Hej,

jag håller på med en utbyggnad och ahr beställt två fönster från Bygglagret.se.
Fönstren vi beställde hade måtten 480x1480, och då jag håller på med stommen för närvarande undrar jag således om de faktiska yttermåtten på karmen är just 480x1480 eller om de istället är typ 465x1465 eller liknande?

Jag tycker mig ha sett bägge varianterna, dvs dels att de beskrivs som de faktiskt är med konsekvensen att man får bygga "hålet" i regelstommen lite större, och dels då den marginalen redan har tagits med av tillverkaren, så att man bygger hålet exakt med de mått som anges.

Finns det något sätt att bli säker? Tillverkarna har sommarstängt på kontoret och jag skulle behöva få det där momentet avklarat....

Tack på förhand!

Faktiskt karmmått är aldrig modulmåttet. Dra av 15mm för att få karmens verkliga dimension.

Toppen -då vet jag.
Tack så mycket!

Frågan är om jag svarat på din fråga bara...... Måtten du angett liknar ju inte modulmått utan karmens mått. Har du någon länk till fönstret du beställt?

Ser ut som 5x15 fönster?
Dvs gör hålet 50cm x 150cm, så får du 1 cm över per sida som drevas...

Det är numer vanligare att faktiskt mått är 20mm mindre än modulmåttet.

verktygsgurun skrev:
Ok. Så verkar ju faktiskt vara fallet även här, dvs måtten som bygglagret anger är det faktiska måttet, inte modulmåttet.

verktygsgurun skrev:
Citerar mig själv, Det gäller dock inte ytterdörrar där det kan vara väldigt konstiga mått typ 988x2086 vilket då är en 10x21.

Snailman
Nu brukar man ju göra 'hålet' 10 mm större än modulmåttet.. så det blir ca 15mm glapp på varje sida (för drevning)

modulmått 1000mm karmmått 980mm hålet 1010mm alltså 15mm på var sida om fönstret

Ja, så verkar en del snickare göra...riktigt varför förstår jag dock inte.
Själva finessen med modulmått är ju att man får nån cm spelrum.
Visst, det är lättare att dreva 15mm än 5mm, men så länge yttermått på karm är 15-20mm mindre så kör åtminstone jag på modulmåttet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.