13th Marine 13th Marine skrev:
Antigen meddelar man att man kommer ta betalt för att titta på jobbet innan, eller så bakar man in det i sin timpeng.
Det är inte svårare än så.
Ja, antingen det eller så räknar man som kund att det kostar att få besök av en hantverkare, oavsett om han är där en kvart för "en titt" eller fyra timmar för själva utförandet av jobbet.

Jag brukar åtminstone tänka som så att inga tjänster eller varor är gratis och vill jag veta exakt vad något kostar och det inte finns någon prislapp så frågar jag först. Enkelt och bra och jag slipper "överraskningar".

M Markarbetaren skrev:
Så du förväntar dig på fullt allvar att yrkesmänniskors tid är gratis om dom inte upplyser dig om det?
Klart den inte är gratis, det är därför det är en läropeng för hantverkaren ;)

• Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, antingen det eller så räknar man som kund att det kostar att få besök av en hantverkare, oavsett om han är där en kvart för "en titt" eller fyra timmar för själva utförandet av jobbet.

Jag brukar åtminstone tänka som så att inga tjänster eller varor är gratis och vill jag veta exakt vad något kostar och det inte finns någon prislapp så frågar jag först. Enkelt och bra och jag slipper "överraskningar".
Är hantverkaren där för att titta på jobbet så är det inte glasklart att denne ska ha betalt.
När det gäller själva jobbet brukar hantverkaren lämna en tidsuppskattning samt ett timpris.

Ja enklast är ju att fråga före, brukar jag också göra, ännu enklare är att hantverkaren berättar ;)
Men vad som sker i praktiken och vad som är rätt enligt konsumenttjänstlagen är två olika saker.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Du beställer ju en tjänst där du inte får upplysning vad som gäller beträffande vad som ingår och inte. Varför ska rörmokaren upplysa om att det kostar pengar att åka hem till en kund men inte taxichauffören? Vad är skillnaden, vems tid är gratis?
Vad gäller rörmokaren går det som sagt utmärkt att ta betalt för en platsdiskussion gällande om ett jobb ska utföras eller inte. Rörmokaren behöver bara kort informera kunden att han kommer att fakturera för denna tid och restiden. Förståelsen lär vara stor om det är lång restid för rörmokaren. Eller så drar sig kunden ur och väljer en annan rörmokare. Fri marknad.

(Vad gäller sidospåret taxi:
Om jag beställer en taxi har jag beställt en oftaköpstjänst som jag vet vad den kostar på ett ungefär. Vanligen beställer jag genom en app så jag vet dessutom totalpriset från början. Har jag inte använt en app finns priset anslaget på taxibilen när jag kliver in i den och en fin digital mätare visar tydligt vad startpriset är och hur det utvecklar sig. Som sagt, inte relevant jämförelse för denna tråds ämne. Kan vi inte släppa taxiämnet?)

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Markarbetaren skrev:
Så du förväntar dig på fullt allvar att yrkesmänniskors tid är gratis om dom inte upplyser dig om det?
Nej, den är inte gratis för företaget, men det finns gott om fall där den är gratis för en potentiell kund.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Så när du beställer en taxi till ditt hem och chauffören vill ha betalt för framkörningsavgift så bestrider du det för du fick ingen upplysning om detta när du ringde centralen? Du hade ingen aning om att du skulle få betala för en resa där du inte satt i taxin?
Det är faktiskt ännu värre, du haffar en taxi på gatan, får ändå betala "framkörningsavgift", totalt trams och bedrägeriliknande. Om de är rädda för kr/km och kunden bara vill åka ett kvarter, sätt en minimidebitering istället, minst en timme (som hantverkare gör) :D

Fairlane
Jämförelse med taxi är lite kul.
Jag har 3 kom till närmsta taxistolpe.
Om vi jämför taxistolpen med hantverkarens utgångspunkt så bör en beställning kosta 6 kom och 15 minuter (tur och retur). 60 kronor milen + 400 kr/h + moms => 160 kr. I verkligheten tar de 45:- och den information finns både på/i bilen och på hemsidan.

Kanske borde det vara olika taxa för olika personer. 45 kronor för oss som vill ha tydlighet och 160 kronor för de som tycker otydlighet är bra. Jag gissar att den senare gruppen skulle tycka att det är helt ok att taxametern redan står på 160 kr när de hoppar in i bilen.

Än så länge har jag inte sett något argument av typen "om jag uppger alla kostnader så får jag inga jobb för kunderna tycker jag är för dyr" i den här tråden. Det har jag sett i andra trådar. Dels tror jag inte på det, dels visar det lite på hur man jobbar. Man lurar högst medvetet sina kunder.

• Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Om det ska jämföras finns ju massa andra branscher där man bränner miljoner på "gratisarbete" för potentiella kunder, t.ex. när stora system ska köpas in, kan ju handla om veckors arbete med förnberedning, visningar, möten, dialoger. Att de får betalt för detta "gratisarbete" bygger på att när de väl får en kund får denne betala för alla andra misslyckade försäljningar. Precis som hanteverkare kan göra, hög timpenning, hög bilersättning/reskostnader, materialpåslag på +100%.
Där finns pengarna för de där 15-minuters tittarna på jobb hos potentiella kunder.

• Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Taxi skriver nog inte framkörningsavgift, utan startavgift, enligt de två stora jag tittat på.

Är hantverkaren där för att titta på jobbet så är det inte glasklart att denne ska ha betalt.
Okej. För mig är det i alla fall glasklart. Jag förväntar mig inte att någon ska jobba gratis åt någon annan än sig själv.

• Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är nog inget som förväntar sig att någon ska arbeta gratis. Det man förväntar sig är snarast att vissa saker ligger i overhead. Om jag går in på bygghandel och pratar med någon som arbetar där så förväntar jag mig inte att denne person arbetar gratis, oavsett om jag köper något eller inte. Det är en overheadkostnad för företaget.

• Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Okej. För mig är det i alla fall glasklart. Jag förväntar mig inte att någon ska jobba gratis åt någon annan än sig själv.
Så då betalar du för alla offerter du får? Ger du även pengar till personen på elektronikladan du frågade om var de hade diskmaskiner men inte köpte en för de inte hade en du ville ha?

Oavsett så är det bra med tydlighet, berättar hantverkaren vad som kommer kosta och hamna på fakturan innan man påbörjar något jobb så kommer det i betydligt lägre utsträckning bli missnöjda kunder, och missnöjda kunder klagar inte, och klagar inte kunderna blir inte hantverkaren missnöjd.
En så kallad win-win situation.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
J
Jag har sagt det förut också skriver det igen. Hur i hela hlvte kan det inte vara den som vill ha betalt för någontings ansvar att berätta vad den vill ha betalt för.

• Restaurangen har en prislista. Inga andra priser tillkommer. "Ok, ni skulle inte äta. Här kommer 50kr i menyavgift" finns inte.
  • Byggvaruhuset har en prislista. Inga andra priser tillkommer. "Ok, ni pratade med vår personal. Här är 50kr rådgivningsavgift" finns inte.
  • Taxi har en fast framkörningsavgift och tydlig minut/km-taxa. Detta är tydligt informat via app eller hemsida. "Ja, framkörningsavgiften blev för dig 278kr idag för att jag var på andra sidan stan" finns inte.

Den hantverkare som börjar behandla kunder som uppdragsgivare som som man jobbar för (inte mot) och styr om sina processer till att spegla just detta ("den som betalar min lön ska stå i centrum") kommer att ta bort hälften av BHs inlägg.

• Gilla
RompisKompis och 5 till
  • Laddar…
Så då betalar du för alla offerter du får? Ger du även pengar till personen på elektronikladan du frågade om var de hade diskmaskiner men inte köpte en för de inte hade en du ville ha?

Oavsett så är det bra med tydlighet, berättar hantverkaren vad som kommer kosta och hamna på fakturan innan man påbörjar något jobb så kommer det i betydligt lägre utsträckning bli missnöjda kunder, och missnöjda kunder klagar inte, och klagar inte kunderna blir inte hantverkaren missnöjd.
En så kallad win-win situation.
Nu var det ju inte offerter eller elektroniklador som var på tapeten här, och som åtminstone inte jag har synpunkter om, utan jag skriver om att man bör förvänta sig att man på ett eller annat sätt får betala för att en röris använder sin arbetstid för att komma och "titta på" ett jobb som ska utföras. Antingen som en egen specificering på fakturan eller "inbakad" med ett högre pris på själva arbetet.

Jag tänker så i alla fall och skulle det vara så att "första besöket" är gratis, som en form av kundservice, då ser jag det som en glad överraskning när fakturan kommer, istället för att få en tråkig överraskning när det inte ingår ett gratis "första besök".

Jag förväntar mig heller inte att rörisen ska ge mig en komplett prislista det första han gör när han kommer första gången.

Däremot skulle jag gärna se att t.ex. VVS-firmor och andra hantverkare med hemsidor på nätet hade prisuppgifter om timdebitering, startavgifter och resekostnader m.m så man kan jämföra lite innan man ens ber om offerter.

• Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Claes Sörmland
Keiller Keiller skrev:
man bör förvänta sig att man på ett eller annat sätt får betala för att en röris använder sin arbetstid för att komma och "titta på" ett jobb som ska utföras. Antingen som en egen specificering på fakturan eller "inbakad" med ett högre pris på själva arbetet.

Jag tänker så i alla fall och skulle det vara så att "första besöket" är gratis, som en form av kundservice, då ser jag det som en glad överraskning när fakturan kommer, istället för att få en tråkig överraskning när det inte ingår ett gratis "första besök".
Nu tror jag du är med de flesta i tråden. Om jobbet "ska utföras" har man redan ett avtal färdigt vid första besöket. Första besöket handlar då om att påbörja arbetet, det ska således faktureras. Det finns ingen anledning att ge någon sorts rabatt för denna arbetstid. Det som denna tråd har handlat om är istället faktureringens vara gällande försäljningsbesök hos kund där företaget undersöker möjligheten att få till ett avtal om att göra jobbet.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.