Jag tror inte att någon mäklare rekommenderar att sälja ett hus helt utröjt på möbler och tro att man får bättre betalt då.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
K
Unikt namn Unikt namn skrev:
Känslan (hos spelulanterna) är väl tvärt om precis vad som säljer bostäder.
Det är inte evidensen ;)

När man säljer den dyraste prylen man äger vill man väl att den ska se så fin som möjligt ut?
Sen om man gör det själv eller hyr in den tjänsten är upp till var och en.

Hur säljer bostadsbolagen sina nyproduktioner.
Genom tomma lador eller stylade visningshus?

Det är tveksamt att den evidens du efterfrågar finns. Eftersom marknaden ser ut som den gör, med lockpriser, konstiga budgivningsformer och unika objekt.

Men när min mäklare säger att en hel och ren bostad går för högre pris så litar jag på dennes expertis.
Jag argumenterar alltså inte för att man ska visa sitt hus/lägenhet tomt. För jag vet helt enkelt inte vilket som ger högsta slutpris. Konsensus verkar vara att man ska styla boendet för visningen, men jag undrar vad detta baseras på. Jag menar stylister och mäklare är försäljare - de vill att vi ska lägga våra pengar på deras tjänster. Men det kanske inte ger så mycket som många vill tro. Observera, till skillnad från dig så vet jag inte vilket som ger mest värde tillbaka. Och jag är faktiskt inte säker på att du vet heller - du har fortfarande inte hänvisat till någon forskning. Att du "känner" att det är så, eller att mäklare säger att de tror att man ska göra så, räcker tyvärr inte. Du som är tvärsäker på det du skriver, har du koll på forskningen inom fältet?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
De flesta köper ju ingen tjänst för att styla utan det är ju något de gör själva. Så det är ju ingen annan som tjänar pengar på stylingen och därför finns det ju ingen sådan vinst för en mäklare som tycker att det ska stylas privat. Däremot tycker ju alla mäklare att det ska vara möblerat för att det ska gå lättare och snabbare att sälja och ge ett högre pris.

Unikt namn
K Doobiedoo skrev:
Jag argumenterar alltså inte för att man ska visa sitt hus/lägenhet tomt. För jag vet helt enkelt inte vilket som ger högsta slutpris. Konsensus verkar vara att man ska styla boendet för visningen, men jag undrar vad detta baseras på. Jag menar stylister och mäklare är försäljare - de vill att vi ska lägga våra pengar på deras tjänster. Men det kanske inte ger så mycket som många vill tro. Observera, till skillnad från dig så vet jag inte vilket som ger mest värde tillbaka. Och jag är faktiskt inte säker på att du vet heller - du har fortfarande inte hänvisat till någon forskning. Att du "känner" att det är så, eller att mäklare säger att de tror att man ska göra så, räcker tyvärr inte. Du som är tvärsäker på det du skriver, har du koll på forskningen inom fältet?
Förstår inte var skon klämmer.
Är det att stylisten ska ha betalt för sin tid?
Gör stylingen själv då.

Tvättar du bilen innan du säljer den?
Eller tänker du att även smutsiga bilar har en plats på marknaden och bilhandlaren är i maskopi med biltävttaren.

I min värld råder det konsensus i stylingfrågan.
Så bevisbördan landar på dig att hitta denna forskning som pekar i en annan riktning.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ofta snackar vi styling och inredning inför visning av en bostad.
Men varför inte styla utan att flytta?

Du kan läsa artikeln här: Fällor & möjligheter när du inreder hemmet
Sluta krascha tråden, skapa en egen.
Här var frågan: "Men varför inte styla utan att flytta?"

Jag gillar att styla, vardagsrum i 50-60talsstil med farsans ungkarlsgardiner och vardagsrumsbord.
Storkök med vedspis och öppna ytor och kökssoffa.
Sovrum i tornet med 3.5 meters takhöjd och en smideskrona byggd av 400 stålbitar.
Små detaljer överallt samsas med ett oönskat stök för det mesta.
Men stylat med eftertanke? Japp, och inte snabbköpsmöbler.....

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.