30 618 läst ·
45 svar
31k läst
45 svar
Få till grannmedgivande för cykelskjul på bra sätt
Precis, om grannen inte vill ge medgivande, anmäl hans svartbygge. Även grannen har väl intresse att få sitt bygge vitt.pelpet skrev:
Jag skulle försöka hitta en lösning som lämnar lite yta mot tomtgräns, ca 50 cm, samt placera taket så ev snö som samlas på taket inte åker in på grannens tomt. Förklara för grannen att om ni inte kan få medgivande så tvingas ni söka bygglov och då finns risk att kommunen kommer ut och kollar eftersom det är rimligt att placeringen måste bedömas på plats när det är så nära tomtgräns, då finns riska att de upptäcker de otillåtna åtgärderna grannen har genomfört.
Kostnaden för bygglov för ett skärmtak är enligt mig en smal sak jämfört med all tid och energi det tar att försöka medla med någon som uppenbart inte vill samarbeta.
Kostnaden för bygglov för ett skärmtak är enligt mig en smal sak jämfört med all tid och energi det tar att försöka medla med någon som uppenbart inte vill samarbeta.
Hej, tack för alla svar! Jag har gått och grunnat ett tag nu och jobbat upp mod för att ta kontakt. Det var rätt många tips om byggreglerna också i tråden, men dessa har jag bra koll på.
Jag ringde kommunens bygglovshandläggare, kollade av så att det inte fanns några specialregler. Grannen borde ha sökt bygglov för sitt plank, och fått medgivande från oss. Vi kan inte heller få bygglov för något inom 4,5 m utan medgivande, det tyckte jag lät lite märkligt men han var benhård på det. Hänvisning till gammal detaljplan. Sa vilket område jag bodde på men inte vilken adress.
För att vi ska bygga krävs att vi har medgivande och kan få bygglov. Jag vill inte göra ett svartbygge och riskera ordentlig sanktionsavgift för ett cykelskjul. Det enda jag är ute efter är tips på att få till en konstruktiv dialog med grannen så att de inser att det ligger i deras intresse också. Även om jag inte anmäler finns det fullt med andra människor som bor i området, speciellt på andra sidan gatan är det små radhustomter och gott om folk som har fejder. Dumt att orsaka mer bekymmer i vardagen när man är fullt upptagen med att lösa sådant som mat, läxläsning, träningar och gräsklippning. Sen visst, det finns en liten djävel i en men den har jag inte tänkt släppa ut.
tänkte såhär:
1- Hitta en bra tid när båda är inne. Vardagskväll eller helg?
2- ska jag gå själv eller med maken? funderar på själv
3- fråga om det finns något som jag kan lösa för att de ska tänka sig att skriva under.
4- om inte, fråga vad de stör sig på
5- om det är äppelträden eller något annat så vill jag veta hur det stör dom för att se om det är något jag kan jobba på
6- om inte det fungerar fråga hur de fick bygglov för sitt växthus eftersom "dumma handläggaren på kommunen" säger att jag inte kan få bygglov utan medgivande för friggebod inom 4,5 m.
7 - om inte det fungerar ta upp planket.
8 - om inte det fungerar gå därifrån i vredesmod och knyta näven hårt i fickan =)
Jag ringde kommunens bygglovshandläggare, kollade av så att det inte fanns några specialregler. Grannen borde ha sökt bygglov för sitt plank, och fått medgivande från oss. Vi kan inte heller få bygglov för något inom 4,5 m utan medgivande, det tyckte jag lät lite märkligt men han var benhård på det. Hänvisning till gammal detaljplan. Sa vilket område jag bodde på men inte vilken adress.
För att vi ska bygga krävs att vi har medgivande och kan få bygglov. Jag vill inte göra ett svartbygge och riskera ordentlig sanktionsavgift för ett cykelskjul. Det enda jag är ute efter är tips på att få till en konstruktiv dialog med grannen så att de inser att det ligger i deras intresse också. Även om jag inte anmäler finns det fullt med andra människor som bor i området, speciellt på andra sidan gatan är det små radhustomter och gott om folk som har fejder. Dumt att orsaka mer bekymmer i vardagen när man är fullt upptagen med att lösa sådant som mat, läxläsning, träningar och gräsklippning. Sen visst, det finns en liten djävel i en men den har jag inte tänkt släppa ut.
tänkte såhär:
3- fråga om det finns något som jag kan lösa för att de ska tänka sig att skriva under.
5- om det är äppelträden eller något annat så vill jag veta hur det stör dom för att se om det är något jag kan jobba på
6- om inte det fungerar fråga hur de fick bygglov för sitt växthus eftersom "dumma handläggaren på kommunen" säger att jag inte kan få bygglov utan medgivande för friggebod inom 4,5 m.
8 - om inte det fungerar gå därifrån i vredesmod och knyta näven hårt i fickan =)
Det enda alternativet verkar ju vara att söka bygglov utan grannens medgivande. Det går väl att skriva någon kommentar i ansökan "Grannmedgivande ej möjligt pga fejd" eller något sånt. Då borde handläggaren snabbt inse att det inte är något rationellt som står bakom det hela, t.ex. att grannens utsikt blir förstörd, eller att deras hus tappar i värde etc. Att den tjänstemannen du pratade med påstår att de inte ens vill behandla ärendet utan grannmedgivande låter som ren bullshit faktiskt. Är det 1:a april?
Risken med att bygga utan vare sig bygglov (behövs det verkligen?) eller grannmedgivande är ju att grannen går på krigsstigen och ringer den övernitiske kommunen, trots att detta innebär att hans egna svartbygge måste plockas ner.
Suck vad vissa grannar gör det svårt...
/S
Risken med att bygga utan vare sig bygglov (behövs det verkligen?) eller grannmedgivande är ju att grannen går på krigsstigen och ringer den övernitiske kommunen, trots att detta innebär att hans egna svartbygge måste plockas ner.
Suck vad vissa grannar gör det svårt...
/S
Jag tror ärligt talat att den du talade med på kommunen har missförstått. Bygglov har man för byggnader, ett cykelskjul (om du inte ska göra ett onödigt stort?) är i regel inte en byggnad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Byggnad
Eller tänker jag galet?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Byggnad
Eller tänker jag galet?
Man vill väl ha ståhöjd i sitt cykelförråd iallfall?stefancrs skrev:
Enligt TS tänker de typ 2x2 m tak, och är det tänkt med ståhöjd vilket jag gissar att det är då TS skriver att det knappt kommer vara synligt över grannens 2,1 m höga staket faller det inom lagstiftningens definition av byggnad.
Finns inget behov av att ha ståhöjd enligt riktlinjerna, ett cykelskjul vill man snarare ha så lågt det är praktiskt möjligt. Gör man dem med sluttande tak räcker det bra med 1,8 - 2 meter i ingången och max 120 i bakkant. Du behöver aldrig gå längre in än till sadeln.
Varför skulle man ha ståhöjd där man parkerar sina cyklar? Man behöver i regel inte ens gå in till sadeln, tänk hur det är vid ett vanligt cykelställ (fullt med cyklar och en ledig plats). Man skjuter in sin cykel och låser.
Sen är det lite oklart om det är ett fyrväggsskjul eller bara ett tak som önskas byggas i TS fall (skjul i trådrubrik, men "för att sätta tak över cykelparkering" i frågeställningen). Om det bara är ett tak kan det vara ännu lägre.
Sen är det lite oklart om det är ett fyrväggsskjul eller bara ett tak som önskas byggas i TS fall (skjul i trådrubrik, men "för att sätta tak över cykelparkering" i frågeställningen). Om det bara är ett tak kan det vara ännu lägre.
Absolut, en gör som en vill med höjden.
Personligen vill jag iallafall kunna stå vid sadeln utan att behöva huka mig för mycket, samt kanske kunna låsa fast cykeln i framkant utan att behöva krypa dit så då hamnar iallafall "mitt" skärmtak inom definitionen för byggnad.
Personligen vill jag iallafall kunna stå vid sadeln utan att behöva huka mig för mycket, samt kanske kunna låsa fast cykeln i framkant utan att behöva krypa dit så då hamnar iallafall "mitt" skärmtak inom definitionen för byggnad.
Behoven varierar. Där jag är uppvuxen räckte 180cm i höjd gott även för en fullvuxen man. Man låste ju ändå aldrig cykeln utan höll i pakethållaren och skjöt in den....
Annars kan man lösa det på annat sätt, gräv ned skjulet 50cm. Då blir 180cm helt plötsligt 230cm och detta helt lagligt. Bara dränering är bra så...
Annars kan man lösa det på annat sätt, gräv ned skjulet 50cm. Då blir 180cm helt plötsligt 230cm och detta helt lagligt. Bara dränering är bra så...
Låsa fast i framkant är tämligen meningslöst, det är ju bara framhjulet som är fastlåst då.A Alias_Olle skrev:
Tex en sån här variant för cykelställ med tak:

Absolut, om man bara låser i framhjulet... Själv använder jag en variant med lite längre kätting som når även runt ramen när låser i framkant.Anna_H skrev:
Men som sagt, man gör som man vill med utformningen av sitt väderskydd och hur man väljer att låsa sin cykel. Ursprungsfrågan var dock om väderskyddet/skjulet/skärmtaket verkligen räknades som byggnad och mitt svar var att det kan det göra.
Min tanke är att man kan känna sig trängd när någon knackar på och man står i hallen och pratar. Man vill gärna tillbaka till boken eller TVn och helst bara avsluta samtalet.L lavin skrev:Hej, tack för alla svar! Jag har gått och grunnat ett tag nu och jobbat upp mod för att ta kontakt. Det var rätt många tips om byggreglerna också i tråden, men dessa har jag bra koll på.
tänkte såhär:
Kan du inte lite ledigt stanna till när de packar ur bilen och fråga om de kan och vill komma över på en kaffe och tårtbit ikväll eller till helgen. De kommer då över med ett annat sinne.
Ni pratar allsköns skräp om området, vilka som bygger nytt, vilken granne som köpt nytt trumset, vilken ful färg de valde på garaget uppe vid 3B, vad dumma kommunen är som aldrig lagar asfaltshålet och var svårt det är med bygglov, eller hur.
Tack för en trevlig fika, har jag mutat mig till ett ok att sätta tak på cykelskjulet nu eller hur blev det? Haha. Är det någonting jag kan göra annorlunda så att jag får ett tak ändå? Kanske att jag bygger en hel baksida och planterar en fin ros som får växa upp över taket?