3 288 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Faktisk karmstorlek?
Hej,
jag håller på med en utbyggnad och ahr beställt två fönster från Bygglagret.se.
Fönstren vi beställde hade måtten 480x1480, och då jag håller på med stommen för närvarande undrar jag således om de faktiska yttermåtten på karmen är just 480x1480 eller om de istället är typ 465x1465 eller liknande?
Jag tycker mig ha sett bägge varianterna, dvs dels att de beskrivs som de faktiskt är med konsekvensen att man får bygga "hålet" i regelstommen lite större, och dels då den marginalen redan har tagits med av tillverkaren, så att man bygger hålet exakt med de mått som anges.
Finns det något sätt att bli säker? Tillverkarna har sommarstängt på kontoret och jag skulle behöva få det där momentet avklarat....
Tack på förhand!
jag håller på med en utbyggnad och ahr beställt två fönster från Bygglagret.se.
Fönstren vi beställde hade måtten 480x1480, och då jag håller på med stommen för närvarande undrar jag således om de faktiska yttermåtten på karmen är just 480x1480 eller om de istället är typ 465x1465 eller liknande?
Jag tycker mig ha sett bägge varianterna, dvs dels att de beskrivs som de faktiskt är med konsekvensen att man får bygga "hålet" i regelstommen lite större, och dels då den marginalen redan har tagits med av tillverkaren, så att man bygger hålet exakt med de mått som anges.
Finns det något sätt att bli säker? Tillverkarna har sommarstängt på kontoret och jag skulle behöva få det där momentet avklarat....
Tack på förhand!
Toppen -då vet jag.
Tack så mycket!
Tack så mycket!
Ok, kolla om den här länken funkar:
http://www.bygglagret.se/sp-fonster/stabil-fast-fonster__1708#storlek=0515
http://www.bygglagret.se/sp-fonster/stabil-fast-fonster__1708#storlek=0515
Det är numer vanligare att faktiskt mått är 20mm mindre än modulmåttet.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Nu brukar man ju göra 'hålet' 10 mm större än modulmåttet.. så det blir ca 15mm glapp på varje sida (för drevning)
modulmått 1000mm karmmått 980mm hålet 1010mm alltså 15mm på var sida om fönstret
modulmått 1000mm karmmått 980mm hålet 1010mm alltså 15mm på var sida om fönstret
Ja, så verkar en del snickare göra...riktigt varför förstår jag dock inte.
Själva finessen med modulmått är ju att man får nån cm spelrum.
Visst, det är lättare att dreva 15mm än 5mm, men så länge yttermått på karm är 15-20mm mindre så kör åtminstone jag på modulmåttet.
Själva finessen med modulmått är ju att man får nån cm spelrum.
Visst, det är lättare att dreva 15mm än 5mm, men så länge yttermått på karm är 15-20mm mindre så kör åtminstone jag på modulmåttet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur vet man när en skylt ”Privat område” faktiskt gäller?
Juridik -
Faktiskt besparing mellanbjälklag i trä vs betong?
Byggmaterial & Byggteknik -
Erfarenheter av oöverensstämmelse mellan registrerad tomtarea och faktisk tomtarea?
Köpa & Sälja hus -
Är den här beräkningen inkl. det faktiska huset?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Servitut på min tomt, faktisk placering fel
Juridik