Mikael_L
Jag håller på och inreder vinden, och får två sovrum som kommer ligga mot kattvindarna.

Jag har 1150mm mellan stödbenen på takstolarna, stödbenen som avskiljer rummen från kattvinden.

Nu hade jag tänkt fälla in en "nisch" som liksom ska agera infällt nattduksbord, typ.

Och så är jag inte så sugen på att hålla på och bygga någon låda för detta, utan tänkte att om jag kan köpa något färdigt att bara fälla in i väggen så betalar jag gärna några hundringar.

Jag har t.ex. kikat på IKEA Metod kök, väggskåpsstomme, som finns i 40 höjd och 40 djup, ganska perfekt, men max 80 cm bred. Jag hade gärna hittat något på 1 meter, eller kanske 115cm :)
Men priset, bara drygt 200 spänn, och kvalitén är dock utmärkt.

Har någon några tips på vad jag kan kika efter?

Sen skulle det ju också varit roligt om det var annat än melaminbelagd yta, men nu ska jag inte vara så kinkig dock. För då lär det sluta med att jag måste såga och kexa ihop MDF-board och sen måla. Ja ni hör var det slutar, det kommer ju ta minst en veckas jobb då, för mig ... :thinking:

C
Ett IKEA-hack låter som en bra idé. Pga konstruktionen är det ju oftast enkelt att kapa ner dimensionerna. Byggde själv en 16cm bred lådhurts av en Alex-byrå i vintras. Jag tänker spontant att någon mindre bokhylla skulle kunna funka.

Mikael_L
C
Ja, är du inte ute efter något mer avancerat så är det en bra deal.

Bästa svaret

tommib
IKEA Eket borde passa rätt bra. Tre i bredd = 105 cm och så kan du sätta dit dörrar på dem om det känns kul. Varför ska du ha en så bred nisch? Är den på sängens långsida?

Givetvis sätter du ett ladduttag för mobilen i en av dem ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har vi varit och valt ut några eket-lådor.
Grabben ville ha en orange och två vita, inga luckor eller utdragslådor eller likn ...
Tösen kunde inte alls bestämma sig, innan tapeterna var valda, så där får det avvakta lite.
Men nu kan jag bygga klart det runt om i alla fall.

Eket är ju en serie med väldigt mycket att välja på:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/37556/
Ganska perfekt för diverse IKEA-hack.

Mosjö TV-bänk skulle också kunnat funka, men finns bara i mörkbrunt, och Eket var ändå bättre.
Bestå TV-bänk skulle varit perfekt, förutom att den alltså är 45mm för bred.
Men den, och hela bestå-serien är nog ganska lämpad för diverse IKEA-hack. Däremot är nog dessa stommar masonit med well i sig, dvs svåra/omöjliga att kapa ner i så fall.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Ja då ska vi se. Nu har jag kommit en bit in på implementeringen av eket i huset.
Jag tänkte berätta hur det går, och visa lite bilder.

Först, här ska det bli infällt nattduksbord:
Byggnadsstomme i trä för infällt nattduksbord med OSB-panel och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en liten stunds funderande och skissande så sågade jag upp följande:
Två bitar OSB exakt 350x423mm, med räta hörn, kolla gärna med vinkelhake.
Tre längder med 28x70mm glespanel i exakt 1052mm längd (jag la till två mm till det teoretisk exakta måttet för att ha lite vingelmån samt klara av om saker inte är exakt som specat)
Två längder av 45x45 i exakt 305mm längd.
Uppmätta träbitar för bygge av infällt nattduksbord, inkluderar OSB-skivor och glespanel.
Skapa konto

Sen tog jag ur 45x45 i hörnet utav OSB-bitarna och skruvade fast 45x45-orna med spånskiveskruv
Bitar av OSB och glespanel uppmätta och sågade för att tillverka ett infällt nattduksbord.
Skapa konto

Och så skruvade jag ihop en låda av allt såhär.
Räta hörn, använd vinkelhake.
OSB och träregelkonstruktion i arbete för infällt nattduksbord, med måttanvisningar.
Skapa konto

Sammanfogad träkonstruktion med OSB och glespanel som ska bli ett infällt nattduksbord.
Skapa konto

Sen monterade jag det hela mellan stödbenen i takstolarna, och fick naturligtvis sala på med lite material tills det passar perfekt.
Träkonstruktion för nattduksbord inbyggt mellan trästolpar med OSB-skiva och träreglar.
Skapa konto

Lite test att det verkar passa:
En träkonstruktion för infällt nattduksbord monterad mellan takstolar inklusive OSB och glespanel.
Skapa konto

Och nu börjar det bli något, bara lite gips så är det klart.
Halvfärdigt infällt nattduksbord i OSB och glespanel monterat i en träkonstruktion med verktyg på golvet.
Skapa konto

Och nu insåg jag att jag skulle gjort 350mm måttet på OSB kanske en 10 mm till, 360mm. Ty eket kommer levererat med ett slags "fötter" som gör att man kan justera måttet mot väggen. Hade jag gjort så, hade jag kunnat finjusterat hur långt lådan sticker ut, efter att gipset kommit på plats.
Lådan kommer alltså skruvas fast i den övre 28x75'an sen, precis i enlighet med IKEAs anvisningar.

Mikael_L
Jag vägde in en 45x45 helt vägrätt mellan takstolarna, och 45x45 urtaget i OSB passar in perfekt där, samt 28x70 vilar också mot denna regel.
Sen var det bara att få lådan i våg andra ledden, dvs in mot kattvinden vs rummet, och dra några skruvar i sidan av OSB'n in i takstolen, eller tja, in i det trävirke jag salat på egentligen.
Och det är verkligen härligt tvärstumt, mycket tack vare att jag har ett helt skivmaterial på gavlarna av lådan, mycket bättre och enklare konstruktion än att bygga allt av reglar och läkt.

Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp en bild på slutresultat också.

• Gilla
Pyromanapa och 3 till
  • Laddar…
Vore kul att se färdigt resultat

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Mikael_L
Du/ni får nog vänta ännu lite innan bild på färdigt resultat.
Men en teaser kan jag bjuda på nu, när jag precis listat rummet klart och tryckt in lådorna som tösen slutligen bestämt sig för.

Mina upptäckter än så länge är att det är nog bra att bjuda på någon enstaka mm till i justermån än vad jag tidigare i tråden skrev.
Och att det finns kanske inget självklart sätt att få en snygg övergång vägg-låda.
Renoverat rum med nyligen listade väggar och insatta vita lådor mot en blåmålad vägg.
Skapa konto

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och att det finns kanske inget självklart sätt att få en snygg övergång vägg-låda.
Som på alla andra ställen? List?

• Gilla
Majsanmadsen
  • Laddar…
Mikael_L
Ja antingen någon list av något slag, eller så en sträng akrylfog och sen måla in det.

Jaja, jag får suga på den där några dagar ... :)

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är lådorna i tösens rum klara.
Jag drog bara på akrylfog i skarven mellan vägg och låda och maskade och målade sen.
Det blev verkligen ingen jättevacker lösning eller övergång, men jag började bli less att aldrig få rummet klart, så det fick bli den enkla.

Sen har jag installerat ett vägguttag i en av lådorna.

Hela projektet har löpt på rätt rakt och rätt och okomplicerat, mina tankar för infästningen blev helt rätt.
Men som jag skrev tidigare, bjussa på ett par mm till framförallt på bredden (t.ex. 1054 isf 1052mm).
Och längden på 45x45, de där 305mm, kan man fundera lite över. Det följer med ett par plastmojänger med gäng till eketlådan, vill man sätta den bakom lådan (för då får man justeringsmöjlighet, hur mycket lådan ska liva med väggen, alt sticka ut i rummet) så måste detta mått också ökas. Kommer inte ihåg vad som skulle bli lämpligt, men det går ju lätt att klura ut.
edit: Jag har tydligen skrivit 10mm tidigare i tråden. :)

I mitt fall sågade jag ju 28x70 till 1052, och jag har fått pressa in lådorna med våld. De har nog gått trögt både i den där ramen, men även lite i öppningen i väggen. Jag sket helt i att fästa lådorna, de satt ju redan tvärstumt. ;)

En sak till som man får fundera över lite om man ger sig på detta projekt är hur man får en bra och snygg övergång mellan vägg och låda, om man inte bara vill kladda på med klantfog som vilken polsk hantverkare som helst.

Väggmonterade lådor i ett barnrum, den ena med dörr stängd och den andra öppen med saker i, ovanför en säng.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Just nu har Ikea, i Uppsala åtminstone, fyndpris på Eket i lite olika färger, 49:- och 69:- , om det är någon som är sugen på denna idé
Ikea Eket hyllor i orange och mango-färg med prislappar på 49 och 69 kronor, visa med prisskyltar och dekorativa föremål.
Skapa konto

Men det verkar gälla orange samt den lite bleka mango-färgen

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.