Hej,
Vi har försökt att få upp två st trähyllor med konsoler på en vägg i en lägenhet från 1912. Problemet är att skruvarna inte fäster vad vi än gör. Vi har testat att borra, plugga, limma med bygglim i borrhålen men hyllorna rasar ändå. Nu har vi fått olika förslag som jag gärna tar ideér om av er.
1. Limma på en 15 mm plywoodskiva på hela väggen, måla och sedan borra genom den.
2. Fräsa spår och sätta in reglar, spacka över och måla och borra genom reglarna.
3. Limma fast reglar på väggen (utan att fräsa in dem) från golv till tak för att fördela bördan.
4. Köra hyllsystem á la Elfa som fördelar bördan av hyllorna.

Hyllorna ska förvara böcker och pärmar på ett kontor, så det är av vikt att det håller.

Hjälp!
Tacksam för svar
Lena

• Vägg med flera misslyckade försök till skruvhål och märken efter hyllkonsoler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med dåligt fäst skruvhål och bygglim runt, indikerar problem med installation av hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl antagligen tegel och puts och det kan gå utan skenor och sånt men då måste man ha typ "spikplugg" som är 100-150mm långa. Först då brukar det bita bra. Nu är du nog antagligen bara ute i putsen och håller på och där fäster ingenting typ.
På ett kontor skulle jag nog hellre skaffa möbler för ändamålet.

• Gilla
Psykoppout
  • Laddar…
H
Essve har en bra guide för infästning i olika material.
https://www.essve.com/globalassets/...h/guides/proffsguideskruv_infastning_4709.pdf
Sidan 43 visar exempel för infästning i tegel. Är det riktigt jävligt kan man använda ankarmassa, sidan 52.

Hur gör ni när ni pluggar? I porösa material kan det vara bra att borra en mindre storlek än angivet samt använda en billig trä eller stålborr istället för betong då det blir ett finare hål. Slutligen dra inte skruvarna för hårt då pluggen lätt börjar snurra och förstorar hålet.

Tack för svar och tips. ”Kontoret” är i vår lägenhet och ska även fungera som gästrum, så vi vill ju ha det både snyggt och praktiskt. Längs med väggarna löper en 15 cm inbyggd avloppskanal från köket, så vanlig möblering med bokhyllor funkar inte. Jag kollar vidare på era tips!

Har också hopplösa väggar. Det som gäller för att få saker att sitta är riktigt långa skruvar.120-150mm spikplugg eller motsvarande är bra alternativ. (Kolla att väggen är tjockare först. :) )

Det gäller att hitta bra pluggar, Fisher's och Essve's lättbetongpluggar har gett gott resultat. Fishers är lite knepig om själva putsen är hård.

Där det är riktigt illa och behöver fästa för något tungt borrar jag först ett så djupt hål jag vågar, blåser rent med tryckluft eller gummi-blåsa, fyller med kem-ankare och sätter en vanlig plugg ytterst. Den yttre pluggen främst för att skruven ska ha möjlighet att skapa något tryck in mot väggen innan massan härdat.

För ditt endamål skulle jag kört med Elfa's lister eller motsvarande och sätta upp dem på väggen. I och med att de fästs på många ställen utmed väggen så blir det väldigt stabilt med en rätt liten arbets-insats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.