1 535 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Fallet träd på grannes fastighet har orsakat skada på vår
Hej!
Ett träd på grannens fastighet har fallit och orsakat lindrig skada på byggnad på vår fastighet. Ett försäkringsärende, en självrisk och åtgärd blir följden. Inga konstigheter med det så det löser sig.
Vi har dock tidigare, innan denna händelse, påtalat för grannen att det finns många träd på hens fastighet som riskera blåsa omkull och orsakar skada på vår. Vi pratar stora granar och tallar. Vi har föreslagit att träden bör tas ner (enda sättet att verkligen lösa problemet) och vi har erbjudit ersättning utan resultat.
Vi har bygglov och grannintyg på alla byggnader, även från den aktuella grannen.
Det bästa är att försöka komma överens med grannen och hitta en lösning. Vi försöker med det. Men om det fortsatt inte går, vad är alternativen? Kan grannen ignorera detta längre? Nu när ett stort träd fallit finns ju uppenbar risk för allvarligare sak- och t. o. m. personskador.
Om jag förstår det formella rätt så är det vi som måste betala självrisken och det är vår försäkring det går på även om det är grannens träd. Men det kan väl ändå inte vara så att det bara är att vänta tills nästa olycka sker och betala ytterligare en sjävlrisk osv?
Har för mig jag läst följande någonstans: kan vi styrka att vi påtalat risken för omkullblåsta träd som skadar vår fastighet för grannen, då kan vi kräva skadestånd (få ersättning för självrisken). Men det löser ju inte problemet med att vi kan få fortsatta skador.
Har bett försäkringsbolaget om input men tar tacksamt emot ev. synpunkter även här.
Tack på förhand!
Ett träd på grannens fastighet har fallit och orsakat lindrig skada på byggnad på vår fastighet. Ett försäkringsärende, en självrisk och åtgärd blir följden. Inga konstigheter med det så det löser sig.
Vi har dock tidigare, innan denna händelse, påtalat för grannen att det finns många träd på hens fastighet som riskera blåsa omkull och orsakar skada på vår. Vi pratar stora granar och tallar. Vi har föreslagit att träden bör tas ner (enda sättet att verkligen lösa problemet) och vi har erbjudit ersättning utan resultat.
Vi har bygglov och grannintyg på alla byggnader, även från den aktuella grannen.
Det bästa är att försöka komma överens med grannen och hitta en lösning. Vi försöker med det. Men om det fortsatt inte går, vad är alternativen? Kan grannen ignorera detta längre? Nu när ett stort träd fallit finns ju uppenbar risk för allvarligare sak- och t. o. m. personskador.
Om jag förstår det formella rätt så är det vi som måste betala självrisken och det är vår försäkring det går på även om det är grannens träd. Men det kan väl ändå inte vara så att det bara är att vänta tills nästa olycka sker och betala ytterligare en sjävlrisk osv?
Har för mig jag läst följande någonstans: kan vi styrka att vi påtalat risken för omkullblåsta träd som skadar vår fastighet för grannen, då kan vi kräva skadestånd (få ersättning för självrisken). Men det löser ju inte problemet med att vi kan få fortsatta skador.
Har bett försäkringsbolaget om input men tar tacksamt emot ev. synpunkter även här.
Tack på förhand!
Ni kan rikta skadeståndskrav mot grannen. Ni meddelar helt enkelt grannen att ni bedömer att grannen har varit vårdslös som trots ert påpekande inte har fällt trädet som föll och skadade er egendom. Ni meddelar beloppet som behövs för att hålla er skadefria, lämpligen belopp motsvarande fakturabeloppet för reparationen. Om grannen håller med om sitt vårdslösa agerande så betalar han för skadan. Ni får då inte ut något på försäkringen eftersom att ni har gått skadefria. Detta måste alltså koordineras med ert försäkringsbolag.
Om grannen inte håller med så är nästa steg att stämma grannen i tingsrätten. Så får detta avgöras rättsligt. Processen är mycket riskfylld för er eftersom ni riskerar att förlora och få betala rättegångskostnaderna och där även grannens ombudskostnader. Hela bevisbördan ligger på er. Detta är inget man gör lättvindigt eftersom det är så jobbigt och ekonomiskt riskfyllt.
Er andra fråga gäller de träd som står kvar hos grannen och er oro att de kan falla. Ja där kan ni meddela grannen er bedömning. Ni kan möjligen också få tingsrätten att besluta att grannen ska avlägsna fälla träden om ni tar det rättsligt. Återigen en riskfylld och arbetsam process där hela bevisbördan ligger på er.
Om grannen inte håller med så är nästa steg att stämma grannen i tingsrätten. Så får detta avgöras rättsligt. Processen är mycket riskfylld för er eftersom ni riskerar att förlora och få betala rättegångskostnaderna och där även grannens ombudskostnader. Hela bevisbördan ligger på er. Detta är inget man gör lättvindigt eftersom det är så jobbigt och ekonomiskt riskfyllt.
Er andra fråga gäller de träd som står kvar hos grannen och er oro att de kan falla. Ja där kan ni meddela grannen er bedömning. Ni kan möjligen också få tingsrätten att besluta att grannen ska avlägsna fälla träden om ni tar det rättsligt. Återigen en riskfylld och arbetsam process där hela bevisbördan ligger på er.
Jag kan tyvärr inte vara till mycket hjälp. Jag kan dock säga att för utomobligatoriskt skadestånd krävs vårdslöshet eller uppsåt. Det är inte tillräckligt att ni sagt till. Grannen måste på objektiva grunder anses ha agerat vårdslöst (även underlåtenhet att agera kan vara vårdslös).A anstri skrev:Hej!
Tack på förhand!
Jag anser att ni gjort helt rätt som vänt er till ert försäkringsbolag!
Om ni inte har skriftligt på att ni har informerat grannen om att dennes träd riskerar att falla och skada er egendom. Tycker jag ni ska ta det som ett försäkringsärende. Men, för övriga träd, skriv ett brev/mail/sms till grannen och påtala samma sak. Då har ni bättre bevis på att grannen visst kände till risken. Ett inspelat telefonsamtal borde också fungera. Det är okej så länge ni själva är med i samtalet.
Problemet är ju också att man som granne och lekman tycker att grannens träd ser läskiga och höga ut har väldigt litet värde i rätten. Det som slår där är istället sakkunnigas utlåtande, t ex att en arborist har undersökt trädet mot betalning och där fastslår att trädet är ett riskträd t ex p g a röta eller rotskador. Annars skulle ju varenda granne börja skicka brev där man tycker om sin omgivnings träd och säkrar senare skadestånd på helt lösa boliner..
Det lär krävas att man kan visa att träden är i så dåligt skick att de riskerar att falla av den anledningen. Normala friska träd kan man inte tvinga någon att fälla.M MatsBengtsson89 skrev:Om ni inte har skriftligt på att ni har informerat grannen om att dennes träd riskerar att falla och skada er egendom. Tycker jag ni ska ta det som ett försäkringsärende. Men, för övriga träd, skriv ett brev/mail/sms till grannen och påtala samma sak. Då har ni bättre bevis på att grannen visst kände till risken. Ett inspelat telefonsamtal borde också fungera. Det är okej så länge ni själva är med i samtalet.
Givetvis! Sen kan väl inte vem som helst ta in en arborist och ge denne tillträde till grannens tomtL lbgu skrev:
Det bästa man kan göra är att se till att ens hus är försäkrat för fallande träd.
Klicka här för att svara