16 875 läst ·
66 svar
17k läst
66 svar
Fackmässigt utfört jobb?
En VA 12-10 har faktiskt en plan yta innan koningen börjar på 10mm sidan.Demmpa skrev:
Mina 2 cent.
1. Hela installationen ser lite underlig ut pga att fördelarna är monterade åt olika håll och detta skapar onödiga rördragningar. Att ändra på det nu verkar dock vara överkurs.
2. Överallt där det är grönt läcker det lite. Det indikerar att kopplingarna inte riktigt dragits enligt anvisning vid montering.
3. För att lösa blandarinstallationen: Det ser ut att vara vatettekopplingar. Om dimensionerna på befintlig skarvkoppling vid orange pilar är rätt skulle jag sätta en planadapter i den kopplingen och sedan ansluta flexslangarna direkt på den. Klart.
Att fixa resten känns som ett helt annat projekt som antagligen inte heller ger något större mervärde. Möjligen skulle jag känna lite på alla kopplingar för att veta att det sitter, men det blir ändå en halvmesyr eftersom man ändå inte vet hur det är draget vs anvisning.
1. Hela installationen ser lite underlig ut pga att fördelarna är monterade åt olika håll och detta skapar onödiga rördragningar. Att ändra på det nu verkar dock vara överkurs.
2. Överallt där det är grönt läcker det lite. Det indikerar att kopplingarna inte riktigt dragits enligt anvisning vid montering.
3. För att lösa blandarinstallationen: Det ser ut att vara vatettekopplingar. Om dimensionerna på befintlig skarvkoppling vid orange pilar är rätt skulle jag sätta en planadapter i den kopplingen och sedan ansluta flexslangarna direkt på den. Klart.
Att fixa resten känns som ett helt annat projekt som antagligen inte heller ger något större mervärde. Möjligen skulle jag känna lite på alla kopplingar för att veta att det sitter, men det blir ändå en halvmesyr eftersom man ändå inte vet hur det är draget vs anvisning.
Hej,
Klart du kan fixa blandarbytet själv. Rinkabyrör är ett bra ställe att handla delar hos, rätt priser och rätt kvalitet, och alla är välkomna att handla....
Du har två ventiler att stänga av vattnet med, det är bra.
Den nya anslutningen på blandaren skall skruvas mot en slät ända så du behöver byta de två övre klämkopplingarna till kopplingar med slät ända. Exempelvis; Rinkabyrör Artnr: 1965054, om rören är 12mm diameter, annars Rinkabyrör Artnr: 1965055. Med lite tur så är det samma gänga på mutterarna (som blir kvar på röret när du skruvar av den gamla klämringskopplingen vid din röda pil) då behöver du inte ta bort klämringen som sitter klämd på röret utan den nya kopplingen skruvas fast direkt på röret med befintlig mutter.
Jag skulle köpa två ändpluggar också, ifall du inte får till blandaren med en gång och vill ha vatten i rören vilka går till höger i bilden. Då kan du plugga med den gamla klämringskopplingen med plugg i. Artnr: 1965272
Viktigt är att smörja alla gängor och anslutningar på kopplingar med gängpasta exempelvis Artnr: 5447. Detta för att gängor ofta är lite torra och kan skära, samt att du lättare känner vad som händer när du drar med skiftnycklarna…
Vattenlåset ser lite hopplockat ut och jag skulle byta det till Artnr: 8073678.
Avslutningsvis vill jag tillägga att det ofta är förvånansvärt svårt att veta innan ett jobb börjar vilka delar som behövs, så det kan bli flera inköp innan ett jobb är klart.
Lycka till,
Staffan
Klart du kan fixa blandarbytet själv. Rinkabyrör är ett bra ställe att handla delar hos, rätt priser och rätt kvalitet, och alla är välkomna att handla....
Du har två ventiler att stänga av vattnet med, det är bra.
Den nya anslutningen på blandaren skall skruvas mot en slät ända så du behöver byta de två övre klämkopplingarna till kopplingar med slät ända. Exempelvis; Rinkabyrör Artnr: 1965054, om rören är 12mm diameter, annars Rinkabyrör Artnr: 1965055. Med lite tur så är det samma gänga på mutterarna (som blir kvar på röret när du skruvar av den gamla klämringskopplingen vid din röda pil) då behöver du inte ta bort klämringen som sitter klämd på röret utan den nya kopplingen skruvas fast direkt på röret med befintlig mutter.
Jag skulle köpa två ändpluggar också, ifall du inte får till blandaren med en gång och vill ha vatten i rören vilka går till höger i bilden. Då kan du plugga med den gamla klämringskopplingen med plugg i. Artnr: 1965272
Viktigt är att smörja alla gängor och anslutningar på kopplingar med gängpasta exempelvis Artnr: 5447. Detta för att gängor ofta är lite torra och kan skära, samt att du lättare känner vad som händer när du drar med skiftnycklarna…
Vattenlåset ser lite hopplockat ut och jag skulle byta det till Artnr: 8073678.
Avslutningsvis vill jag tillägga att det ofta är förvånansvärt svårt att veta innan ett jobb börjar vilka delar som behövs, så det kan bli flera inköp innan ett jobb är klart.
Lycka till,
Staffan
Jag skulle aldrig få för mig att köpa blandaren, eller andra saker, till toköverpris av "rörisen" - Jämförelsen med pizzadegen är direkt korkad och med tanke på att det med all säkerhet är en "röris" som åstadkommit....det där....på bilden så blir dina råd rätt skrattretande minst sagt. Lycka till TS, kolla mkt YT-filmer innan du sätter i gång och lyssna på de konstruktiva råden och tipsen här i tråden så komer det att gå galant!2 2masR skrev:Ja då har du ju svaret jag skrev. Korrekt att koppla på där du ritat pilar. Får du vattenskada kan det bli dyrt. Och en Röris åker nog lätt dit och gör det åt dig ha inga fördomar innan du pratat med dem. Lättast vore det om du köpt blandaren av molaren med. ( du har ju inte med pizzadegen till pizza bagaren lr hur?)
Är det här du menar? Den har en plan yta men är lite fasat, frågan är om det håller tät mot gummipackningen på blandarslangen.S Sundqvist11 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ja skulle nog säga att det är hemmapularen som gjorde den installationen där är det rätt vanligt att det ser ut men det finns även rötägg inom branschen med fast de blir inte långlivade men några jobb hinner de nog med innan kk.Box of rain skrev:
Jag skulle aldrig få för mig att köpa blandaren, eller andra saker, till toköverpris av "rörisen" - Jämförelsen med pizzadegen är direkt korkad och med tanke på att det med all säkerhet är en "röris" som åstadkommit....det där....på bilden så blir dina råd rätt skrattretande minst sagt. Lycka till TS, kolla mkt YT-filmer innan du sätter i gång och lyssna på de konstruktiva råden och tipsen här i tråden så komer det att gå galant!
Tag bort alla onödiga rörbitar och kopplingar.I ilcretzzo skrev:God kväll!
Har en läckande blandare i badrummet och tänker byta den själv. Vill dock försäkra mig att jag gör rätt för att slippa eventuell krångel med försäkringsbolaget senare.
Såhär ser de gamla kopplingarna ut:
[bild]
Man kan tycka att det är väl onödigt krångligt med så mycket rörkopplingar som kan läcka i framtiden, men vad vet jag. Ser det fackmässigt rätt utfört eller måste det ändras?
Den nya blandaren har pex-slang med G 3/8 mutter. Jag tänker koppla vid pilarna med nya R10 övergångsnipplar. Men jag känner mig lite osäker om det går, dvs om inte den befintliga kopplingen har klämring i sig.
Är tacksam för alla svar från ni som kan VVS.
Snygga till så du minskar risker.
Gör något vettigt av avloppet nu blir det dubbla vattenlås och dålig genomströmning.
Tag foton med till en rörmokare om du är osäker och fråga hur han/hon skulle göra!
Ofta är byggvaruhus kunniga.
Kan du markera vilka kopplingar och rörbitar som är onödiga samt vad TS ska ersätta dessa med?K Kriss Marc skrev:
TS har fått bra förslag på det, nämligen att byta flexslangen till ett rakt rör.K Kriss Marc skrev:
Vet inte vad alla blir sura för. Jag förklarade bara hur det funkar. Men ni kan få ett riktigt hett tips av mig nu:2 2masR skrev:Ja då har du ju svaret jag skrev. Korrekt att koppla på där du ritat pilar. Får du vattenskada kan det bli dyrt. Och en Röris åker nog lätt dit och gör det åt dig ha inga fördomar innan du pratat med dem. Lättast vore det om du köpt blandaren av molaren med. ( du har ju inte med pizzadegen till pizza bagaren lr hur?)
Ring en advokat och rådfråga vad ni ska göra med mig och alla andra gånger ni blir arga och osams med folk se om advokaten ställer upp. Ska ni ha ett fackmanna mässigt svar från mig som fackman vill jag ha betalt annars förklarar jag bara lite och berättar om rätt och fel. Frågar ni mig om snickerier kommer jag på ett lekmanna mässigt sätt och då kanske det är helt uppåt väggarna för jag har inte utbildningen och kanske begränsad erfarenhet!
Z ZeuSVI skrev:
Jag vill absolut snygga till så gott det går. Efter fördelare och kulventiler kan man ju koppla sig men någonstans måste nya T-rörkopplingar får plats också för att få vatten till andra diskhon med.K Kriss Marc skrev:
Jag tog bort lite delar och provmonterade igår men är inte nöjd med resultatet. De flexibla slangarna är så långa för att passa bra till befintlig rörlängd. Dessutom läcker det på ett ställe.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag får nog kapa lite rör, byta klämringskopplingarna och T-rörkopplingarna, så kanske den går vägen. Får blir en annan dag.
Sen måste avloppet fixas, för de modellerna jag testade antingen inte passar i höjd eller inte går plats i kommoden
Följde/köpte det med nya bottenventiler och vattenlås till den/de nya tvättstället?
När vi köpte tvättställ till badrummen så valde vi popup-ventiler med inbyggt vattenlås, likt följande,
https://www.prevex.com/sv/produkter/badrum/easyclean/
När vi köpte tvättställ till badrummen så valde vi popup-ventiler med inbyggt vattenlås, likt följande,
https://www.prevex.com/sv/produkter/badrum/easyclean/