Jag har letat och letat och hittar olika uppgifter hela tiden.
Jag håller på att renovera köket och köksritningen från HTH innebär att avstånd mellan häll och överskåp blir 492mm, dvs precis under 50cm. Min sambo är kort och detta funkar väldigt bra för oss.

Men försöker lista ut vad "myndigheter" och "regelverket" egentligen säger om avstånd mellan el-häll och köksfläkt. Googlar man så verkar allmänna rekommendationer säga 50cm minimum. Men även 43cm och 40cm finns nämnde på olika ställen. 50cm är ju vad jag förstår det gamla standardavståndet mellan bänkskiva och överskåp, vilket gör att i princip ingen skåps-integrerad fläkt kan användas i kök som använder dom gamla avstånd mellan bänk och överskåp? vilket gör att jag hoppas 40-43cm är mer rimligt minimiavstånd.

Vad säger egentligen myndigheter om vad man ska ha för avstånd? Hittar ingen faktiskt siffra på t.ex boverket och hittar blandade rekommendationer överallt. Sen undrar jag om det är avståndet till nedersta metallbiten på fläkten? Eller avståndet till den faktiska fläktmotorn man avser med avståndet?

Finns säkert avstånd som är bättre än andra men jag är intresserad av vad regelverket egentligen säger.
tack på förhand

• Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Kika i installationsanvisningen för fläkten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kika i installationsanvisningen för fläkten.
Den vi kikar på säger min 50cm.. och den är HELT integrerad och har ingen kåpa som hänger ner (den bygger väl någon halv cm möjligtvis). Så avståndet blir i princip exakt 49,2cm
https://www.aeg.se/kitchen/cooking/cooker-hoods/integrated-hood/dge5660hm/
49,2cm enligt köksritning. Och iom högskåp som matchas i höjd mot väggskåpen så blir det detta måttet med HTHs skåpmoduler.
Så frågan är om 49,2cm är "okej" enligt vilka regelverk som nu finns. Då fläkten är integrerad i skåpet ovanför hällen.

Den som protesterar mot att det fattas 8 mm måste vara en riktig paragrafryttare. När jag flyttade in där jag nu bor satt fläkten 45 cm över spisen. Det var klart störande lågt och jag har höjt den till 55 cm. Men något problem med värme hade jag inte.

A Avemo skrev:
Den som protesterar mot att det fattas 8 mm måste vara en riktig paragrafryttare. När jag flyttade in där jag nu bor satt fläkten 45 cm över spisen. Det var klart störande lågt och jag har höjt den till 55 cm. Men något problem med värme hade jag inte.
Lite så jag känner också. är 8mm vi pratar om.. Och jag tolkar boverket som att dom har "allmänna råd". Och vårt kök vi rivit hade också ca 49cm mellan bänk och överskåp. Och fläkten vi hade innan byggde neråt från skåpstommarna dvs ännu närmre hällen.
Sen ska vi ha en bänkskiva som är 65cm djup så tror inte överblicken av hällen med stekpannor och kastruller kommer bli ett problem.

Men vore intressant att veta vad man MÅSTE göra. Och om vi måste tänka om hela vår plan/kök/renovering.

Exempel på lite andra fläktars rekommendationer. ena var miele och andra var någon annan fläkttillverkare. Vill bara visa vad jag menar med olika budskap. Sen att vår fläkt rekommenderar 50cm det står i manualen, men jag är mer intresserad av vad våra miljoner myndigheter KRÄVER :)

Text på en varningstriangel som anger minsta avstånd mellan fläkt och spisar, 650 mm för gas och 430 mm för el.

Tabell över minsta avstånd för olika typer av spishällar inklusive gas och elektriska varianter.

Fläkttillverkaren bestämmer vad just deras fläkt är godkänd för

Står klart och tydligt, sen får man göra egen bedömning, finns ingen fläktpolis ännu, kommer kanske.

• Gilla
Herf79
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Står klart och tydligt, sen får man göra egen bedömning, finns ingen fläktpolis ännu, kommer kanske.
Ok. Någon som vet vilket mått som egentligen avses. Är det den nedersta atomen i fläkten ned till hällen :) eller är mina 49.2cm inom "okej" skulle ni säga?

Helt ok, även om det är för nära just för matlagningens skull, vill helst ha 600mm eller mer, även om min tant bara är 1600mm lång.

C
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
finns ingen fläktpolis ännu, kommer kanske.
Då har du aldrig gjort en OVK-besiktning förstår jag ;)
Där finns en del paragrafryttare, även av den värsta sorten som hittar på sina egna paragrafer. Vad som helst kan hända :)

S Smarteus skrev:
Men försöker lista ut vad "myndigheter" och "regelverket" egentligen säger om avstånd mellan el-häll och köksfläkt.
Boverket säger så här:

5:43 Matlagningsanordningar

En spis och andra matlagningsanordningar ska placeras så att betryggande skydd mot uppkomst av brand uppnås. (BFS 2011:26). Allmänt råd Betryggande skydd mot uppkomst av brand kan erhållas genom ett vertikalt skyddsavstånd från ovansidan av en elektrisk spis till brännbart material eller spisfläkt som är minst 0,5 m. För gasspisar bör dock avståndet vara minst 0,65 m.

Det är alltså ett allmänt råd för att minimera risken för brand. Ett dåligt underhållet fettfilter kan antändas och mha draget från fläkten kan eld spridas i ventilationsrör.
Att 0,8 cm skall vara avgörande för brandsäkerheten håller jag inte för troligt.

arneri68 arneri68 skrev:
Boverket säger så här:

5:43 Matlagningsanordningar

En spis och andra matlagningsanordningar ska placeras så att betryggande skydd mot uppkomst av brand uppnås. (BFS 2011:26). Allmänt råd Betryggande skydd mot uppkomst av brand kan erhållas genom ett vertikalt skyddsavstånd från ovansidan av en elektrisk spis till brännbart material eller spisfläkt som är minst 0,5 m. För gasspisar bör dock avståndet vara minst 0,65 m.

Det är alltså ett allmänt råd för att minimera risken för brand. Ett dåligt underhållet fettfilter kan antändas och mha draget från fläkten kan eld spridas i ventilationsrör.
Att 0,8 cm skall vara avgörande för brandsäkerheten håller jag inte för troligt.
Exakt detta jag hittade. Men allmänna råd känns så godtyckliga. Detta står om allmänna råd på wikipedia :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmänna_råd
Allmänna råd är inte bindande. De ger generella rekommendationer om hur man tillämpar en föreskrift och anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende. Det allmänna rådet är avsett att vara en hjälp för en tillsynsmyndighet att tolka en lag, förordning eller föreskrift.

I mitt fall handlar det om en negativ diff på 8mm från dessa allmänna råd. Och vissa fläkt-tillverkare verkar ju även nämna 400, 430 och 450mm som minsta avstånd.

Så det är fler än jag som tolkar att jag kan fortsätta med mitt kök som jag tänkt? Utan att ta hänsyn till vad man tycker vore perfekt avstånd personligen :)
Vill bara stilla min oro med denna tråd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.