1 313 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Få tag på Kamin inom vettig tid Stockholm?
Tror ni det finns någon chans att få tag i en vedkamin inom "rimlig tid" med installation osv i Stockholm?
Flyttade till hus i somras och haft tanken på kamin hela tiden men inte tagit tag i det. Just nu känns det som allt är slutsålt och ont om tider.
Har tillgång till gratis ved och vore bra att få till detta extra tillskott redan i höst / vinter....
/Jocce
Flyttade till hus i somras och haft tanken på kamin hela tiden men inte tagit tag i det. Just nu känns det som allt är slutsålt och ont om tider.
Har tillgång till gratis ved och vore bra att få till detta extra tillskott redan i höst / vinter....
/Jocce
Vill du ha en kom-å-ställ-hit-lösning är nog svaret nej.
Men om du ringer runt lite, köper sånt som finns i lager så har du nog en chans att lösa det. Se till att har de dokument som kommunen vill ha (prestandadeklaration, fasadritning, osv.). Installationen klarar random snickare, bara du själv har läst på lite om avstånd till brännbart, isolering, eldplan, osv. Glöm inte anmälan till kommunen, samt sotarns inspektion. Räkna med att det blir dyrt, kaminer och skorstenar är svårprutade hösten 2022
Men om du ringer runt lite, köper sånt som finns i lager så har du nog en chans att lösa det. Se till att har de dokument som kommunen vill ha (prestandadeklaration, fasadritning, osv.). Installationen klarar random snickare, bara du själv har läst på lite om avstånd till brännbart, isolering, eldplan, osv. Glöm inte anmälan till kommunen, samt sotarns inspektion. Räkna med att det blir dyrt, kaminer och skorstenar är svårprutade hösten 2022
Räkna med att ALLA former av värmesystem har leverans som tidigast nästa sommar
De som lovar leverans snabbt kommer garanterat "få problem" och sen har du en leverans till sommaren ändå.
De seriösa kommer säga nej. Och lycksökarna komemr misslyckas att leverera.
De som lovar leverans snabbt kommer garanterat "få problem" och sen har du en leverans till sommaren ändå.
De seriösa kommer säga nej. Och lycksökarna komemr misslyckas att leverera.
Jag beställde en kamin som fanns i lager på bauhaus och en skorsten från schidel som hade cirka två veckors levtid. Intallationen av detta gjorde jag själv. Är du något händigare än en vanlig person går det relativt lätt.
Nu verkar alla kaminer vara slut där.
Tänk på att du måste ha startbesked från kommunen innnan du börjar, tog i mitt fall cirka 3 veckor att få. Sen ska skorstenen besiktigas, väntetid cirka 4 veckor på sotaren i mitt fall och sist ska slutbesked ges av kommunen innan du kan elda.
Tänk på att du måste ha startbesked från kommunen innnan du börjar, tog i mitt fall cirka 3 veckor att få. Sen ska skorstenen besiktigas, väntetid cirka 4 veckor på sotaren i mitt fall och sist ska slutbesked ges av kommunen innan du kan elda.
Vill inte riktigt ge mig på det själv.T test1 skrev:Jag beställde en kamin som fanns i lager på bauhaus och en skorsten från schidel som hade cirka två veckors levtid. Intallationen av detta gjorde jag själv. Är du något händigare än en vanlig person går det relativt lätt.
Anmälan till kommunen osv, vad behöver dom? Detaljerade ritningar och grejer eller enklare?
/Jocce
Klicka här för att svara