Hade hantverkare hos oss i går som flytspacklade golvet i vårat nya badrum. Jag har nu mätt upp fallet och jag tycker att det i stort ser bra ut. Det enda är en en liten sänka där vattnet först rinner ner mot, men sen är det ett litet fall mot brunnen från botten av sänkan.

Spontan tanke jag har är att det är ok, det är ju ändå ett fall mot brunnen från lägst punkten. Dessutom så borde man med kakelfix kunna fylla ut lite så att åtminstone klinkerytan lutar mer mot brunnen. Men jag tänkte ändå fråga dem på måndag när de ska sätta tätskiktet i badrummet.

Vad tycker ni, är det bara att låta det vara och se glad ut?

Se bilden, alla mått är i mm, de längsta strecken är 2m och sänkan är den incirklade.

Handritad skiss av badrumsgolv med måttangivelser för lutning, och en markerad sänka nära brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det måste spacklas innan tätskikt görs
Man får aldrig kompensera med klinkers

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Vad menas med måtten,6mm tex?

Troligtvis +höjd från noll(brunn)

Handyman 1 skrev:
Vad menas med måtten,6mm tex?
Det är 6mm fall på 2 meter (som är mitt långa vattenpass).
De lite kortare är uppmätta med ett 50 cm vattenpass, då är det exempelvis 2mm på 50 cm.

Rummet är 2m brett som smalast så skalan är lite sisådär tyvärr

• Gilla
1theK
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Troligtvis +höjd från noll(brunn)
Jag inser att jag inte följt någon direkt standard i min bild =)
Från punkt till punkt så är det skillnaden i millimeter när jag lagt vattenpasset i våg. Pilen på strecket visar åt vilket håll det lutar.

Spelar ingen roll är det bakfall så måste det fixas innan man går vidare det borde din plattsättare veta så bara se till att han spacklar innan tätskikt

Spelar ingen roll är det bakfall så måste det fixas innan man går vidare det borde din plattsättare veta så bara se till att han spacklar innan tätskikt
Räknas det som bakfall när det får lägsta punkten ändå lutar ned mot golvbrunnen?

Är väl gränsfall men man vill inte ha det så det tar 15 minuter att fixa så ...

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Är väl gränsfall men man vill inte ha det så det tar 15 minuter att fixa så ...
Tack, då ska jag se till att de gör det innan de lägger på tätskiktet!

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Om de nu flytspacklade i fredags så måste de ju få en rimlig chans att avsluta spackelarbetet.

Ofta består detta i ett tunt handspacklande när flytspacklet torkat så man kan gå in och kontrollera fallet.
Ibland behöver det slipas ett kraftigare lokalfall i efterhand.

Det är inte många som kan flytspackla så det blir 100% rätt direkt vid flytspacklingen.

Däremot är ju inte 3-4mm/m godkänt utan att ni avtalar ett lägre fall eftersom branschreglerna säger 5-10mm/m utanför duschzonen och 7-20mm/m i duschzonen.

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Om de nu flytspacklade i fredags så måste de ju få en rimlig chans att avsluta spackelarbetet.

Ofta består detta i ett tunt handspacklande när flytspacklet torkat så man kan gå in och kontrollera fallet.
Ibland behöver det slipas ett kraftigare lokalfall i efterhand.

Det är inte många som kan flytspackla så det blir 100% rätt direkt vid flytspacklingen.

Däremot är ju inte 3-4mm/m godkänt utan att ni avtalar ett lägre fall eftersom branschreglerna säger 5-10mm/m utanför duschzonen och 7-20mm/m i duschzonen.
Ja det är sant, de kanske inte är färdiga ännu. Jag ville bara ha lite argument ifall de skulle tycka att det är färdigt som det är nu.

Gällande avtal så har jag ingen aning om vad branschen säger om det. Jag har kollat GVK och de menar ju att det utanför duschutrymmet är ok ned till 2mm/m

Tabell som visar GVK-krav för lutning i duschplatser och omgivande ytor, med specifika intervall för lutningsgrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paul-Staffanstorp
OK.... nu jobbar jag ju enligt BKR så det beror ju på vilka de är anslutna till och vilka regler de följer då.
Hade faktiskt ingen aning om att det var olika... ganska sjukt ju faktiskt.

Ja verkligen, kollade BKR nu när du sa det och det skiljer sig. Mycket märkligt!
Firman ska enligt egen utsago följa BKR så jag får väl ta och fråga dem i morgon om fallet och avvikelsen från BKR.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
F Fredrichc skrev:
Ja verkligen, kollade BKR nu när du sa det och det skiljer sig. Mycket märkligt!
Firman ska enligt egen utsago följa BKR så jag får väl ta och fråga dem i morgon om fallet och avvikelsen från BKR.
Ja, BKR regler kan jag då jag själv är ansluten till dem. :)

Sen kanske det är så att ni ska ha storformatsplattor och det är ingen lag att det ska vara 5-10mm/m utan ska man ha stora plattor så måste man oftast frångå de måtten men då ska man ju avtala om detta med kunden.

T.o.m ett helt plant golv är ju godkänt i sådant fall så länge det inte förekommer bakfall. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.