Hej!
Jag håller på att planera för flytspacklingen i det kommande badrummet.
Hur skulle ni ha flytspacklat för att få till ett bra fall både i duschen men också övriga rummet (behöver ju fall från TM ifall den skulle haverera).
Hur kan jag undvika att det bildas ”klackar” när fallen går åt olika håll?
Önskemålet är 15x70 klinker. Bredden på duschen kommer nog vara samma som Unidrain, möjligtvis lite bredare. Duschväggen ska sitta fast med fästen i golvet (springa mellan golv och duschvägg). Eftersom vi ska försöka efterlikna hallgolvet utanför vill vi att klinkern går från vänster till höger.
Jag kan inte komma på hur det går att lösa fallet på bästa sätt.
Har ni några bra tips och idéer?
Jag håller på att planera för flytspacklingen i det kommande badrummet.
Hur skulle ni ha flytspacklat för att få till ett bra fall både i duschen men också övriga rummet (behöver ju fall från TM ifall den skulle haverera).
Hur kan jag undvika att det bildas ”klackar” när fallen går åt olika håll?
Önskemålet är 15x70 klinker. Bredden på duschen kommer nog vara samma som Unidrain, möjligtvis lite bredare. Duschväggen ska sitta fast med fästen i golvet (springa mellan golv och duschvägg). Eftersom vi ska försöka efterlikna hallgolvet utanför vill vi att klinkern går från vänster till höger.
Jag kan inte komma på hur det går att lösa fallet på bästa sätt.
Har ni några bra tips och idéer?
Jag hade haft fallet i samma riktning under tvättmaskinen som framför den. Om den läcker så kommer vattnet att leta sig först i sidled och sedan in i duschutrymmet.
Det ska normalt sett inte bli blött där alls så dit fall handlar om att minska risken för pöl vid eventuell skada. Det viktigaste då är att vattnet inte rinner ut ur rummet.
Det ska normalt sett inte bli blött där alls så dit fall handlar om att minska risken för pöl vid eventuell skada. Det viktigaste då är att vattnet inte rinner ut ur rummet.
Då får jag väl problem vid väggen till höger om TM? Eller kanske går att skapa lite fall nedåt in mot den väggen.
Men hur skulle du gjort i duschen för att undvika en ”klack” längst ner mot brunnen?
Men hur skulle du gjort i duschen för att undvika en ”klack” längst ner mot brunnen?
Åsa Lund skrev:
Jag hade haft fallet i samma riktning under tvättmaskinen som framför den. Om den läcker så kommer vattnet att leta sig först i sidled och sedan in i duschutrymmet.
Ok, så typ fall snett från vänster hörn ner mot höger hörn? Men är det inte lite väl mkt fall du har angivit? I alla fall på ytan utanför duschen.
Dessutom så får jag ju den där klaffen mellan duschvägg och golvbrunn som jag helst vill undvika (20 till 0 mm höjdskillnad med en skarp kant).
Dessutom så får jag ju den där klaffen mellan duschvägg och golvbrunn som jag helst vill undvika (20 till 0 mm höjdskillnad med en skarp kant).
Utsättaren skrev:
Ja, så står det i reglerna. Men vi kommer att ha en ganska hög tröskel som vi kan dra upp tätskiktet mot.
Sen skriver GVK, säkert vatten och alla dom där att i små rum kan det vara svårt med 20 mm höjdskillnad och att man då kan lösa det med t.ex. tröskel.
Sen skriver GVK, säkert vatten och alla dom där att i små rum kan det vara svårt med 20 mm höjdskillnad och att man då kan lösa det med t.ex. tröskel.
Åsa Lund skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Du ska nog mer tänka diagonaler än rakt ned och åt sidan i ritningen. Som någon skrev i någon annan tråd, tänk dig att golvet vore helt vågrätt och sen håller en nere hörnet vid golvbrunnen medan en annan lyfter i motsatt hörn av rummet. Då får du en plan yta som lutar konstant mot golvbrunnen. Det är något mer åt det hållet du behöver spackla antagligen men sen får du anpassa lite till för att få lite mer lutning i duschen än utanför.
Sen är det ju många med stora plattor som gör en avvikelse och har i stort sett plant golv utanför duschen för att inte få fogsprång. Försäkringsbolaget gillar det ju inte men för vissa är det viktigare med stora plattor än helt försäkrat badrum.
Sen är det ju många med stora plattor som gör en avvikelse och har i stort sett plant golv utanför duschen för att inte få fogsprång. Försäkringsbolaget gillar det ju inte men för vissa är det viktigare med stora plattor än helt försäkrat badrum.
Klicka här för att svara