61 374 läst ·
339 svar
61k läst
339 svar
Faktura från rörmokaren
Ytterligare en tråd där någon anlitat en hantverkare och får en chock när hantverkaren vill ha betalt.
Förmodar att dessa trådskapare själva arbetar ideellt och inte tar ut någon lön för sitt jobb?!
Förmodar att dessa trådskapare själva arbetar ideellt och inte tar ut någon lön för sitt jobb?!
Kan du berätta vad som har gjorts och om en bild skulle räckt?
För mig borde firman ta betalt för all nerlagd tid. Men om personen är din granne borde inte bilkostnad tillkomma för koll resan...
Sen är det tveklöst så att firman har ansvar att informera om kostnader och inte salta. Så om en bild skulle räckt är det ju bara ett sätt för firman att fakturera mer, inte något som är nödvändigt för att utföra arbetet.
För mig borde firman ta betalt för all nerlagd tid. Men om personen är din granne borde inte bilkostnad tillkomma för koll resan...
Sen är det tveklöst så att firman har ansvar att informera om kostnader och inte salta. Så om en bild skulle räckt är det ju bara ett sätt för firman att fakturera mer, inte något som är nödvändigt för att utföra arbetet.
Tramsa inte. Det är inte rimligt att tro att varenda konsument ska ha koll på prisläget hos tjänsteleverantörer som jobbar i sällanköpsbranscher med en icke transparent prissättning.Koningsbakkae skrev:
Enklast för alla vore om hantverksföretagaren slöt avtal om priset med konsumenten så skulle vi slippa sådana här diskussioner. T ex: ett enkelt: "Vår minimidebitering för småjobb är 4600 kr så det är det fasta pris som jag kan erbjuda dig för detta."
så är det tyvärr, jag betalade en sickare 6000 kr i resa för han visade det sig bodde 7 mil från min stad, och han hade övernattningslägenhet i min stad visade det sig, finns gott om dessa typer av rörisar, hantverkare elektriker, sen hade jag en elfirma som låg ett kvarter bort från mitt hue, fick betala 600 kr i resa för 4 dagars jobbN Novvehehe12 skrev:Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.
På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?
Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?
Om jag har en timme kvar på dagen att arbeta och någon hör av sig till mig och vi kommer överens om att jag måste kolla vad som ska göras och vad det ska vara för material så åker jag dit och vill ju ha betalt för den tiden, alternativet är ju att jag ska ta ledigt då eller? Bara för hen bor i min närhet? Bara för att jag lämnar en offert så ska jag ju inte förutsätta att jag kommer få jobbet, så det kan jag ju inte ta betalt för. Men om jag ska utföra ett jobb så måste jag ju veta vad det är för jobb som ska utföra. Annars blir det som en skribent tidigare skrev; att det besöket hade ju blivit samma dag som arbetet utfördes isåfall. Om man inte är jätteduktig på att gissa hur mycket material som ska användas.
Jag har aldrig anlitat en hantverkare men jag kan ändå förstå att man tar betalt för att kika på ett jobb. Man måste väl se skillnad på jobb och jobb. Det är ju lite skillnad på att sätta upp ett eluttag och dra el i ett helt hus. Att sätta upp ett eluttag är ju knappast ett offertjobb, men om kunden är otydlig så kanske ett första besök krävs för att tydliggöra var/hur/varför, självklart ska det offereras, enligt mig. Ska det dras el i ett helt hus för 500K så är det naturligtvis ett offertjobb där man inte ska offerera tid för kalkyl.
120 kr är för de administra kostnaderna som en bil medför, leasingavgifter, diesel etc. Inte för tiden som teknikern suttit i bilen. Om han kört 30km (ca en halvtimme) samt varit hos dig i 15 min, dvs totalt 45 min av hans tid för att förse dig med den hjälp du behöver. Så är det väl inte konstigt att man fakturerar en timme för detta?N Novvehehe12 skrev:Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.
På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?
Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?
Det finns allt för många kunder (privatpersoner) som inte förstår att hantverkare lägger tid för en kunds räkning även om/när de inte är i kunden hus eller lägenhet.
Du får kommunicera med dina kunder helt enkelt. Men så var det ju inte i detta fall. Firman har ju nu dragit av 620 kr för att de felfakturerat.R rosen011 skrev:Om jag har en timme kvar på dagen att arbeta och någon hör av sig till mig och vi kommer överens om att jag måste kolla vad som ska göras och vad det ska vara för material så åker jag dit och vill ju ha betalt för den tiden, alternativet är ju att jag ska ta ledigt då eller? Bara för hen bor i min närhet? Bara för att jag lämnar en offert så ska jag ju inte förutsätta att jag kommer få jobbet, så det kan jag ju inte ta betalt för. Men om jag ska utföra ett jobb så måste jag ju veta vad det är för jobb som ska utföra. Annars blir det som en skribent tidigare skrev; att det besöket hade ju blivit samma dag som arbetet utfördes isåfall. Om man inte är jätteduktig på att gissa hur mycket material som ska användas.
Tyvärr finns det i många fall väldigt lite incitament för en hantverkare att tänka effektivitet utan de tar helt enkelt betalt för den tid det tar. Jag kan förstå båda sidor i det här fallet. Rörisen har ju gjort en del av arbetet vid första besöket och vill således ha betalt, egentligen inget konstigt men vad hade hänt om rörisen hade missat någon del och blev tvungen att åka till grossisten ytterligare en gång, vem hade fått betala för den tiden?
För servicejobb < 8h borde hantverkaren upplysa konsumenten att det alltid utgår två resor, sedan en resa per dag. Varken mer eller mindre.
Då får hantverkaren incitament, om han har ett litet lager av reservdelar i bilen på de mest vanligt förekommande reservdelarna så hade han kunnat utföra arbetet vid första tillfället men ändå ta betalt för två resor t.o.r. och på så sätt varit både klimatsmart och effektiv. Om han dessutom planerade sitt jobb väl kunde han kanske utfört något mer jobb i närheten samtidigt och på så sätt fått betalt för ytterligare resor.
Att ni råkar bo nära varandra är ju egentligen inte en del av detta problem utan snarare en del i er sociala relation. Antar att ni inte är supertighta vänner...
För servicejobb < 8h borde hantverkaren upplysa konsumenten att det alltid utgår två resor, sedan en resa per dag. Varken mer eller mindre.
Då får hantverkaren incitament, om han har ett litet lager av reservdelar i bilen på de mest vanligt förekommande reservdelarna så hade han kunnat utföra arbetet vid första tillfället men ändå ta betalt för två resor t.o.r. och på så sätt varit både klimatsmart och effektiv. Om han dessutom planerade sitt jobb väl kunde han kanske utfört något mer jobb i närheten samtidigt och på så sätt fått betalt för ytterligare resor.
Att ni råkar bo nära varandra är ju egentligen inte en del av detta problem utan snarare en del i er sociala relation. Antar att ni inte är supertighta vänner...
Dålig fingertoppskänsla tycker jag, att åka ut och kolla på ett jobb i 15 minuter på hemvägen fakturera en timme mm. Nej det hade jag klassat som "presale" och kanske försökt få till någon sorts merförsäljning eller bara sett det som att bygga/vårda relation till kunden. Även jag har krav på att fakturera/fylla 8 timmar om dagen men vi arbetar alla olika.
Argumentera att sedvanan innan branschen är att detta besök är avgiftsfritt, TS kunder inte förvänta sig att rörmokaren skulle ta betalt för detta och rörmokaren har inte informerat om annat.S Stefan1972 skrev:
Jag jobbar själv som rörmokare.. Har du funderat på hur han fått tag i t.ex material?N Novvehehe12 skrev:
Konsumenter ser aldrig hela kedjan.. först kolla jobbet vad som behövs, inhandla material, åka tillbaka göra jobbet, kasta eventuella sopor samt att man tar betalt från där man utgår. Åker jag från en kund till dig e de självklart du som betalar den restiden. Den är inte gratis och tiden jag lägger för att ta mig till dig och utföra ditt jobb inklusive tiden det tar att köpa material blir du självklart debiterad för.
Nu kanske ditt jobb var väldigt litet då kan man ha delar och rör i bilen med lite tur.. Men åker han å handlar för att utföra jobbet så betalar ju du självklart den tiden med.
Han har debiterat 1 timme + bilkostnad. Skulle säga att restid + kolla jobbet 15 min + handlat material tog mer än den timmen, det administrativa att redovisa använt material mm för fakturaunderlag etc kanske du med missat?
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Konsumenten ska inte behöva ha koll på hur du som hantverkare jobbar.
Därför är det viktigt att du som hantverkare (och i sammanhanget proffs) är tydlig mot kunden vad som kommer kosta.
Är du detta kommer du troligtvis inte ha missnöjda kunder som ifrågasätter fakturan.
Glömmer du som hantverkare att berätta om kostnader som tillkommer är det du som misslyckats och därmed borde ta läropengen.
Därför är det viktigt att du som hantverkare (och i sammanhanget proffs) är tydlig mot kunden vad som kommer kosta.
Är du detta kommer du troligtvis inte ha missnöjda kunder som ifrågasätter fakturan.
Glömmer du som hantverkare att berätta om kostnader som tillkommer är det du som misslyckats och därmed borde ta läropengen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Edit: detta är ett svar till ett inlägg som tagits bort efter jag skrev detta.
Ett fiktivt exempel:
Om man som hantverkare säger att jobbet tar två timmar och att man kostar 600kr ink moms.
Om fakturan sen kommer och man utöver dessa två timmar ska ha 1h för att kolla på jobbet, 1h för fakturering, 1h för att köra till jobbet, 1h för att handla material samt utöver detta fakturera för bilen, då har hantverkaren misslyckats med att informera om kostnaderna.
Antag att kunden inte förstår någonting, kunden ska inte behöva förstå nått.
Ett fiktivt exempel:
Om man som hantverkare säger att jobbet tar två timmar och att man kostar 600kr ink moms.
Om fakturan sen kommer och man utöver dessa två timmar ska ha 1h för att kolla på jobbet, 1h för fakturering, 1h för att köra till jobbet, 1h för att handla material samt utöver detta fakturera för bilen, då har hantverkaren misslyckats med att informera om kostnaderna.
Enligt konsumenttjänstlagen har man då kommit överens om en grund för beräkningen av priset vilket skyddar konsumenten. Fakturan kan då aldrig hamna på mer än 2 h * 600 kr/h = 1200 kr. Ingå inte sådana avtal om ni behöver fakturera mer än så.13th Marine skrev:
Ett fiktivt exempel: