Vi bygger och i samband med att plattan till huset skulle gjutas göt vi också en ca 100 kvm stor altan. På plats sa han som skulle utföra arbetet 500 kr/kvm exkl moms. Ok bra, jag frågade om verkligen allt ingick då och gestikulerade till och med att jag menar ALLT! (Då hade jag inte lärt mig om fyllnadsmassor) svar ja.
Marken var bra men kanske att huset behövde höjas ca 30 cm.
Vi hade budgeterat 25000 för fyllnadsmassor. (Lite snålt tilltaget men det var bra förutsättningar!)
I sista minuten ändrade jag designen på altanen. När jag gjorde det frågade jag om det var något som jag borde veta i och med ändringen. Svar nej, mer än att det skulle ta lite extra tid. Det var aldrig något tal om pengar.
När vi sen får fakturan så är priset per kvadratmeter altan 750 kr INKL moms men UTAN fyllnadsmassor.
Totalt användes 538 ton fyllnadsmassor vilket låter helt sjukt mycket i mina okunniga öron!
Jag har dividerat och diskuterat med marksnubben men man får inget vettigt svar och det är hela tiden som att gå in i en vägg. Jag har frågat hur mycket, i centimeter, dom fyllt under huset. Inget svar. Hur mycket har de användt till altanen? För en altan kan ju inte behöva lika mycket fyllnadsmassor som ett hus!? Inget svar.
Nu har jag betalt fakturan. Dock under protest och mest för att jag inte orkade driva mer då jag kände att jag inte hade kunskapen som skulle behövas vid en argumentation. Men jag skulle gärna höra era åsikter om detta så jag lär mig om något liknande någonsin skulle dyka upp.
Samma firma ska även gjuta entreplattan och insteg till garage- och förrådsdörr..någongång. .får aldrig svar på när..
En sak till. Altanen är felgjuten. Den diffar 10 cm då de har ritat ramen efter plattan medan jag självklart ritat efter huset. Jag har inga mått på plattan. Jag vet bara husets mått.
Marken var bra men kanske att huset behövde höjas ca 30 cm.
Vi hade budgeterat 25000 för fyllnadsmassor. (Lite snålt tilltaget men det var bra förutsättningar!)
I sista minuten ändrade jag designen på altanen. När jag gjorde det frågade jag om det var något som jag borde veta i och med ändringen. Svar nej, mer än att det skulle ta lite extra tid. Det var aldrig något tal om pengar.
När vi sen får fakturan så är priset per kvadratmeter altan 750 kr INKL moms men UTAN fyllnadsmassor.
Totalt användes 538 ton fyllnadsmassor vilket låter helt sjukt mycket i mina okunniga öron!
Jag har dividerat och diskuterat med marksnubben men man får inget vettigt svar och det är hela tiden som att gå in i en vägg. Jag har frågat hur mycket, i centimeter, dom fyllt under huset. Inget svar. Hur mycket har de användt till altanen? För en altan kan ju inte behöva lika mycket fyllnadsmassor som ett hus!? Inget svar.
Nu har jag betalt fakturan. Dock under protest och mest för att jag inte orkade driva mer då jag kände att jag inte hade kunskapen som skulle behövas vid en argumentation. Men jag skulle gärna höra era åsikter om detta så jag lär mig om något liknande någonsin skulle dyka upp.
Samma firma ska även gjuta entreplattan och insteg till garage- och förrådsdörr..någongång. .får aldrig svar på när..
En sak till. Altanen är felgjuten. Den diffar 10 cm då de har ritat ramen efter plattan medan jag självklart ritat efter huset. Jag har inga mått på plattan. Jag vet bara husets mått.
Du borde bestridit fakturan. 540 ton fyllnadsmassor är ungefär 360 kubik. Om du höjt ett hus på 150 kvm och en altan på 100 kvm 30 cm borde det gått åt ca 75 kubik. Siffran du fått är orimlig med de förutsättningar du beskriver. Du har också alltid rätt att kräva en specificerad faktura.
Frågan är vad man kan göra i efterhand. Är fakturan väl betald är det uppförsbacke att få tillbaks pengar.
Frågan är vad man kan göra i efterhand. Är fakturan väl betald är det uppförsbacke att få tillbaks pengar.
Och byt firma, den där firman verkar ju köra upp dig. Har man någon som helst kunskap om markarbeten så försöker man inte ta betalt för 7ggr så mycket massor som är rimligt. Okej att råka skriva fel på en faktura, men då ändrar man fakturan och ber om ursäkt då det upptäcks.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Njaa, som det framgår av en annan tråd här om utfylning så skall det ju fyllas några meter utanför plattan också. Det kan lätt bli bortåt lika mycket ytterligare massor som det går åt direkt under plattan.pelpet skrev:Du borde bestridit fakturan. 540 ton fyllnadsmassor är ungefär 360 kubik. Om du höjt ett hus på 150 kvm och en altan på 100 kvm 30 cm borde det gått åt ca 75 kubik. Siffran du fått är orimlig med de förutsättningar du beskriver. Du har också alltid rätt att kräva en specificerad faktura.
Sedan är det väl extremt ovanligt att man inte skulle behöva schakta bort en del mull eller matjord, även på en tomt med perfekta förutsättningar.
Så "bottom line", jag tror att mängden massor låter i överkant, men kanske inte uppseendeväckande mycket.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Men om de inte fixar felgjutningen så skulle jag inte våga låta dem gjuta en entreplatta också. kanske blir under något fönster istället för vid dörren.
Redigerat:
Dom har inte fraktat bort något. Det har jag fixat med en annan grävare och det ligger grus ca 1 m utanför hus och altan. Inget mer är uppfyllt. Gruset utanför altan vill jag verkligen inte ha där heller så det blir ett himla gnissel att få bort..dyrt och onödigt. Jobbigt att ni alla verkar bekräfta mina misstankar. Jag gav mig för sambon som inte orkade tjafsa..
Jag har nu krävt en specifikation. Jag vet inte om man kan stämma dom eller nåt sånt så här i efterhand. Jag betalade ju pga okunskap. Fast det kanske mest bara är att skylla sig själv?
Men om han inte han visa att det faktiskt gått åt så mycket massor så måste jag ju kunna få pengar tillbaka?
Men om han inte han visa att det faktiskt gått åt så mycket massor så måste jag ju kunna få pengar tillbaka?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Med schaktat bort menar jag att om man dels tar bort en del material, dels bygger upp ytan 30 cm. Så är det kanske snarare totalt 60 - 70 cm fyllnadsmassor under huset. Grus utanför plattan bör man vara lite försiktig med att ta bort, det kan behövas för att undvika att material under plattan trycks ut.
Redigerat:
Men man måste ju kunna ha gräsmatta fram till altanen? Självklart ska vi ha en rad frus eller nåt runt huset. Men det vill jag inte ha runt altanen.
60-70 cm låter troligt men när jag räknar kubik och vikt blir det mycket mer än så. Jag har dock googlar fram vikten per kubik så det är inte helt säker att det stämmer
60-70 cm låter troligt men när jag räknar kubik och vikt blir det mycket mer än så. Jag har dock googlar fram vikten per kubik så det är inte helt säker att det stämmer
Ska du ha gräs ända fram till altanen så måste den ha en gjuten eller murad avslutning som man normalt gör innan eller i samband med att man gjuter plattan. Det låter dock som att du har en platta på en grusbädd och då måste du ju ha en grusbädd en bit utanför plattan och som släntas mot lägre mark.Marilis skrev:Men man måste ju kunna ha gräsmatta fram till altanen? Självklart ska vi ha en rad frus eller nåt runt huset. Men det vill jag inte ha runt altanen.
Jag förstår inte riktigt. Altanen är gjuten i betong. De gjorde en form av plankor och göt. Den finns 10 cm isolering i den om det påverkar nåt. Tomten kommer självklart formas så den lutar från huset. Måste jag alltså ha grus mot altanen. Då blir jag skogstokig. Det förstör hela min planering!
Det är inte ens så mycket platta..Huset upptar 75 kvm, garaget 37 och altanen 102. Eller det är ju de invändiga ytorna så man får ju lägga till lite men ändå?pelpet skrev: