nu när det torkat, det är min erfarenhet.
Men kanske det ska torka sakta när du ska ha det till åsar, jag passar nog att veta något........
Men kanske det ska torka sakta när du ska ha det till åsar, jag passar nog att veta något........
Jag kommer inte ihåg men tror jag skippade barkningen och bara lyfte upp dom då jag ändå började bearbeta stockarna när det blev varmare. Här har jag skrivit om det i mera detalj. Jag barkade väl bara där jag behövde ha snörslå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-ett-foerrad-pa-budget.409364
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-ett-foerrad-pa-budget.409364
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden