20 694 läst ·
30 svar
21k läst
30 svar
Falsat plåttak som ligger direkt på tjärpapp!
Sida 1 av 3
Har i dagsläget hus med nyare tjärpapp, vi vill lägga på falsad plåttak. Plåttaket kommer ligga direkt på taket, ingen läkt osv.
Nu funderar jag på att lägga en duk ełler en väv under plåten som skydd mot nötning då tjärpappen är vass.
Kan duken/väven ha den fördelen att transportera bort kondens under plåten?
Vilken duk/väv är bra att användas? Fungerar det med markduk typ N2.
Nu funderar jag på att lägga en duk ełler en väv under plåten som skydd mot nötning då tjärpappen är vass.
Kan duken/väven ha den fördelen att transportera bort kondens under plåten?
Vilken duk/väv är bra att användas? Fungerar det med markduk typ N2.
Om man tänker bryta mot en norm så bör man först sätta sig in i varför normen finns, alltså vad som är syftet med att göra som normen säger. Sedan kommer man sannolikt följa normen istället för att bryta mot den, men det finns undantag.
Falsade plåttak lägger man inte på läkt. Att pappen skulle nöta igenom plåten tror jag inte en sekund på men jag skulle tänka till om taket är slätt nog för att man ser lätt ojämnheter genom plåten.
Tänker du ta in en plåtslagare för en riktig bandtäckning så är dom du bör fråga.
Tänker du ta in en plåtslagare för en riktig bandtäckning så är dom du bör fråga.
Redigerat:
Tjärpappen är mycket kornig med en sträv yta.TomasJor skrev:
Ytannpöppåpp tjäpöpra0eTomasJor skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Vårt plåttak är lagt på en papp som är anpassad för just plåt, så visst ligger det något i att grövre papp kan få oönskade effekter. Men set kan säkert gå hur bra som helst också. Mataki Steel heter pappen som vi la under.
Har varit i kontakt med en plåtslagare men det blir alldeles för dyrt.Rickard.ag skrev:
Taket är jämnt lagt så några ojämnheter bör man inte se.
Plåtlängden kommer vara ca 6 meter och vad jag förstår så rör sig plåten av temperatur skillnader. Där av mina funderingar.
Kan det vara någon nackdel att ha väv?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg