7 379 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Färga avloppsvatten?
Har fortfarande problem med min grävda brunn. E-coli och andra koliforma bakterier. Pratade med "min" rörmokare och han hade hört något om att stoppa en typ av färgampull i toalettstolen och sedan spola. Enligt honom skulle då färgen komma upp handfatet så småningom om det är sin egen avloppsbrunn det är fel på.
Är ni med?
Någon som har någon info om detta?
Är ni med?
Någon som har någon info om detta?
nån som har erfarenhet kfing detta?
Precis om anaitis säger så är rhodamine ett spårämne man ofta använder vid diverse vattenförsök. Det behövs en liten mängd för att färgsätta stor mängd vatten.
Jag har själv använt det vid läcksökningar i tex en vall som läcker vatten från en bassäng mot hav eller att ta reda på grundvattenriktningen från en viss punkt där vi haft flera borrade brunnar nedströms grundvattenriktningen. Trots att det gått i grundvatten flera hundra meter så syns tydligt i vilken brunn man får upp det färgade vattnet
Jag har själv använt det vid läcksökningar i tex en vall som läcker vatten från en bassäng mot hav eller att ta reda på grundvattenriktningen från en viss punkt där vi haft flera borrade brunnar nedströms grundvattenriktningen. Trots att det gått i grundvatten flera hundra meter så syns tydligt i vilken brunn man får upp det färgade vattnet
Klicka här för att svara