Swetrot skrev:
Då gäller tio års preskriptionstid.
Men innebär det alltså att om jag anlitar en byggfirma som för vissa delar anlitar en UE och den firman aldrig fakturerar, eller inte slutfakturerar sitt arbete. Då kan UE komma efter ex. 5 år och kräva byggfirman.

Men byggfirman kan inte kräva mig efterssom preskriptionen har gått in? Känns inte riktigt rimligt.

Rimligen så borde väl byggfirman från början debiterat dig för UE:s arbete. Hur de sedan löser det sig emellan är inte ditt problem.

Nja, antag att jobbet går på löpande räkning, då debiterar ju inte byggfirman förrän det finns en faktura från UE.

Och då är det inte konsumentens problem, utan byggfirmans bekymmer. Har man inte på tre år lyckas prestera en räkning till en privatperson, så får man vara utan pengar. Lagen är rätt så klar på den punkten.

Det hör ju inte precis till vanligheterna att någon fakturerar MER än tre år efter ett slutfört arbete så jag utgår från att det inte är något större bekymmer i branschen.

Först och främst vill jag tacka för alla svar.

Spelar det någon roll om jobbet var löpande? För företaget påstår att det var oklart om jobbet är klart därför dröjde faktureringen. 3.5år ????? Jag menar jag ringde 5 gånger den hösten (2005) för att få fakturan och vvs räkningen från samma koncern är betald 2005 oktober. Tycker det verkar konstigt om han skulle påstå att en plattsättare har jobb efter att porslinet är satt på WC.

Efter att ha pratat med företaget fick jag detta som svar. Jag har fått 3.5års kredit gratis och det skulle jag vara glad för. En annan fördel är att jag nu kunde göra rotavdrag. Så hans väg är att han gjorde detta medvetet för att det skulle bli bättre för mig.

???? Jag ville inte vänta med att betala 2005 tycker han borde förstått det efter påringningar under hösten 2005. Bättre för mig blev det inte heller för pengarna finns inte för tillfället. Jag menar vem har en summa pengar som man inte vet hur stor den är latent liggandes på sitt konto i över 3.5år för att det kan komma en faktura någon gång under ens liv. En privatperson måste väll kunna planera sin ekonomi. När jag inte vet vad beloppet är jag ska betala på 3,5år så är detta en omöjlig uppgift och jag måste väll kunna gå vidare någon gång.

Har jag gjort fel som inte fortsatt och ringet för att tjata om att han ska skicka en räkning.

Redigerat:
F
Det spelar ingen roll. Det är helt orimligt att det är "oklart" om ett jobb är slutfört eller inte i 3,5år. Antagligen bara den första tanken som dök upp i skallen då du kontaktade dom. Är du inte nöjd med jobbet och verkligen vill betala så bestrid fakturan i rekommenderat brev till företeget. Kostar nån hundring men det är det värt för att ha ett kvitto att trycka upp i ansiktet på dom om dom skickar fakturan för indrivning.

ROT-avdraget är inte heller tillämpbart i ditt fall.
Arbetet får inte har påbörjats innan 8/12/2008 om avdraget ska gå igenom om jag tolkat reglerna rätt. Så det argumentet ska du iallafall inte köpa!

Lycka till!

tgrahnen skrev:
Spelar det någon roll om jobbet var löpande? För företaget påstår att det var oklart om jobbet är klart därför dröjde faktureringen. 3.5år ????? Jag menar jag ringde 5 gånger den hösten (2005) för att få fakturan och vvs räkningen från samma koncern är betald 2005 oktober. Tycker det verkar konstigt om han skulle påstå att en plattsättare har jobb efter att porslinet är satt på WC.

Har jag gjort fel som inte fortsatt och ringet för att tjata om att han ska skicka en räkning.
Nej, jag tycker du skall driva detta hårt. Ta gärna hjälp av konsumentvägledaren i kommunen där du bor, de brukar vara duktiga på att förklara lagen för människor som inte förstår den.

Här handlar det inte om att tre år passerats med kort tid, då man möjligen kan göra gällande att löpande arbete fortgick, utan det är passerat med bred marginal.

Oj..3.5 år är ju en skapligt lång tid....för lång kan man tycka.

MEN, det är väldigt många småföretagare som brister på just den där administrativa sidan av verksamheten...

Entreprenörsskap och administrativ förmåga är två vitt skilda saker. Jag vet det av egen erfarenhet att just det viktigaste i en verksamhet, att få in stålar inte är entreprenörens starkaste sida i många fall. Jag har skrivit av måååånga sköna tusenlappar för att jag glömde fakturera i tid i mitt tidigare liv som egen företagare inom livs. Säkert ett par hundra lök som försvann på grund av att telefonen ständigt ringde, en följesedel som försvann osv osv osv eller att jag var för blödig för att ringa och tjata om betalning.

För min del handlade det om att det var 1000 ggr roligare att göra affären än att avsluta den med en tråkig faktura...eller så skulle man göra den "i morgon". Men då dök ju mer jobb/affärer/kunder/leverantörer osv osv upp och vips gick den dagen bort den med och ytterligare en dag utan fakturaskrivning. Nästa dag...då minsann ska jag göra den...men mönstret upprepas.

Jag tycker faktist att du bör betala fakturan, även om preskriptionen möjligtvis gjort att du rent juridiskt har all rätt i världen att använda den som tändmaterial i brasan.

Jag gissar att vi snackar om typ "Hasses bygg och allservice" med en eller ett par gubbs. För dem är 35.000 säkert massor av pengar som de först nu i lågkonjunkturen kanske haft tid till...ja, jag vet att de har varit slarviga men...orsakerna gick jag igenom innan.

Visst kan man tycka att det är synd om dig/er som inte har stålarna kvar för att betala detta. Men ni har likväl ett badrum eller vad det nu var som ni inte betalt för och vore det inte skönare att veta när man tar en dusch att inte bara kroppen blir ren utan att man även har ett rent samvete?

Du kan med all sannolikhet kontakta hantverkarn och förklara att du tyvärr inte kan betala allt nu, att han dragit på fakturan, att ni fått barn osv osv och att situationen är tuff för tillfället. Gör en deal med honom om x-kronor.

Vägrar han, javisst. DÅ tycker jag du kan avvisa honom med preskriptionshänvisning.

Mina fem cent. Starka idag både som dollar och euro gentemot vår Kalle-Ankavaluta...)

Byggherre skrev:
Jag är ju sådan att jag gärna vill göra rätt för mig och hade betalt den, förutsatt att:
1. Priset var enligt överenskommelsen, och
2. Atrt arbetet var utfört på ett professionellt sätt

Om ovanstående punkter var infiade så visste jag att en faktura skulle komma och hade satt undan pengar till det. Lite ränta blir det ju också på tre år.
Kan hålla med om det inte hade varit för:

1. Leverantören har tydligen antytt att jobbet inte varit av sådan art att den skulle faktureras
2. Muntliga avtal är också avtal.

Har jag en god vän som antyder att ett jobb görs "pro bono" och sedan ångrar sig tycker jag det är lumpet. Man står för det man säger annars håller man tyst.

I detta fall kan ju flera saker ha hänt. Företaget har kanske hamnat på obestånd, ny ägare som gått igenom bokföringen etc. Under alla omständigheter tycker jag att du ska svara på fakturan och frågar om nuläget och kan på sin höjd göra en förlikning på t.ex 35% av fakturan, som du enligt lag inte behöver betala.

Din etiska måttstock avgör resten.

Tycker oxå att man borde betala om jobbet är bra och klart, när jag fått mina fakturor på utförda och klara jobb har jag betalt direkt utan att vänta kreditdagarna eftersom jag redan fått det jag beställt, ungefär som i butik.

Däremot ringer man väl inte och tjatar om att få en faktura det borde ligga i leverantörens intresse även om det finns omständigheter enligt tidigare inlägg.

Har dom daterat fakturan till 2005 eller bara skrivit att jobbet utförts då?
Det blir väl lite billigare om den är daterad 2009.... ;)

Jag prata precis med konsument vägledaren och hon säger samma som ni, han kan inte ta betalt längre.

Ang fakturan, det står inte när jobbet utfördes och fakturan är daterad 2009-03-27. Att göra avdrag så får väll inte jobbet ha påbörjats före 2008-12 och det har väll inget med när fakturan är daterad.

Jag kommer iallafall bestrida fakturan.

Mitt resonemang är, jag var på honom hela hösten 2005 om att få fakturan så jag visste vad det skulle kosta. Har man inte lyckats prestera en faktura på 3,5år eller 1250dagar så vill man inte ha betalt. Att ha ett okänt belopp liggandes latent under okänd tid så blir det omöjligt att budgetera för en personlig ekonomi.

Självklart är detta en samvetsfråga, men han har inte betett sig schysst imot mig och då klarar mitt samvete av detta.
Pengarna fanns då men finns inte nu.

Firman är bland de större där jag bor och jag lär inte anlita dem igen. Då jag vill betala jobben direkt efter att de är utförda om de ska betalas. Annars fungerar iallfall inte min ekonomi.

Tack för alla svar.

Redigerat:
Hur har det gått?

Cheesus skrev:
Oj..3.5 år är ju en skapligt lång tid....för lång kan man tycka.

MEN, det är väldigt många småföretagare som brister på just den där administrativa sidan av verksamheten...

Entreprenörsskap och administrativ förmåga är två vitt skilda saker. Jag vet det av egen erfarenhet att just det viktigaste i en verksamhet, att få in stålar inte är entreprenörens starkaste sida i många fall. Jag har skrivit av måååånga sköna tusenlappar för att jag glömde fakturera i tid i mitt tidigare liv som egen företagare inom livs. Säkert ett par hundra lök som försvann på grund av att telefonen ständigt ringde, en följesedel som försvann osv osv osv eller att jag var för blödig för att ringa och tjata om betalning.

För min del handlade det om att det var 1000 ggr roligare att göra affären än att avsluta den med en tråkig faktura...eller så skulle man göra den "i morgon". Men då dök ju mer jobb/affärer/kunder/leverantörer osv osv upp och vips gick den dagen bort den med och ytterligare en dag utan fakturaskrivning. Nästa dag...då minsann ska jag göra den...men mönstret upprepas.

Jag tycker faktist att du bör betala fakturan, även om preskriptionen möjligtvis gjort att du rent juridiskt har all rätt i världen att använda den som tändmaterial i brasan.

Jag gissar att vi snackar om typ "Hasses bygg och allservice" med en eller ett par gubbs. För dem är 35.000 säkert massor av pengar som de först nu i lågkonjunkturen kanske haft tid till...ja, jag vet att de har varit slarviga men...orsakerna gick jag igenom innan.

Visst kan man tycka att det är synd om dig/er som inte har stålarna kvar för att betala detta. Men ni har likväl ett badrum eller vad det nu var som ni inte betalt för och vore det inte skönare att veta när man tar en dusch att inte bara kroppen blir ren utan att man även har ett rent samvete?

Du kan med all sannolikhet kontakta hantverkarn och förklara att du tyvärr inte kan betala allt nu, att han dragit på fakturan, att ni fått barn osv osv och att situationen är tuff för tillfället. Gör en deal med honom om x-kronor.

Vägrar han, javisst. DÅ tycker jag du kan avvisa honom med preskriptionshänvisning.

Mina fem cent. Starka idag både som dollar och euro gentemot vår Kalle-Ankavaluta...)
För företagare (iofs även privatpersoner) finns det faktiskt tjänster att köpa från företag som försörjer sig på att just hantera denna "tråkiga" sida av att vara företagare.

TS>>Hur gick det?

• Gilla
Arvidaren
  • Laddar…
Jag skickade ett rek brev som kom fram till dem i början på april och har inte hört av dem. Fakturan löp ut 15 april och har ej fått någon påminnelse än. Så vi får se vad som händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.