Hej alla,

Vi ska isolera om vinden dit vi ska flytta, där tidigare ägare har gjort en ganska slarvig tilläggsisolering. Det verkar som att de bara slängt upp ny isolering utan att ta hänsyn till ventilation eller fuktvandring, vilket vi nu vill åtgärda ordentligt när vi får tillträde.

I samband med detta vill vi passa på att öka takhöjden en aning. Idag är det ca 2,31 m i takhöjd, och jag har lekt med tanken att öppna upp till nock. Problemet är dock att det ofta kräver ombyggnad av takstolarna för att det ska bli snyggt och hållbart.. något jag helst vill undvika.

En alternativ idé jag haft är att i stället lägga det nya innertaket ovanpå den nedersta horisontella balken i takstolarna (de bygger ca 250 mm). Det skulle i praktiken ge lite mer takhöjd mellan takstolarna, som sitter med 120 cc. Dessa balkar skulle då bli synliga, men eventuellt kan man klä in dem för att få ett snyggare utseende.

Min fråga är:
Har någon här erfarenhet av att lägga innertaket ovanpå den nedersta delen av takstolen i stället för att skruva det underifrån, som man annars brukar göra? Finns det några konstruktionsmässiga eller isoleringsmässiga problem med att göra så?

Tar tacksamt emot tankar, idéer och erfarenheter!

Mvh,
N

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.