Ska göra lite plåtarbeten, däribland ska ett par vindskivebeslag sammanfogas vid nock med enkel ståndfals (tycker det är stiligast) samt ett antal fönsterbleck bockas till. Tänkte därför skaffa mig en hyfsad falstång.
1. Vad satsar man på för husbehov av det här slaget: Rak, 45 graders eller 90 graders?
2. Finns det något prisvärt fabrikat. Kan tänka mig att lägga 500-600 kr.
1. Vad satsar man på för husbehov av det här slaget: Rak, 45 graders eller 90 graders?
2. Finns det något prisvärt fabrikat. Kan tänka mig att lägga 500-600 kr.
Produkter som diskuteras: "Falstänger"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Varför föredrar du en 45 gradig framför en rak? Lättare att jobba med? Och får man verkligen en Stubai för de pengarna? De verkar ligga ytterligare några hundringar upp.
Ursäkta för trådkapning och eventuell hädelse...
Jag undrar hur dålig denna är (BT, 259:- 10 års garanti-klassen):

Jag var nämligen på väg att köpa en sådan idag då jag såg tråden, och funderar på om man skall krångla med att hitta en Stubai här (Swedol har inga på lager). Jag ska nog göra enklare grejer än TS. (Mest underbleck)

Jag var nämligen på väg att köpa en sådan idag då jag såg tråden, och funderar på om man skall krångla med att hitta en Stubai här (Swedol har inga på lager). Jag ska nog göra enklare grejer än TS. (Mest underbleck)
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 415 inlägg
Köp den, testa, lämna tillbaka om du inte är nöjd! Är det något man kan säga om biltema så är det (i alla fall inte i de butiker jag handlar i) aldrig något problem att lämna tillbaka saker...Anders243 skrev:
Ursäkta för trådkapning och evenutell hädelse...
[bild]
Generellt sett så brukar deras "10-årsgarantisaker" vara helt ok, speciellt för verktyg man inte använder 24/7...
En 60mm 45° stubai är den enda falstången som följer med mig jämt på mina jobb och den formen är den jag rekomenderar även fast jag är övertygad att du skulle vara nöjd med en lite billigare.
90° är otrevlig att jobba med även fast den ibland är värd att ha med och en bredare rak kan vara användbar till långa raka bockar men är mindre mångsidig.
90° är otrevlig att jobba med även fast den ibland är värd att ha med och en bredare rak kan vara användbar till långa raka bockar men är mindre mångsidig.
Redigerat:
Tack för den informationen! Bra svar.
ETC är billigt kinaskräp. Jobbade på byggvaruhus tidigare och det var bottensegmentet. Inte bättre än biltemas billiga och då är biltema antagligen bättre på att hantera bytenJ Jesper Ronn skrev:
T toolman77 skrev:
Vad säger ni om Bessi/Erdis tänger? Jämförbara med Stubai eller lägre kvalitet. Har inte hittat någon Stubai-tång kring 500-600 kr men väl en Bessi/Erdi.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ja tittar man på de ovan så ser ju biltema tången ut att ha trevligt smide iallafall. Inte lika grovhugget som de andra. Är man inget proffs och ska använda sporadiskt så lär det nog duga.