e_richard skrev:
L = Live

Jag trodde det var L=Line
Det finns ju L1, L2 och L3......men spelar det så stor roll? ::)

På svenska brukar man säga FAS

Bob_the_builder
För att nu sammanfatta en sida med inlägg så är alltså den svarta i ditt fall tändtråd, dvs det är en "styrd fas", spänning till lamputtaget som styrs av strömställaren på väggen. Brun är fas, dvs kommer elektriskt sett direkt från elcentralen (men kan fysiskt vara skarvad i tex dina takdosor). Blå är nolla ("återledare"). Gul/grön är skyddsjord. Om du har jordade uttag i samma rum tror jag att även lamputtaget måste ha ansluten jord (nu ligger den ju bara i dosan).

Hur är det nu egentligen....alla elektriker.

Vad betydet L:et i kontakterna?

Live ??
Line ??
Lead ??

Tre olika svar i tråden men vilket är det rätta eller betyder det något annat ??????

Jag har alltid trott att L:et stod för Ledare. Det vore ologiskt om N står för Nolla (på svenska) och det andra skulle vara på engelska.

Då detta är internationellt så gissar jag på att N står för neutral.
Men nu har tråden spårat ur helt va??

Bob_the_builder skrev:
För att nu sammanfatta en sida med inlägg så är alltså den svarta i ditt fall tändtråd, dvs det är en "styrd fas", spänning till lamputtaget som styrs av strömställaren på väggen. Brun är fas, dvs kommer elektriskt sett direkt från elcentralen (men kan fysiskt vara skarvad i tex dina takdosor). Blå är nolla ("återledare"). Gul/grön är skyddsjord. Om du har jordade uttag i samma rum tror jag att även lamputtaget måste ha ansluten jord (nu ligger den ju bara i dosan).

Fast brun och svart bytte plats med varandra ganska nyligen så om installationen inte är riktigt ny så är det nog oftare så att svart är fas och brun är bruten fas. Fast man kan ju hoppas/tycka att seriösa elektriker i första hand använder t.ex. vit (eller för gul och grön) som tändfas. Kablar typ EKK och för den delen lösa "sladdar" har ju i många år blandat mellan svart och brunt lite hur som helst...

Efterson jag har jobbat där dom pratar engelska så vill jag bestämt påstå att:
L=Live
N=Neutral

Bob_the_builder
yxis skrev:
Fast brun och svart bytte plats med varandra ganska nyligen så om installationen inte är riktigt ny så är det nog oftare så att svart är fas och brun är bruten fas.
Fast det alternativet tycker jag nog att man kan utesluta efter hur kopplingen beskrevs: takuttaget är anslutet med svart och blå och det finns bruna ledare som sitter ihop med torix i dosan. I strömställaren var brun ansluten till L och svart till A (alternating?). Brun fas och svart tändtråd, eller hur?

Bob_the_builder skrev:
Fast det alternativet tycker jag nog att man kan utesluta efter hur kopplingen beskrevs: takuttaget är anslutet med svart och blå och det finns bruna ledare som sitter ihop med torix i dosan. I strömställaren var brun ansluten till L och svart till A (alternating?). Brun fas och svart tändtråd, eller hur?
Sant, tänkte inte på det :)

(fast vilken som är vilken i en vanlig enkel strömbrytare är det väl ingen som lägger ner nån större energi på att göra "rätt" på?)

Bob_the_builder
Jo, jag. ;)

Naturligtvis ska man använda dom "nya " färgerna på det man gör nytt, vet man vad man sysslar med är det inte nått problem och det blir kanske så småningom "riktigt" i hela huset.
Dom som har problem med "blandade" färger i en anläggning är kanske mindre lämpad att utföra arbeten på anläggningen.

Man vill nog tona/kontinuitetstesta allt när man är färdig med en installation och det finns blandade kabelfärger oavsett hur bra minne man har...

eskil23 skrev:
Vad menar du men "röd kontakt"? Är det röda sladdar i härvan också eller är det bara en röd toppluva som sladdarna sitter ihop med?
Torix ?

gunne skrev:
trodde det va lead :-?
brukar det inte stå L1 L2 L3 och som sedan i texten kallas för Line 1 Line 2 Line 3 ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.