61 374 läst ·
339 svar
61k läst
339 svar
Faktura från rörmokaren
G Grävkalle skrev:Nu var han väl inte där för en prisuppgift utan för att planera arbetet[/QUOTE. Spelar det ngn roll menar du? Alla jobb skall ses och pris ska ges innan arbete ska påbörjas? Så den biten kmr man inte ifrån oavsett.. som privatperson måste man väl kunna få en prisuppfattning samt tid det skall ta utan att betala för det också.. ja är inte insatt men tror ej att det är lagstadgat att företag ska ta betalt bara de visar sig?
Det är inga problem men du måste vara tydlig med att du till skillnad från de flesta andra konkurrenter tar betalt för din offertprocess, t ex "Jag tar 620 kr för att komma och titta på det här jobbet så får vi ta ta det därifrån och komma överens om vad du vill att jag ska göra framöver."R Roycarola skrev:
Men det kanske är enklare att höja din timtaxa till 420 kr för att täcka offertprocessen så slipper du sticka ut på marknaden. Ditt call.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Japp. Spelar väl ingen roll om han så åkte förbi dig en kvart innan han började sin arbetsdag.N Novvehehe12 skrev:
Uppenbarligen så finns det många som inte riktigt förstår hur man som företagare överlever, får företaget att gå runt. Om praxis säger en sak och man kan dra fördel av något annat, det är så man överlever. Att man som privatperson och tillika kund upplever det som ”fuskigt” må så vara. Om jag bor granne med en rörfirma och en av killarna får 10 min över när han käkat färdigt sin lunch och kommer in till mig och kollar på en grej, ska han då bjuda på detta även om praxis säger att ett första besök debiteras minst en timme? Blir inte det orättvist när han besöker en kund 3 mil ut i skogen med tjälskadad grusväg sista 1,5 milen? Har fått frågan så sjukt många gånger, ”när ni ändå är här och jobbar, skulle inte ni bara kunna greja det?”. Vi gör inte jobb för privatpersoner öht. men när vi får frågan så brukar vi dra till med något vansinnigt för att skoja till det.
Släpp hela rättvisediskussionen och tänk avtal istället. Du som bor bredvid rörfiman och den andra kunden 3 mil ute i skogen har inget med varandra att göra. Ni behöver inte jämföras. Vill rörfirman "kolla en grej" på 10 min hos dig utan att ta betalt låt de göra det, vill de ta betalt för en timme så berättar de det för dig i förväg. Vill samma rörfirma åka 3 mil ut i skogen och besöka en kund utan betalning, deras call. Vill de ha betalt för detta första besök så berättar de det för kunden. I förväg.M Markarbetaren skrev:Om jag bor granne med en rörfirma och en av killarna får 10 min över när han käkat färdigt sin lunch och kommer in till mig och kollar på en grej, ska han då bjuda på detta även om praxis säger att ett första besök debiteras minst en timme? Blir inte det orättvist när han besöker en kund 3 mil ut i skogen med tjälskadad grusväg sista 1,5 milen?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så när du beställer en taxi till ditt hem och chauffören vill ha betalt för framkörningsavgift så bestrider du det för du fick ingen upplysning om detta när du ringde centralen? Du hade ingen aning om att du skulle få betala för en resa där du inte satt i taxin?Claes Sörmland skrev:
Släpp hela rättvisediskussionen och tänk avtal istället. Du som bor bredvid rörfiman och den andra kunden 3 mil ute i skogen har inget med varandra att göra. Ni behöver inte jämföras. Vill rörfirman "kolla en grej" på 10 min hos dig utan att ta betalt låt de göra det, vill de ta betalt för en timme så berättar de det för dig i förväg. Vill samma rörfirma åka 3 mil ut i skogen och besöka en kund utan betalning, deras call. Vill de ha betalt för detta första besök så berättar de det för kunden. I förväg.
Taxiresor har ingen större likhet med vad vi pratar om i denna tråd. Vi kan ta taxi i en annan tråd (pinga mig!).M Markarbetaren skrev:
Alla kunder kanske inte har koll på vad vad som anses vara praxis överallt då jag misstänker att det skiljer från såväl person, landsända och yrke. Föra en dialog med kund och förklara vad som gäller i två minuter underlättar för alla, och att dra en rövare mot privatpersoner för att man inte vill ta på sig jobbet spär bara på det goda ryktet om ockerpriser mm. I detta fall hade firman kanske kunnat kan använda marginalerna på material till kundens jobb till att kompensera för de där 15 minuterna som gick åt för se om man ville/kunde ta på sig jobbet 
Om man leker med tanken att en röris åker runt på måndagen till åtta kunder för att "ta en titt" på vad kunderna vill ha gjort och sen besöker två kunder om dagen resten av veckan och utför jobben, ska han då jobba gratis och inte kunna ta betalt vare sig för "första besöket" eller för restiden på måndagen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Har man inte meddelat mig innan att det tillkommer en felsökningsavgift så kommer jag givetvis bestrida den...K kimmens skrev:Detta tycker jag är intressant
Lämnar du in dator/Telefon eller liknande så betalar ni felsökningsavgift utan blinka eller att börja maila. det har blivit ett jävla otyg att vissa tjänster skall göras gratis. Men har ett annat jobb så är det helt ok att ta en start avgift.
samma med verkstad man tjafsar om små kronor spolarvätska mm.
Det borde bli lag på felsökning avgift för alla eller ingen får ta. går ni på restaurang och säger till servitris att du vill smaka på alla rätter innan du bestämmer dig.
jag säger gör om gör rätt !!!!!!
Samma sak med verkstaden.
Trams, på restaurangen finns en meny med priser, det finns inga extra kostnader som kommer när väl det ska betalas. Hur ofta lämnar du ut en komplett prislista innan du påbörjar jobbet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Antigen meddelar man att man kommer ta betalt för att titta på jobbet innan, eller så bakar man in det i sin timpeng.Keiller skrev:
Om man leker med tanken att en röris åker runt på måndagen till åtta kunder för att "ta en titt" på vad kunderna vill ha gjort och sen besöker två kunder om dagen resten av veckan och utför jobben, ska han då jobba gratis och inte kunna ta betalt vare sig för "första besöket" eller för restiden på måndagen?
Det är inte svårare än så.
Hur skulle det se ut. Den förtjänsten äts ju upp för att man byter trasiga saker gratis dagarna i ända.A andreas_r skrev:Alla kunder kanske inte har koll på vad vad som anses vara praxis överallt då jag misstänker att det skiljer från såväl person, landsända och yrke. Föra en dialog med kund och förklara vad som gäller i två minuter underlättar för alla, och att dra en rövare mot privatpersoner för att man inte vill ta på sig jobbet spär bara på det goda ryktet om ockerpriser mm. I detta fall hade firman kanske kunnat kan använda marginalerna på material till kundens jobb till att kompensera för de där 15 minuterna som gick åt för se om man ville/kunde ta på sig jobbet![]()
Det låter i så fall som en röris som kanske bör se över sin affärsmodell. Men visst det är ett fritt land och en fri marknad.Keiller skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du beställer ju en tjänst där du inte får upplysning vad som gäller beträffande vad som ingår och inte. Varför ska rörmokaren upplysa om att det kostar pengar att åka hem till en kund men inte taxichauffören? Vad är skillnaden, vems tid är gratis?Claes Sörmland skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så du förväntar dig på fullt allvar att yrkesmänniskors tid är gratis om dom inte upplyser dig om det?13th Marine skrev:
Har man inte meddelat mig innan att det tillkommer en felsökningsavgift så kommer jag givetvis bestrida den...
Samma sak med verkstaden.
Trams, på restaurangen finns en meny med priser, det finns inga extra kostnader som kommer när väl det ska betalas. Hur ofta lämnar du ut en komplett prislista innan du påbörjar jobbet?