Jag har ett nybyggt hus med källare och därmed återfyllt material inom 1-1,5m närmast huset. Är nu i färd med att bygga trall runt huset och har hört olika åsikter om infästning av bärlina i plattan/valvet/källarväggen. Jag har tyvärr inte alternativet att lägga marksten/grus/plint nära huset då jag måste gräva mig ner ca 3m till orörd mark. Jag har utifrån och in:
-nån centimeter puts
-10 cm cellplast
-15cm betong
På ”värsta” stället har jag ett innerhörn där det på diagonalen är dryga 3m till närmsta ställe för en plint och utmed väggen 2,7m till närmsta plintrad som står på fast mark. Planen är att fästa upp en bärlina 45x145 med gängstång och slagexpander som får gå in dryga 5cm (hylsans längd) i betongen mot väggen och sedan på det sätta balksko och 45x170 reglar (med kortlingar) som sedan 34x145 trall ska läggas på.
Hade tänkt använda rostfri a2 gängstång m12 eller m14 och fästa bärlinan med på c-c 60-70cm och dra åt ganska/lagom hårt för att få friktion mot putsen att hålla i bärlinan men inte deformera cellplasten/putsen. Snickarna gjorde motsvarande när de fäste upp vår farstukvist och dom verkar tycka att det är en bra lösning.
Tror ni det kommer hålla? Ni som har gjort liknande, synpunkter eller tips? Bör man sätta dubbla gängstänger på höjden eller är det overkill?