72 läst ·
2 svar
72 läst
2 svar
Fåglar i taket på uterum
I taket till vårt uterum hörs fågelpip och en större fågel som hoppar runt. Tror mig ha hittat hålet där de tagit sig in och de huserar nu mellan första och andra takstolen.
Vad kan jag göra? Bör jag öppna upp och släppa ut fåglarna eller kommer de flytta ut själv? Är ingen expert men känslan är att där är ett bo med fågelungar.
Vad kan jag göra? Bör jag öppna upp och släppa ut fåglarna eller kommer de flytta ut själv? Är ingen expert men känslan är att där är ett bo med fågelungar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Fågelbon med ungar är väl i princip fridlysta. Öppnar du upp är det väl risk för att ekorrar kan ta ungarna, eller att föräldrarna tycker att boet är så olämpligt att de överger ungarna. Låt alltså boet vara i fred och det kommer att överges när ungarna kan flyga obehindrat.
Tack för svar! Jag misstänker att det är ett bo med ungar, det är ett himla pipande iallafall. Finns ingen möjlighet att kolla efter ordentligt utan att öppna upp. Jag låter det vara tills det tystnat, sen tätar jag öppningen med nät eller liknande.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara