2 098 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Få ut mer värme av vedspisen med konvektor-konstruktion?
Värmer ett stort kök i torpet med en gammal vedspis. Jag har en spisfläkt på den som sprider värmen rätt bra. Men jag tycker ändå att det är svårt att riktigt få iväg värmen från spisen till hela rummet. Bortre änden känns kall hur mkt jag än eldar.
Jag är inte särskilt bevandrad i termodynamik, men lite bekant med konvektorprincipen. Skulle man kunna konstruera nått att ställa på spisen som flyttar värme från plattan till luften? Eller det är kanske för varm luft vid plattan för att det ska fungera?
Jag är inte särskilt bevandrad i termodynamik, men lite bekant med konvektorprincipen. Skulle man kunna konstruera nått att ställa på spisen som flyttar värme från plattan till luften? Eller det är kanske för varm luft vid plattan för att det ska fungera?
Nja, jag har ju förstås mätt temperaturen i luften också. Och en vedspis är ju eg inte tänkt att värma upp hus, det är ju en spis. Så bäst vore väl en annan värmekälla, men jag hyr bara så jag vill inte lägga för mkt stålars på det hela.Tomture61 skrev:
Nej, jag är bara där varannan helg som mest, så den står oftast kall. Det är en ganska maffig pjäs i köket och tyvärr har man valt att dra slang till vedspisen. Så hela den kolossen kyler ju ner rätt bra. Om jag är där tex fre kväll till mån morgon, så brukar det bli mer jämn temp framåt söndagen. Och lättare att hålla varmt.F fribygg skrev:
Bara varit där när det varit -5 som kallast på natten.
Det drar mest genom dörren till hallen (stora springor), och dörren är inte på andra sidan rummet. Jag täpper till dörren under natten och det gör skillnad på temperaturen på morgonen. Annars det nog fönstren som drar. Just nu är det bara enkelglas, jag behöver bygga mig innanfönster så blir det nog bättre.A AndersS skrev:
Klicka här för att svara