Nyss köpt en äldre villa, byggd 1929 med mycket gammal el. Jag är inte elektriker, men planerar att byta ut mot fräschare installationer med det jag får och känner mig trygg med, och överlåta resten till behörig elektriker.
Jag undrar, var handlar jag material, någon som har bra rekommendation? Hoppa över Biltema/Byggmax mm, eller har de något man vill ha hemma?

Har du någon ambition att elinstallationen ska ha en stil som matchar huset från 1929, eller planerar du ha modernt utseende på nya uttag, stömbrytare etc. ?

Nej, inget som ska matcha husets ålder, utan det är vanlig neutral standard som gäller!

M Mikael Claesson skrev:
Nyss köpt en äldre villa, byggd 1929 med mycket gammal el.
För det första, är det rör i väggarna eller är elen utanpåliggande?
Om rör i väggar, hur är det med färger på ledare? Kanske dags att tråda om allt med ny elcentral.

Köp inte Biltema eller andra ”noname brands”. De må vara avsevärt billigare. Men som en medlem skrev här för några år sedan ”Inget fel på uttag från Malmbergs (ett ”märke” med blandad kvalitet) så länge man inte slarvat bort den medföljande klubban för att slå in kontakterna i uttaget”.

Håll dig till Elko schneider eller ABB. Finns några ytterligare OK fabrikat. Jula säljer både kvalitet och sin egen anslut serie (undvik den).

• Gilla
Mikael Claesson och 2 till
  • Laddar…
Ska du göra ett ordentligt omtag är det inte fel att dra in jord och då även byta övrigt till korrekta färger, om det än infällt. Det kan nog vara läge att byta kablage även om det är utanpåliggande.

En vanlig serie i dag är exxact. Den är lämplig för infälld montering. För utanpåliggande kan det nog finnas annat tex Elkos uttag. Var inte rädd för att välja olika serier för brytare och uttag.

Elbutik.se är ett ställe man kan handla på.

• Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
För det första, är det rör i väggarna eller är elen utanpåliggande?
Om rör i väggar, hur är det med färger på ledare? Kanske dags att tråda om allt med ny elcentral.
Blandat av tveksam karaktär, mest utanpåliggande. På sikt ska det till ny normcentral, men där finns en hel del mösiga kontakter/kablage som jag vill byta akut innan det arbetet..

Fall inte för frestelsen att installera jordade uttag utan jord för att det ska jordas senare.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag brukar beställa från elbutik.se (och har vid behov kompletteringshandlat lite på Bauhaus). Schneider Exxact har jag använt till mina infällda installationer, både strömbrytare och vägguttag men jag är osäker på om de har varianter för utanpåliggande montage (som inte kräver en utanpåliggande dosa). Om du ska dra kulo snyggt så rekommenderar jag att du investerar i ett Letti-verktyg även om det kostar några hundralappar. Då blir det riktigt snyggt och ser proffsigt ut.

• Gilla
Mikael Claesson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Köp inte Biltema eller andra ”noname brands”. De må vara avsevärt billigare. Men som en medlem skrev här för några år sedan ”Inget fel på uttag från Malmbergs (ett ”märke” med blandad kvalitet) så länge man inte slarvat bort den medföljande klubban för att slå in kontakterna i uttaget”.

Håll dig till Elko schneider eller ABB. Finns några ytterligare OK fabrikat. Jula säljer både kvalitet och sin egen anslut serie (undvik den).
ABB utanpåliggande jordade dubbeluttag köpta på Clas Olsson var riktigt usla. Petskyddet hakar upp sig så det blir omöjligt att stoppa i en stickkontakt utan våld. Eljo och Elko däremot brukar vara bra. Renova har/hade dålig plast. Kanske har de blivit bättre. Det var 20 år sedan jag köpte och vissa detaljer gick sönder. Man får inte alltid vad man betalar för..

Du har kanske redan tänkt på det men om du ska ha dit en elektriker så småningom så är det ju inte mer jobb för den personen att byta uttag/brytare samtidigt som man byter kablar/trådar. Kan ju även hända att det blir mer jobb när man monterat lite tokigt material.

Annars, om du får blodad tand när du väl börjar och det slutar med att du gör allt själv... Skaffa ordentliga verktyg och instrument för jobbet så du kan utföra det bra. Läs på om kontroller för drift, bryt ström före arbete och dokumentera så mycket du orkar, gärna med foto så du vet vad du gjort i efterhand. Finns mycket kunskap här i forumet, inled gärna med "jag vet att jag inte får göra detta men..." så kanske du slipper de första 3 sidorna med diskussioner om auktorisation :)

EDIT. Och som andra påpekat, kvalitetsmärken är inte fel. Jag slår gärna ett slag för att använda apparater med fjäderkontakter. Eller push-in eller vad nu aktuell tillverkar kallar dem. Så länge du använder EK eller FK kabel och inte något fintrådigt så tycker jag dessa är enklare för gemene man att få rätt. Hur hårt man ska dra åt skruv, samtidigt som man ska hålla uttaget med korta trådar och hålla tråden i botten, gärna ståendes på en stege i halvdåligt arbets-ljus är inte helt trivialt. Och köp ett gäng Wago 221 att skarva med och en skaltång som inte kräver expert-handlag för att undvika skador på ledare.

• Gilla
Mikael Claesson och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
ABB utanpåliggande jordade dubbeluttag köpta på Clas Olsson var riktigt usla. Petskyddet hakar upp sig så det blir omöjligt att stoppa i en stickkontakt utan våld. Eljo och Elko däremot brukar vara bra. Renova har/hade dålig plast. Kanske har de blivit bättre. Det var 20 år sedan jag köpte och vissa detaljer gick sönder. Man får inte alltid vad man betalar för..
ABB har jag själv inte använt, inte renova heller. Men jag har uppfattat av andra här att de är OK. Men på din beskrivning låter det som ABB borde skicka med en klubba...

Renova är väldigt lik Exxact under skalet. Jag gillar dock inte designen på de infällda dubbeluttagen. Men det är ju en smaksak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.