1 140 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Fallfråga
Jag ska ha en duschörna strl. 80x90 med svängda dörrar som även går vika in mot väggen när man inte använder den o nu undrar jag hur man gör med fallet för att få så lite vatten som möjligt utanför! Ska man börja med det "ordentliga" fallet utanför eller just innanför dörrarnas "duschläge"? Jag förstår att det kommer att glepa o det borde ju bli mest rakt ut från hörnet där dörrarna möts men hur skulle ni göra? En fråga angående golvbrunnen, var sätter man den snyggast/mest praktiskt? I mitten eller...jag vet att det ska vara 20 cm från vägg. Tips o motiveringar tas gärna emot 
Du ska helt klart börja med fallet en liten bit utanför duschörnan! Stäng av med lister rektangulärt . Är det ickesvängda glas så brukar man placera brunnen på hälften av respektive sida, d v s centrum 40 och 45. Med svängda dörrar brukar man ta centrum på den linje som går 45 grader ut från vägghörnet. Lycka till!
Redigerat:
Det är blir med svängda dörrar men det är ju lite svårt veta svängningen när man inte köpt än o det blir nog inte förrän det börjar bli klart, men fallet ska börja utanför tycker du(OHE) /ni? Kom att tänka på att toastolen kommer att luta eftersom man ska ha lite fall hela vägen men det känner/tänker man kanske inte på?
Brunnsplaceringen är inte några problem. Om du skulle placera den 40 resp 45 så skulle brunnen inte alls vara ivägen för fötterna när man duschar även om dörrarna är svängda. Se bara till och placera den någorlunda estetiskt (och enligt regler) så ska det inte vara några problem.
Jag tycker (och badrumsbyggare jag jobbar med) att fallet med lite större bokstäver ska börja några centimeter utanför duschörnan av den anledningen att det inte alltid blir helt tätt nere vid duschlisterna. Med lite större fall utanför duschörnanan så kommer en mindre mängd vatten flyta ut i resten av badrummet i sådana fall! Men det ska ju inte vara någon krater vid brunnen utan om du börjar en bit utanför med listerna så kan du göra en fin övergång som inte blir värst iögonfallande.
Vad gäller toaletten så kan du sätta kilar under den för att få den rak, inga problem!
Jag tycker (och badrumsbyggare jag jobbar med) att fallet med lite större bokstäver ska börja några centimeter utanför duschörnan av den anledningen att det inte alltid blir helt tätt nere vid duschlisterna. Med lite större fall utanför duschörnanan så kommer en mindre mängd vatten flyta ut i resten av badrummet i sådana fall! Men det ska ju inte vara någon krater vid brunnen utan om du börjar en bit utanför med listerna så kan du göra en fin övergång som inte blir värst iögonfallande.
Vad gäller toaletten så kan du sätta kilar under den för att få den rak, inga problem!
Jag tror att jag ska sätta en hörna utan lister så det blir bara själva dörrarna ned mot golvet, för visst finns det sådana? Hittade det här som verkar enkelt o bra, då kan man få fall precis som man vill. Vad tror ni? http://www.gis.se/golv.html
Självfallet finns det sådana dörrar. Jag tänkte alltså på avstängningslister på golvet då jag tidigare skrev lister i samband med var fallet skulle vara placerat. Längst ner på dörrarna brukar det även finnas en dörrlist vars funktion är att vattnet inte ska stänka ut när du duschar. De dörrar som saknar list placeras vanligen där man har någon form av uppkaklad upphöjning i golvet.
Klicka här för att svara