Jag har fått fram att jag vill ha två IPE 240 eller HEA 200 för att ersätta två limträbalkar på 115x495. Längden ska vara 7,8 meter. Det ska vara som två nockbalkar till ett garage.

Nu är det så att jag är Västgöte och då får det inte kosta något.:) Det som finns är en ansenlig mängd I-balk 100mm 3,0 meter långa och svetskunskap. Jag vill alltså kunna bygga ett eget fackverk som då motsvarar det ovan nämda.

Hur ska jag räkna för att veta vilken höjd fackverket får??

Jag har den uppfattningen att balkarna ska rakskarvas i detta fallet men behöver liven förstärkas också??

Det här låter spännande, kan du ge lite mer information?
1. Varför två balkar? Ska de samverka eller gäller det två olika nockbalkar?
2. Vilka andra mått har du på dina 100mm-balkar, (flänsbredd o -tjocklek, livtjocklek).
3. Vet du vilket stål de är gjorda av?
4. Hur är limträbalkarna, IPE240 och HÈA200 dimensionerade? Finns en beräkning som går att följa?

Jag har helt enkelt kollat lite på de olika dimensioneringsprogrammen för limträbalkar och vill ha två bärande balkar istället för en nockbalk. Detta är för att jag vill som steg två kunna fästa en traversbalk på tvären i de nedre balkarna på fackverken. Traversen ska helst klara 150-200kg. Jag slipper även limträ som takåsar. Garaget blir nämligen 7,8meter långt med en spännvidd på 7,2. Taklutning på 22-25 grader.

Från limträdimensionen har jag sen hittat en liten lathund på sidan 31 i denna tidningen: http://www.skogsindustrierna.org/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=95fb1466-0568-4419-a766-855bf9a9f3a5&MediaArchive_ForceDownload=true

Den exakta uträkningen finns nog inte utan är en liten kompromiss än så länge. Framförallt är det väl min tankegång som ska kommenteras...... Men så småningom måste den ju konkretiseras i en massa skrot sittandes i mitt kommande garagetak!!

Jaha. Vilka är måtten på dina I-balkar?

Balkarna är av två modeller som varit till ett gammalt pallställage.

1. 100x50x6 mm, 3 meter långa (märkta Belve PN10)
2. 80x40x5 mm, 2 meter långa

I bifogad fil visas ett principförslag på fackverk som kan byggas av dina gamla balkar. Är det något sådant du tänkt dig?

Ja precis så skulle det kunna vara. Svårigheten för mig är att veta vilka mått den ska ha för att uppnå motsvarigheten av en IPE240 eller HEA200. Vilken höjd får den och vilken vinkel det blir på strävorna.

Det kan jag nog hjälpa dig med, (när jag får tid till det), om du ger mig lite mer exakta uppgifter på saker som påverkar konstruktionen.

Jag behöver veta avståndet mellan fackverkens upplag så exakt som möjligt.
Ska fackverken bäras av stålpelare? Har du upplagslaster från dina limträberäkningar?

Om du tycker att jag är frågvis, (så har du nog rätt), det är för att slippa lägga tid på en konstruktion som inte passar och behöva göra om jobbet. Jag vill inte gärna att det ska finnas risk för missförstånd.

Det tror jag det att det är många frågor.... :-) Det är så många så jag själv knappt vet vad jag vill....

Garaget har ju yttermått bxl 7,2x7,8 meter. Jag vill mura garaget med gasbetong 300 eller 365. Som det är nu lutar det åt 365 mm. Det gör att innermåtten blir 6,47x7,07 meter (ska ju bli några cm spelrum). På ena gaveln kan man bära av balkarna rakt ner i plattan. Andra sidan kommer ha takskjutport, balkarna måste därför vinklas av för att klara en portöppning på 4,8x2,4 meter.

Jag bifogar mina limträberäkningar där jag tror det mesta ska framgå. Säkerheten som jag går på är att jag räknar med snözon 3,0 istället för 2,5 som min ort Skövde säger sig vara. Men senaste vintrarna tycker jag kan visa på annat....

Jag har nu 2 alternativ, 1 balk i mitten eller två på sidan. Lastvärden mm ska finnas att läsa ut i pdf-erna
Det som talar för att jag vill ha 2 balkar är för jag vill kombinera en tvärgående traversbalk mellan de två fackverken och att jag även då kan ha konstruktionsvirke som takåsar. Nackdelen blir ju att dessa balkar får ta en ganska stor last som annars hade gått ner i väggarna.

Det blir olika upplagslaster för de två lösningarna men samma storlek på limträbalk. Dubbla priset på limträbalk, dubbla arbetet på stålbalkar. Bifogar därför ett alternativ med bara en balk för att trots allt förenkla lite för mig. Traversen får då bli en svängkran utifrån ena gavelns pelare som då får dimensioneras upp. Vill kunna lyfta minst 180kg.

Ett tredje alternativ för bara travers är ju att med mina I-balkar svetsa två längsgående sidobalkar enbart för detta (utan att ta några taklaster). Denna balk skulle ju också användas om garaget fick vanliga fackverkstakstolar.

Antar att det är gamla I-balkar med lutande flänssidor du har. Stämmer utseendet och måtten med I80 och I100 i balktabellen nedan?

• I 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som nockbalk kan ett nog ett fackverk enligt skissen nedan fungera. Dina I-balkar har så liten dimension att det behövs flera stycken i bredd för att få till ett vettigt fackverk. Har du 60-70 m av I100 eller behöver du blanda in I80 också? Över portöppningen i gaveln behöver du nog ett fackverk till för att bära nockbalkens upplagskraft till pelare.

• Nock_1 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
He he.... Det var värst vad balk det blir. Känns som alldeles för mycket. Jag hade väl trott att kanske 600 i höjd var ok men att ha 3 i bredd blev lite mer än jag trodde. Är det för att få stabilitet eller vad är det som är svagheten?? Mycket riktigt så var det dom gamla/klena I-stången jag hade.

Tack för att du tagit dig tid. Har ju hunnit klura en del och går nog på lösningen A-takstol med förhöjd bottenram för min önskade takhöjd. Då får jag ju godkända takstolar som gör mig lite tryggare. Dyrare men tryggare och enklare. Minus för högre utvändig takhöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.