T thomasx skrev:
Inget är så lätt som det ser ut. Inte bilplåtslageri heller. Men har jag lyckats med det Ska jag väl lyckad med ett tak med lite assistans.
Övertro på sig själv är en förutsättning för alla oss gör-det-självare, ändå brukar det sluta med att vi gör det bättre än hantverkarna 😉
Bättre än hantverkare? Så du menar att du skulle göra ett bättre jobb en plåtslagare som övat varje dag på plåt i 10,20,30,40,50 år? Jag är plåtslagare själv och kan intyga att det är väldigt krävande. Tar ca fem-tio år innan man kan göra ett sånt jobb du beskriver med kupor, fotränna osv. Och då förutsätter det att man har en duktig läromästare och gör den typen utav tak under dom åren. Och att du har fallenhet för yrket.
Du måste också köpa endel grejer.
Falsupptagare kostar ca 150tusen plus moms.
En manuell knäckmaskin kostar 15-20 tusen.
En plåtslagarbänk 3000kr
En vagga 3000kr
Handverktyg för ca 10-20 tusen
Rullar väger 250kg så en gaffeltruck är nödvändigt också.
En lokal/ verkstad att tillverka allt i är också nödvändigt.
Det är minimum. Plåtslagerier har typ tio maskiner till för att öka produktionen.

Så du måste lägga ca250tusen bara på maskiner/verktyg. Å då är det enklaste grejerna på marknaden.
Sen måste du plöja ner några år på att lära dig. Lättaste är väl att söka jobb som lärling.

Lägga yta kan vem som helst göra , det är ingen raketforskning direkt...

När du kommer till skorstenen eller skall falsa i en avluftningsstos i bandet . Då börjar problemen . Vill du prova , så gör det . Realistiskt klarar du dig med verktyg som kostar totalt 10-12 tusen . Och om du kan köpa banden färdiga av en plåt verkstad.

Själv skulle jag avråda dig starkt . Därför att om du kommit halvvägs själv och inser att du inte kommer komma längre så finns det inte plåtslagare i världen som gör resten och lämnar några som helst garantier. Bara att riva av allt och börja från början.

hahaha , såg nu att tråden är 10 år gammal :rolleyes::rolleyes:

Hemmakatten
Gör väl inget att tråden är gammal. Säkert någon annan som har nytta av ditt inlägg.

Jag är precis i färd med att ge mig på detta. Har byggt en stolpverksveranda som jag vill ha plåttak på, men har helt enkelt inte råd att anlita plåtslagare. Jag har tappat räkningen på hur många herrar som sagt att det inte går att göra det själv, så det blir spännande att prova! Återkommer med erfarenheter om några månader :)

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Jag har sålt flera tak där kunden monterat själv. De har fått låna erfoderliga verktyg och maskiner. Där de stött på problem har har de fått köpa timmar av mig.
Jag kan titta på kontoret om det finns någon litteratur där, annars kan jag beställa genom föreningen.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle gärna köpa några timmar av dig!

Finns det någon snäll människa i tråden som kan svara på detta:
Hur gör man i mötet mellan dubbelfalsad nock (på utbyggnad) och en högre vägg (på huset)? Jag har letat igenom hela internet utan att förstå hur detta görs.
Otroligt tacksam för svar!

Bonnajohan Bonnajohan skrev:
Finns det någon snäll människa i tråden som kan svara på detta:
Hur gör man i mötet mellan dubbelfalsad nock (på utbyggnad) och en högre vägg (på huset)? Jag har letat igenom hela internet utan att förstå hur detta görs.
Otroligt tacksam för svar!
Hur menar du?
Kanske en skiss...
Men man får göra veck

• Gilla
mercedes 123
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur menar du?
Kanske en skiss...
Men man får göra veck
Hoppas att det här kan illustrera mitt problemområde. Det går ju ganska bra att vika i papper, men plåt är ju inte lika förlåtande :) Jag kan tänka mig att det finns ett bra trick så att det inte blir ett hål längst in mot väggen i nock?

• Hand som visar hur ett pappersark är vikt som demonstration av problem med plåtvikning vid en nock intill en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars en svängd fals, men det är svårt att hitta en bra bild /beskrivning på hur man gör

• Gilla
Bonnajohan
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
[länk]
Är en variant
Tack snälla! Jag har sett den förut, men tänkte att det kanske inte funkar även över nock. Jag har inte så stor lutning, så det blir nog alla tiders!

Tack snälla! Jag har sett den förut, men tänkte att det kanske inte funkar även över nock. Jag har inte så stor lutning, så det blir nog alla tiders!
Jo det funkar, men det måste vara lutning på den ena biten

Jag skulle gärna köpa några timmar av dig!
Var i landet håller du till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.