Kan man med en kraftstation eller portabel säkringsbox få ut över 10 ampere? Dvs om det inte finns högre än 10A i ett hushåll. I så fall vad?

Jag har inte alls kunskaper på området men letar efter en praktisk lösning för inte för kostsam slant

Det är bättre om du ger lite fler förutsättningar. Vad skall du driva och var? De flesta hushåll har huvudsäkringar på minst 16A. Så i allmänhet är det inget problem att få ut mer än 10 A i ett hushåll. Spisuttaget är ett exempel på där man bara kan koppla sig rakt in och oftast få 16 A.

Purre
Spisuttag kan sakna nolla och isf kan den inkopplade utrustningen gå sönder.

Mycket kan gå sönder om man gör galet med el. Man kan även dö.
Vi får förutsätta att TS tar praktisk hjälp om det kommer till handling.

Som sagt beskriv vad du behöver lösa.

A Avemo skrev:
Det är bättre om du ger lite fler förutsättningar. Vad skall du driva och var? De flesta hushåll har huvudsäkringar på minst 16A. Så i allmänhet är det inget problem att få ut mer än 10 A i ett hushåll. Spisuttaget är ett exempel på där man bara kan koppla sig rakt in och oftast få 16 A.
Jag behöver koppla upp dammsugare med auto start/stopp till golvslipsmaskin. Båda klarar sig på 10a men seriekopplade så kan det bli för mycket. Finns många äldre hushåll med gasspis som ännu inte har högre än 10a. För tidsbesparing vill jag gärna använda dammsugarens auto start/stopp. Därför undrar jag om jag med någon kraftstation med typ batteridrift kan få ut mer ampere.

Annars lånar jag ofta el från spisuttagen men i de fallen med svaga 10a hade jag gärna haft en lösning (fåtal gånger har inte ens 10a automatsäkring klarat enskild maskin).

Är det alltså dina maskiner? Det borde med ett relä vara möjligt att bygga på en slavstyrning på golvslipen som kan mata dammsugaren från en annan grupp. Då skulle du alltså få två stickproppar och dessa måste sättas i uttag på olika grupper. En batterilösning för att öka tillgänglig effekt är visserligen möjligt. Men det blir en tung och dyr lösning.

Ja det är ju lite trist att maskintillverkarna inte tar större hänsyn till hur möjligheterna är att få tillgång till eluttag faktiskt ser ut här i Norden med våra typiska 10 A uttag. Vad jag förstår är slipaggregatet ofta på 2,2 kW och dammsugaren som tar slipdammet på 1,5 kW. Gäller ju att det är en stryktålig lösning om det ska användas dagligen och professionellt. Tills dess får man nog hålla på slå på respektive av slipdammsugaren manuellt när det behövs. Dammsugaren ska tydligen helst gå minst 10 sekunder extra för att även ta slipdammet i slangen varje gång man stänger av slipaggregatet.

• Gilla
Käkken
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det alltså dina maskiner? Det borde med ett relä vara möjligt att bygga på en slavstyrning på golvslipen som kan mata dammsugaren från en annan grupp. Då skulle du alltså få två stickproppar och dessa måste sättas i uttag på olika grupper. En batterilösning för att öka tillgänglig effekt är visserligen möjligt. Men det blir en tung och dyr lösning.
Är det någon som har förslag på en sådan lösning med trådlös relä för två strömkällor och två kontantuttag med en trådlös strömbrytare/knapptryckning?

Vet inte om det finns färdigt, men du kan ganska enkelt bygga dig en liten låda med
- stickpropp till dammsugarens auto-start-uttag,
- stickpropp till ett uttag som ska driva slipen,
- uttag till slipen,
- ett relä tex Eltako som styrs av dammsugaren.

K Käkken skrev:
Är det någon som har förslag på en sådan lösning med trådlös relä för två strömkällor och två kontantuttag med en trådlös strömbrytare/knapptryckning?
Det kanske går det också. Det jag tänkte på var att öppna golvslipen och ansluta en kabel till strömbrytaren. Denna kabel dras in i en kopplingsbox med ett relä. Kabeln från strömbrytaren ansluts till reläets manöver och sedan kopplar man en schuko hane och hona till reläet. Det kommer ju aldrig att bli slanglöst mellan dammsugare och slip. Så det borde inte störa så mycket med en sladd också.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vet inte om det finns färdigt, men du kan ganska enkelt bygga dig en liten låda med
- stickpropp till dammsugarens auto-start-uttag,
- stickpropp till ett uttag som ska driva slipen,
- uttag till slipen,
- ett relä tex Eltako som styrs av dammsugaren.
Kan du länka någon produkt. - behöver läsa på mer för är inte direkt kunnig gällande relä.

Men för att göra det ”enkelt” om jag har två förlängningskablar med en stickkontakt och ett uttag i vardera ända. Så skulle jag kunna sätta ett relä där emellan som skulle kunna starta och stoppa båda maskinerna?

Ja, om det fungerar att ha en central strömbrytare på sladden så kan du köpa valfri 2, 3- eller 4-polig strömbrytare/säkerhetsbrytare, t.ex https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-sakerhetsbrytare-saq

Två kablar in, två ut. Du måste hålla isär fas och nolla för de två "grupperna". Endast ena ledaren för varje grupp behöver brytas.

Men jag förstår nog inte riktigt ditt användningsfall. Jag trodde att du ville starta dammsugaren när du manuellt drar igång slipen? Jag ser inte riktigt vad en strömbrytare på sladden tillför.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, om det fungerar att ha en central strömbrytare på sladden så kan du köpa valfri 2, 3- eller 4-polig strömbrytare/säkerhetsbrytare, t.ex [länk]

Två kablar in, två ut. Du måste hålla isär fas och nolla för de två "grupperna". Endast ena ledaren för varje grupp behöver brytas.

Men jag förstår nog inte riktigt ditt användningsfall. Jag trodde att du ville starta dammsugaren när du manuellt drar igång slipen? Jag ser inte riktigt vad en strömbrytare på sladden tillför.
Om jag trådlöst kan använda en likande strömbrytare så skulle det kunna fylla ett syfte. så kan jag slå på när jag står vid slipmaskinen och

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.