8 769 läst ·
60 svar
9k läst
60 svar
Fälla in eller utanpåliggande nätverksuttag?
S sjoelund skrev:
Ja men det blir ju en jäkla massa uttag:jbr skrev:
Fiber - patch kabel - uttag - installationskabel till vind- uttag på vind- patch kabel till switch. Och sen från switchen ner till huset...vilken kabel ska man använda då? För jag vill ju ha uttag nere i huset och då bör jag ha installationskabel, men dessa är ju sämre att använda rj45 jack på som ska in i switchen?
Kanske man borde? Samtidigt har det funkat fint i 20 år.F Fredrik K80 skrev:
Du drar bara patchkabel från switchen in i patchpanelen där du har allt som kommer från installationskabel. Från patchpanelen drar du installationskabel till huset där den stoppas i ett uttag. Från uttaget har du patchkabel till datorn.O Ocuf skrev:
Och ja, det blir en massa uttag
Jaha jag tror jag fattar. Så patchpanelen blir bara som en samling uttag egentligen som är gjorda för installationskabel då. Kanske ska köpa det också då, finns ju billiga.S sjoelund skrev:
https://www.webhallen.com/se/product/276815-Deltaco-Patchbox-8xRJ45-Cat6A-vaggmonterbar-10Gbps-svart
Men behövs jord om man kör UTP?
Redigerat:
Är det så? Jag har alltid blivit lärd motsatsen. Att de är bättre att klamra så lite som möjligt.[SKPG]Zamora skrev:
Om nån i framtiden ska skruva fast nått och råkar borra på fel ställe så har slangen/röret en chans att knuffas åt sidan när borren kommer. Men om den däremot är fastklamrad så går borren rakt igenom både rör och kabel…
Kan inte redigera tidigare inlägg.S sjoelund skrev:
Men är det helt dumt att bara skippa uttaget helt på vinden och dra in installationskabeln från fibern direkt i patchen istället för ett eget uttag så att säga? Typ såhär:
Precis. Har du en patchpanel på vinden så gör ju den samma jobb som uttaget. Det är istället för att ha 16 olika uttag som du har en patchpanelO Ocuf skrev:
Jag fattar! Synd att inte vår förra elektriker visste att det fanns, han satte 6 vanliga nätverksuttag bredvid varandra i vår källare i förra bostaden. 🤓S sjoelund skrev:
...och det är därför jag tycker det är smidigt att hålla sig till Keystone.O Ocuf skrev:
Keystone i ändarna på installationskabeln och infällda/utanpåliggande uttag eller patchpaneler i resp. utrymme utifrån behov.
Redigerat:
Ja det hade kanske inte vart fel men nu har jag redan köpt en massa grejer. 🥺jbr skrev:
Aha, ja jag har också UTP så då kan jag strunta i Det 😊S sjoelund skrev:
"Det finns ju switchar som drivs med PoE men då kan de inte ge PoE på någon port som jag ju behöver till accesspunkten."
Denna tror jag kan matas med PoE och sedan skicka vidare PoE (passthrough).
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/products/usw-flex
Denna tror jag kan matas med PoE och sedan skicka vidare PoE (passthrough).
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/products/usw-flex
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Räfflad insida ger mer motstånd än en slät. Om böjarna måste vara 90 grader är vp-böjar bättre än att böja en slang i 90 grader. Men det behöver inte bli någon praktisk skillnad om t ex. tre fk- trådar ska dras dit en gång för alla. Ett tips är att dra i trådarna medan rören är åtkomliga om det är några tveksamheter.O Ocuf skrev:
Det finns switchar som både drivs av PoE och ger PoE ut. Jag har själv en sådan på vinden för att slippa dra el och skit där till min kamera och dörrklocka. "PoE passthrough" är frasen du behöver googla. (Edit: bolltvåa...) Jag kör en Intellinet 561082, men när jag behöver en till funderar jag på att testa någon billigare MokerLink-variant.O Ocuf skrev: