2 838 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fågelbon...
Hus från 20-talet, isolerat och ny fasad på 70-talet. Har på kortsidan 3 fina hål uppe vid nocken som fåglarna häckar i varje år. Tycker det är lite sött på något sätt, men ska jag sätta igen detta? Blir ju isolering mellan andravåning och vinden, hur mycket förstörs? Kan man låta det vara...
Små grå saker, vet inte så mycket om fåglar, inte svalor i allla fall.. Så länge det finns gjorda hål, runda och fina men måste vara fåglar som gjort dom, lär väl inga välja holkar hursom
vi har säkert bättre hotell... Men hur mycket skada gör dom i väggen? Eller tvärtom?
De kan nog leva loppan med isoleringen och sk*ta en del och dra in frön som möss gillar osv. Så jag tror att fåglar ska hållas i egna små hus som man sätter upp där det passar.
Det bästa är att ta reda på vad det är för art, så går det att fixa holkar som de gillar. Annars går det ju att göra holkar som går i stil med huset och har samma diameter på ingångshålet som dem ni har i fasaden redan, och spika upp dem på gaveln och se om de passar hyresgästerna...
Det bästa är att ta reda på vad det är för art, så går det att fixa holkar som de gillar. Annars går det ju att göra holkar som går i stil med huset och har samma diameter på ingångshålet som dem ni har i fasaden redan, och spika upp dem på gaveln och se om de passar hyresgästerna...
Ska försöka hålla koll på fåglarna det närmaste så återkommer jag. Är ovanför vår altan så märker kvällstid att ungar skriker, förmodligen för att vi stör den som ska mata? Men om jag sätter upp holkar hur fixar jag fasaden, ska jag behöva byta planka från nock och ner
bara sätta för är ju inte så snyggt...
Ungar brukar väl väsnas när de tror att det är mat i närheten, men föräldrarna kanske tvekar om ni sitter på altan och ser hungriga ut.. men det får väl vara deras huvudvärk. Det löser sig nog.
Själva hålen kanske går att fixa ungefär som man gör med hål i gipsskivor - ett stöd som man pillar in genom hålet och limmar och/eller skruvar fast, och sedan en bit trä som ungefär matchar hålet och som limmas/skruvas på stödet, sedan spackel i skarven, och därefter färg. Det ska ju inte bära någon last så stödet kan vara enkelt, typ glasspinne nästan.
Själva hålen kanske går att fixa ungefär som man gör med hål i gipsskivor - ett stöd som man pillar in genom hålet och limmar och/eller skruvar fast, och sedan en bit trä som ungefär matchar hålet och som limmas/skruvas på stödet, sedan spackel i skarven, och därefter färg. Det ska ju inte bära någon last så stödet kan vara enkelt, typ glasspinne nästan.
Klicka här för att svara