God kväll!
Har en läckande blandare i badrummet och tänker byta den själv. Vill dock försäkra mig att jag gör rätt för att slippa eventuell krångel med försäkringsbolaget senare.
Såhär ser de gamla kopplingarna ut:
Man kan tycka att det är väl onödigt krångligt med så mycket rörkopplingar som kan läcka i framtiden, men vad vet jag. Ser det fackmässigt rätt utfört eller måste det ändras?
Den nya blandaren har pex-slang med G 3/8 mutter. Jag tänker koppla vid pilarna med nya R10 övergångsnipplar. Men jag känner mig lite osäker om det går, dvs om inte den befintliga kopplingen har klämring i sig.
Är tacksam för alla svar från ni som kan VVS.
Har en läckande blandare i badrummet och tänker byta den själv. Vill dock försäkra mig att jag gör rätt för att slippa eventuell krångel med försäkringsbolaget senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan tycka att det är väl onödigt krångligt med så mycket rörkopplingar som kan läcka i framtiden, men vad vet jag. Ser det fackmässigt rätt utfört eller måste det ändras?
Den nya blandaren har pex-slang med G 3/8 mutter. Jag tänker koppla vid pilarna med nya R10 övergångsnipplar. Men jag känner mig lite osäker om det går, dvs om inte den befintliga kopplingen har klämring i sig.
Redigerat:
Om du är osäker så anlita rörmokare. Bara att koppla på där pilarna är ritade är rätt men att få det säkert och tätt behöver du komplettera lite med några delar så mitt förslag är rörmokare om du inte vet vad du behöver komplettera med.I ilcretzzo skrev:God kväll!
[bild]
Tack men det var inte svarat jag var ute efter. Om jag hade velat anlita rörmokare hade jag ju inte sökt vägledning här.2 2masR skrev:
Där jag bor är rörmokarna ändå för upptagna för sådana "små jobb"
Sen är jag entusiast och vill jag förstås lära mig om hur man fixar saker rätt hemma, inte bara vatten
Ja då har du ju svaret jag skrev. Korrekt att koppla på där du ritat pilar. Får du vattenskada kan det bli dyrt. Och en Röris åker nog lätt dit och gör det åt dig ha inga fördomar innan du pratat med dem. Lättast vore det om du köpt blandaren av molaren med. ( du har ju inte med pizzadegen till pizza bagaren lr hur?)I ilcretzzo skrev:
Har den nya blandaren inte hårda rör kanske du kan skippa den där svängen till vänster. Men sålänge det inte läcker är det ju lugnt, och skulle det läcka har du ju tätskikt om det är badrum. Undrar dock vad det är frågan om med avloppet från handfatet…
Jag förstår resonemangen men det är lite för sent. Jag har redan fått hem nya tvättställsblandare och nya tvättställ för det är två st som ska bytas av kosmetiska skäl också.2 2masR skrev:Ja då har du ju svaret jag skrev. Korrekt att koppla på där du ritat pilar. Får du vattenskada kan det bli dyrt. Och en Röris åker nog lätt dit och gör det åt dig ha inga fördomar innan du pratat med dem. Lättast vore det om du köpt blandaren av molaren med. ( du har ju inte med pizzadegen till pizza bagaren lr hur?)
Vad menar du? Ser avloppet felaktigt ut?S Svante Svenson skrev:
En sak jag undrar över (och frågan är väl för alla):
De nya slangarna är mjuka och har lekande muttrar med gummipackning.
Om jag kopplar vid orangea pilen (till vänster), tar jag först bort halvkopplingen som sitter ihop med röret till den gamla blandaren. Men hur gör jag rätt sen? Måste jag ha en ny nippel för att få det tätt eller kan jag koppla på den befintliga nippeln?
Är inte det smidigare att ta bort lite kopplingar emellan och koppla mig direkt med de flexibla slangarna vid T-kopplingarna (blåa pilar)?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte röris så någon får rätta om jag rör till det
.
Du behöver tänka på vad kopplingen är till för. Vissa ska bara gå mot andra rör (klämring), vissa bara mot en packning eller andra kopplingar. I det fallet du kopplar med packning mot fel typ, funkar det oftast ändå men packningen kan skadas och börja läcka.
Det är därför du ser den där "onödiga" delen efter t-koppling.
Du behöver tänka på vad kopplingen är till för. Vissa ska bara gå mot andra rör (klämring), vissa bara mot en packning eller andra kopplingar. I det fallet du kopplar med packning mot fel typ, funkar det oftast ändå men packningen kan skadas och börja läcka.
Det är därför du ser den där "onödiga" delen efter t-koppling.
Du har idag raka klämringskopplingar (och en böj) efter blå bil. Så oavsett var du planerar att ansluta dina nya blandarslangar så behöver du ta bort någon av klämringskopplingarna (+ klämringen) som sitter klämd på rören och dit med nya kopplingar som passar dina G3/8-slangar.
Om de nya slangarna räcker till längdmässigt så hade jag plockat bort allt fram till T-kopplingarna vid blåpil och behållit rör(stumparna) som sticker up ur dessa. Du behöver även ta loss klämringen från rören och till sist montera G3/8-klämringskoppling (länkar till en för 12 mm rör - vet ej vad du har för rör) uppåt mot blandaren på rörbitarna som sticker upp ur T-kopplingen.
Om de nya slangarna räcker till längdmässigt så hade jag plockat bort allt fram till T-kopplingarna vid blåpil och behållit rör(stumparna) som sticker up ur dessa. Du behöver även ta loss klämringen från rören och till sist montera G3/8-klämringskoppling (länkar till en för 12 mm rör - vet ej vad du har för rör) uppåt mot blandaren på rörbitarna som sticker upp ur T-kopplingen.
Vet inte om det behöver förtydligas men det behövs alltså en koppling med "slätända" som tätar mot gummipackning en.
T-kopplingensändar med klämringskopplingar är för vassa och klipper lätt sönder gummipackningen antingen med en gång eller efter att tag.
T-kopplingensändar med klämringskopplingar är för vassa och klipper lätt sönder gummipackningen antingen med en gång eller efter att tag.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Absolut ingenting på dessa bilder är fackmannamässigt gjort så du kan nog göra hur som helst .så blir det inte bättre. Sett i hur försäkringsbolaget skulle resonera vid skada alltså..........
Tack för era svar! Jag uppskattar att ni gör det.
Jag förstår principen att man ska ha rätt koppling till rätt rör och sådär. Men det är lite rörigt med alla modeller som finns att köpa i handeln. Jag får nog börja med att ta bort den gamla blandaren och lite kopplingar och se vad som passar till vad.
Jag får dela med mig för personer i samma sits av den här videon (
) som förklarar principerna.
Jag förstår principen att man ska ha rätt koppling till rätt rör och sådär. Men det är lite rörigt med alla modeller som finns att köpa i handeln. Jag får nog börja med att ta bort den gamla blandaren och lite kopplingar och se vad som passar till vad.
Jag får dela med mig för personer i samma sits av den här videon (
Sådana svar tillför ingenting faktiskt. Jobbar du med försäkringar eller är rörmokare? Vad exakt är fel? Jag vet inte vad förra ägaren gjordeS Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Hela utförandet tyder på att det är nån hemmasnickrare som köpt delar på bauhaus och skruvat ihop efter bästa förmåga. Ganska dålig sådan. Den där märkliga detaljen på avloppet är ju liksom helt onödig och måste bromsa rejält. Blir ju som dubbla vattenlås om det nu sitter att vanligt där.I ilcretzzo skrev: