Värmer ett stort kök i torpet med en gammal vedspis. Jag har en spisfläkt på den som sprider värmen rätt bra. Men jag tycker ändå att det är svårt att riktigt få iväg värmen från spisen till hela rummet. Bortre änden känns kall hur mkt jag än eldar.

Jag är inte särskilt bevandrad i termodynamik, men lite bekant med konvektorprincipen. Skulle man kunna konstruera nått att ställa på spisen som flyttar värme från plattan till luften? Eller det är kanske för varm luft vid plattan för att det ska fungera?

Kraftig takfläkt är det som gäller, mest effektiv.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kraftig takfläkt är det som gäller, mest effektiv.
Gissade det. Skiter sig dessvärre då jag inte har nån el i stugan. Inget batteripaket heller

Tomture61
Hur är ventilationen i huset+ friskluft till kaminen konstruerad .

• Gilla
Porter99
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur är ventilationen i huset+ friskluft till kaminen konstruerad .
Den är nog inte konstruerad, mera naturligt förekommande. Är ju ett gammalt timrat torp. Läcker in lite där och var, men inte dragit.

Tomture61
cederbusch cederbusch skrev:
Den är nog inte konstruerad, mera naturligt förekommande. Är ju ett gammalt timrat torp. Läcker in lite där och var, men inte dragit.
Därför du upplever det kallare vid ytterväggar / golv

Tomture61 Tomture61 skrev:
Därför du upplever det kallare vid ytterväggar / golv
Nja, jag har ju förstås mätt temperaturen i luften också. Och en vedspis är ju eg inte tänkt att värma upp hus, det är ju en spis. Så bäst vore väl en annan värmekälla, men jag hyr bara så jag vill inte lägga för mkt stålars på det hela.

Är/har muren varit uppvärmd hela uppvärmnings säsongen?

F fribygg skrev:
Är/har muren varit uppvärmd hela uppvärmnings säsongen?
Nej, jag är bara där varannan helg som mest, så den står oftast kall. Det är en ganska maffig pjäs i köket och tyvärr har man valt att dra slang till vedspisen. Så hela den kolossen kyler ju ner rätt bra. Om jag är där tex fre kväll till mån morgon, så brukar det bli mer jämn temp framåt söndagen. Och lättare att hålla varmt.

Bara varit där när det varit -5 som kallast på natten.

Om det är i bortre delen den suger in merparten av sin tilluft så blir det så.
Du kan inte ordna tilluft i närheten av spisen så du minimerar tjuvdraget som idag finns.

A AndersS skrev:
Om det är i bortre delen den suger in merparten av sin tilluft så blir det så.
Du kan inte ordna tilluft i närheten av spisen så du minimerar tjuvdraget som idag finns.
Det drar mest genom dörren till hallen (stora springor), och dörren är inte på andra sidan rummet. Jag täpper till dörren under natten och det gör skillnad på temperaturen på morgonen. Annars det nog fönstren som drar. Just nu är det bara enkelglas, jag behöver bygga mig innanfönster så blir det nog bättre.

Ja, kallraset kan du inte få bort lika enkelt och där är boven fönstret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.