Vet någon var man kan vända sig för att hitta en jurist som kan bostadsrätter och bostadsrättslagen för att kunna
få någon hjälp i detta. Börjar känna mig desperat.
Får inte göra något själv och föreningen vägrar göra något.
Bara att vänta på att krypen kommer igen som förra året

M musikhelle skrev:
Vet någon var man kan vända sig för att hitta en jurist som kan bostadsrätter och bostadsrättslagen för att kunna
få någon hjälp i detta. Börjar känna mig desperat.
Får inte göra något själv och föreningen vägrar göra något.
Bara att vänta på att krypen kommer igen som förra året
Beroende på var du bor så kan du söka bland jurister, det finns ett hyggligt antal som har bostadsjuridik som specialitet.
Personligen skulle jag avråda från detta. Det kommer att bli dyrt, taxan är ofta hög. Det är mycket tveksamt om du kan nå någon framgång genom att anlita en jurist. Bostadsrättsföreningar styrs genom beslut på föreningsstämmor och genom beslut av den föreningsvalda styrelsen. Det är där du bör försöka påverka. Det gäller att övertyga dessa instanser om att din fråga är viktig . Om det är en allvarlig olägenhet skulle du möjligen kunna vända dig till kommunens miljöenhet för att försöka få denna att kräva åtgärder i din bostad, men det är knappast enkelt.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Men jag skulle vilja veta vad bostadsrättslagen säger och vilka rättigheter jag har i en viss fråga och vilken skyldighet föreningen har att åtgärda problemet.
Typ rådfråga någon kunnig på området.

De (föreningen alltså) har ju ringt jurist på riksbyggen och frågat.
Jag ringde till Riksbyggen också men de sa att medlemmar inte får ringa och fråga.

Det finns en annan i föreningen som också har stora problem med fåglar. Duvor.
Duvor bygger bo på hand balkongtak. Förra året var Anticimex hit (föreningen) och sköt duvor
som på flera håll byggt bo på balkongtak under taknischen.
Men de sköt bara duvor och på detta balkongtak blev 2 st liggande döda och har legat där i ett år nu.
Plus nytt bo bredvid.
Den boende försöker också förgäves att få föreningen eller Riksbyggen att ta bort duvorna, boet och sanera
men nä han får ingen hjälp.
Föreningen säger att de ska byta alla balkongtak nån gång och det får vänta tills dess

Hej musikhelle!
Vilken vedervärdig situation du verkar ha hamnat i!
Som flera andra i den här tråden tidigare har påpekat, har föreningens styrelse ansvar för fastigheternas skötsel, men den ska också lyssna på de boendes synpunkter, samt åtgärda sådant som är till förfång för de boende.
Styrelsen i din förening verkar vara inkompetent!
Du kan visst det vända till Riksbyggen, och där ska du be att tala med den som är föreningens FÖRVALTARE. Om denne kanske redan har influerats av information från styrelsen, vänder du dig istället till Riksbyggens VD. Det ska du göra skriftligt - du är ju duktig på att formulera dig skriftligt. :D
Detta kommer att ge resultat, tror jag. Du kan ju förtydliga med att säga, att du annars kommer att vända dig till kommunens Miljökontor... och eventuellt även till media! Detta önskar inte Riksbyggen.
Personligen tycker jag att du ska strunta i de inkompetenta småpåvarna i styrelsen - de är ju bara lekmän. :sleep:
LYCKA TILL!

Du kan själv läsa bostadsrättslagen

https://lagen.nu/1991:614

Relevant är till exempel vad som anges i 7 kap, para 4 anger
"Sedan tillträde medgetts är föreningen skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick, i den mån ansvaret inte enligt 12 § vilar på bostadsrättshavaren."

Föreningen har alltså ett ansvar att hålla bostaden i gott skick där föreningen är ansvarig , vilket inbegriper taket. Om det finns förelägganden eller liknande från myndigheter om att detta inte uppfylls så är föreningen skyldig att åtgärda. I övriga fall är det föreningen och dess styrelse som gör bedömningen. Till viss del finns praxis som vägledning. Gott skick innebär inte perfekt skick, det skulle nog leda till orimliga ekonomiska konsekvenser. Det en jurist möjligen kan tillföra är om det finns ett i stort sett liknande ärende som avgjorts.

Min slutsats är fortfarande att ni bör kontakta kommunen för vägledning om detta kan ses som en olägenhet som måste åtgärdas. Om det inte är så får ni försöka övertyga föreningen och dess styrelse.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
D Donn skrev:
Hej musikhelle!
Vilken vedervärdig situation du verkar ha hamnat i!
Som flera andra i den här tråden tidigare har påpekat, har föreningens styrelse ansvar för fastigheternas skötsel, men den ska också lyssna på de boendes synpunkter, samt åtgärda sådant som är till förfång för de boende.
Styrelsen i din förening verkar vara inkompetent!
Du kan visst det vända till Riksbyggen, och där ska du be att tala med den som är föreningens FÖRVALTARE. Om denne kanske redan har influerats av information från styrelsen, vänder du dig istället till Riksbyggens VD. Det ska du göra skriftligt - du är ju duktig på att formulera dig skriftligt. :D
Detta kommer att ge resultat, tror jag. Du kan ju förtydliga med att säga, att du annars kommer att vända dig till kommunens Miljökontor... och eventuellt även till media! Detta önskar inte Riksbyggen.
Personligen tycker jag att du ska strunta i de inkompetenta småpåvarna i styrelsen - de är ju bara lekmän. :sleep:
LYCKA TILL!
Jag ringde Riksbyggens kundansvariga i min stad men fick ingen hjälp alls. Hon sa att Riksbyggens jurister får vi medlemmar inte prata med och hon hänvisade bara att det där får jag ta med styrelsen.
Förvaltaren har jag redan pratat med en gång.
Inte mycket hjälp då.
Riksbyggens VD? I min stad eller?
De lär väl också vilja ha bevis i form av infångade djur och uppvisade bett.
Dvs jag måste vänta tills de dyker upp.
Dessutom säger styrelsen att det måste vara flera bostäder i föreningen som har fåglar. Och de har inte hört nån annan klaga.
Suck!

K klimt skrev:
Du kan själv läsa bostadsrättslagen

[länk]

Relevant är till exempel vad som anges i 7 kap, para 4 anger
"Sedan tillträde medgetts är föreningen skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick, i den mån ansvaret inte enligt 12 § vilar på bostadsrättshavaren."

Föreningen har alltså ett ansvar att hålla bostaden i gott skick där föreningen är ansvarig , vilket inbegriper taket. Om det finns förelägganden eller liknande från myndigheter om att detta inte uppfylls så är föreningen skyldig att åtgärda. I övriga fall är det föreningen och dess styrelse som gör bedömningen. Till viss del finns praxis som vägledning. Gott skick innebär inte perfekt skick, det skulle nog leda till orimliga ekonomiska konsekvenser. Det en jurist möjligen kan tillföra är om det finns ett i stort sett liknande ärende som avgjorts.

Min slutsats är fortfarande att ni bör kontakta kommunen för vägledning om detta kan ses som en olägenhet som måste åtgärdas. Om det inte är så får ni försöka övertyga föreningen och dess styrelse.
Alltså tror inte att fåglarna förstör taket då mycket att det går sönder eller räknas som att inte hålla det i gått skick.
Det är ju ohyran från bona som kommer med på köpet av att ha bon i taket och väggen och säkert även inne på vinden som är stora problemet för oss.
Och där finns det väl en lag som säger att föreningen är skyldig att få bort ohyra.
Men där kommer det ju till igen att de vill ha bevis.
Mina bilder på krypen från förra årets säsong verkar inte duga.
De vill att vi först ska typ bli bitna och då har
det gått långt dvs blivit så mycket kryp att de kommit in och då blir det ett helvete att få bort dom.

Säger som har sagt från början, hur skylift , rensa och sätt din fågelnät.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säger som har sagt från början, hur skylift , rensa och sätt din fågelnät.
Då skulle dom stämma mig eller vräka mig!!

Nej igen! Du tar hand om er gemensamma fastighet.

K klimt skrev:
Fastighetsägarna har uppmärksammat frågan

[länk]
Läste artikeln. Försökte hitta miljöbalken men hittar inte nåt om fåglar där. Svårt att leta.
Men hittar utdrag på nätet där det står att fåglarna ska vara olägenhet för människors hälsa.
Och det stod att om tom om fåglar bygger bo på balkongen är det inte säkert att det räknas som olägenhet.
Vet inte om jag har mycket där att hämta.

Uppdatering.

Det har inte hänt ett skit. Föreningen gör ingenting.
Styrelsemedlemmen som jag skulle prata med istället för ordföranden (hon ville inte prata mer, sa att de måste dela upp arbetet)
säger att det inte finns något bestämt eller beslutat trots att ordförande tidigare sagt att de åtminstonde ska ta bort fågelbon på den värsta södersidan.

Jag ringde Riksbyggens förvaltare för vår förening, men han var inte till någon hjälp.
Han sa att vi bör anlita Anticimex bara för att vi har ett kundnummer hos dom, fast man får betala.
Dvs skadedjursförsäkringen täcker inte.
Och de gör inget alls när fåglarna redan lagt ägg, dvs de kan vi ändå inte anlita.
Jag ville han skulle ringa ordförande.
Det dröjde en till vecka. Och när jag fick tag i honom igen så sa han att tja det är svårt att göra en akutinsats på enbart 1 hus. Isåfall ska alla hus fågelsaneras/säkras.

Tillbaka på ruta 1 alltså.
Har nu gått 2 månader sen jag försökte få dom att göra något och fick alltså inte göra något åt det själv.
Och det bara går runt.
Och nu har det troligen blivit fågelungar så nu tror jag ingen firma vill göra jobbet.
Dvs bara att vänta på att fågelkvalstrerna dyker upp i år igen.

Mötte den där styrelsemedlemmen på parkeringen och han sa att tja det är ju tråkigt för mig typ.(att inget hänt).
Men sa att de tänkt fågelsäkra till nästa sommar i hela föreningen.
Tja det låter ju bra men hjälper inte mig nu...

M musikhelle skrev:
Läste artikeln. Försökte hitta miljöbalken men hittar inte nåt om fåglar där. Svårt att leta.
Men hittar utdrag på nätet där det står att fåglarna ska vara olägenhet för människors hälsa.
Och det stod att om tom om fåglar bygger bo på balkongen är det inte säkert att det räknas som olägenhet.
Vet inte om jag har mycket där att hämta.
Det som menas är de hänsynsregler som gäller för verksamheter, som till exempel bostadsföretag, som finns i andra kapitlet av miljöbalken. Det är ansvarig myndighet , i detta fall kommunen, som gör en avvägning. Ni kan därför kontakta kommunen och framföra de olägenheter ni tycker finns. Kommunen ska då göra en bedömning och om det anses rimligt ställa krav på bostadsrättsföreningen. Om det inte anses som en olägenhet så är det upp till bostadsrättsföreningen att bedöma om åtgärder ändå ska göras.

"2 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet.

3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksam- heten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.

Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.