20 694 läst ·
30 svar
21k läst
30 svar
Falsat plåttak som ligger direkt på tjärpapp!
Nu är det dags att du förklarar vilken sorts papp det faktiskt ligger på taket om vi ska kunna försöka hjälpa. Tjära ersattes av bitumen för ungefär 100 år sedan (och försvann helt som takmaterial för ~70år sedan) så att kalla det tjärpapp blir ingen riktigt klok på.
Annars tycker jag du kan ringa och fråga den leverantör du tänkt köpa plåten av, dom brukar vara rätt kunniga på sina egna produkter och vet vad dom behöver för underlag.
Annars tycker jag du kan ringa och fråga den leverantör du tänkt köpa plåten av, dom brukar vara rätt kunniga på sina egna produkter och vet vad dom behöver för underlag.
Redigerat:
Är det svetsad ytpapp? Eller är det ytpapp med klisterkant? (en närbild på en skarv och en bra bild på beläggningen om du har svårt att se)
Svetsad ytpapp är mer än dubbelt så tjock som rekomenderade underlagsprodukterna så skarvarna där det är 2 lager papp kan eventuellt jävlas.
Teoretiskt kan man säkert hävda att ytpapp är olämplig för att det binder mer fukt, men jag tror inte det är ett problem.
Svetsad ytpapp är mer än dubbelt så tjock som rekomenderade underlagsprodukterna så skarvarna där det är 2 lager papp kan eventuellt jävlas.
Teoretiskt kan man säkert hävda att ytpapp är olämplig för att det binder mer fukt, men jag tror inte det är ett problem.
Det man kanske ska tänka på med pappen är att underlagspapp har en öppentid , den kan inte vara ensam ute i flera år, utan då blir den förstörd av sol och väder, brukar stå på rullen hur lång öppen tid den har.R Reiarc skrev:Har i dagsläget hus med nyare tjärpapp, vi vill lägga på falsad plåttak. Plåttaket kommer ligga direkt på taket, ingen läkt osv.
Nu funderar jag på att lägga en duk ełler en väv under plåten som skydd mot nötning då tjärpappen är vass.
Kan duken/väven ha den fördelen att transportera bort kondens under plåten?
Vilken duk/väv är bra att användas? Fungerar det med markduk typ N2.
Sedan som någon ovan nämnde Mataki steel , den är framtagen för just bandfalsad plåttak , sänkta skaravar, så det inte blir veck eller något på plåten ifall man går på den eller så.
Men framför allt ska man passa sig för lättviktspappen, vi har lagt 100 tals tak igenom åren, började ett tag med lättviktspappen, tog bara två år så börja reklamationer komma in,problemen med lättvikts papp är just tjockleken,och vid tegel och betongpannor, där gick sotaren sönder 1-2 tegelpannor och pappen börja släppa igenom vatten, vi undersökte vad felet berodde på och såg, att vattnet kom igenom infästningarna ,(spiken man slår fast läkten med)( felet kan efterliknas med en gortex jacka, ett litet spikhåll så håller den inte heller tätt) vanlig papp har nog med massa för att hålla tätt vid infästningar.. vi tog ut Mataki som lämnar 30 år garanti, dom tog med sig detta till huvudkontoret , sedan fick vi besked att garantin inte gäller, garantin gäller! bara obearbetad yta, allt som är i mellan läckt och infästningar , så på ett helt tak så reglar man cc 37,5 mm gånger cc 600 mm för strön, där gäller inte garantin enligt mataki. så med andra ord inga garantier från deras sida.
Lösningen blev en tätningsremsa under varje strö läkten för att vi ska kunna hålla våra garantier på 10 år gentemot kund, som promt vill ha lättviktspapp.
Det är svetsad ytpapp.Rickard.ag skrev:
Är det svetsad ytpapp? Eller är det ytpapp med klisterkant? (en närbild på en skarv och en bra bild på beläggningen om du har svårt att se)
useless skrev:
Garantin på alla underlagsprodukter på marknaden är ett skämt, Det är ingen täthetsgaranti utan bara en materialgaranti som i stort sätt täcker fel i tillverkningen som är så inte går att skylla ifrån sig.
@Takläggare
Lite intresserad över exakt vilken produkt du haft problem med dock, Ett pm för att inte smutsa ner tråden i onödan skulle jag uppskatta så kanske jag kan lära mig lite av dina erfarenheter.
@Takläggare
Lite intresserad över exakt vilken produkt du haft problem med dock, Ett pm för att inte smutsa ner tråden i onödan skulle jag uppskatta så kanske jag kan lära mig lite av dina erfarenheter.
Det gäller samtliga lättviktsprodukter, dom har helt enkelt inte massan eller tjockleken för att få en tät anslutning mellan spik/skruv ner mot underlaget.Rickard.ag skrev:
Garantin på alla underlagsprodukter på marknaden är ett skämt, Det är ingen täthetsgaranti utan bara en materialgaranti som i stort sätt täcker fel i tillverkningen som är så inte går att skylla ifrån sig.
@Takläggare
Mataki samtliga lättviktare inom Haloten, förutom Steel, alla deras dukar, är även utbildad av Mataki, men dom har inte nått lika långt som Monier (även utbildad av Monier) på dessa frågor och fel som uppstår, där Monier snabbt kom ut med en lösning för lättvikts papp. även dom fick massor av reklamationer i början.
Lösning Monier kom med vid samtliga lättvikts papp." Butyl för tätning mellan ströläkt och underlag"
https://www.monier.se/produkter/underlagstak/specialprodukter-underlagstak
Även linjer som skriver om detta på Byggahus
https://www.byggahus.se/forum/threads/butylmassa-under-stroelaekt.289899/
Mataki brukar reflektera när jag är med på deras utbildningar, när jag framför deras problem, jag har ett uppenbart välkänt namn hos dom, där föreläsaren kan säga "ja just det, det är du!" men vi drev frågan om Garanti långt, vi hade utfört arbetet med deras produkt helt enligt anvisning, inte någon avvikelse från monteringsanvisning och ändå läkte deras papp igenom. (jobbet var i miljonklassen.)
Här har du på YEP700. Texten är tagen från TJB egna hemsida hur man monterar deras produkter och dom har liknande garanti som Mataki, samt denna text på montering av YEP700, Jag kan däremot inte se uv skyddet på denna produkt, vid montering av exempel lertegel, där är det krav på uv-skydd. men texten nedan är för just yep700.(kopierad)Rickard.ag skrev:
Eftersom tillspikning av ströläkten mellan takstolarna här inte får samma dragkraft kan spikhålen rivas upp något av den glidbelastningen som uppstår när man förflyttar sig på taket. Oavsett produktval rekommenderas i branschen en tätning mellan underlagstak och ströläkt, särskilt då vid snedställd läkt mot t.ex. ränndalar.
Allt som inte är att riva bort allt och lägga en Yep2500 eller underlagsduken (yep1800) gjord för detta är mer eller mindre fel.
Det jag skrev i tidigare inlägg förklarar det potentiella problemet du kan få och att lägga på ett till lager av något löser inget.
Nötningen blir obefintlig efter att plåten är monterad.
Det jag skrev i tidigare inlägg förklarar det potentiella problemet du kan få och att lägga på ett till lager av något löser inget.
Nötningen blir obefintlig efter att plåten är monterad.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
är det ojämnt och du vill ha falsat plåttak och kan tänka dig att göra lite själv kan du dra på plyfa på befintliga pappen och sedan köra på
mataki steel underlagspapp , den kan stå öppen i 12 månader ,
kan du göra det själv sparar du ganska mycket pengar . sen ring en plåtslagare
mataki steel underlagspapp , den kan stå öppen i 12 månader ,
kan du göra det själv sparar du ganska mycket pengar . sen ring en plåtslagare
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg