Håller på och sätta upp stuprännor igen efter lite ombyggnad. Har då ifrån hängrännan så här:
Rörböj->Kort rak förlängning->Rörböj->Långt stuprör ner till mark->Rörböj->Rörböj->avrinningsrör (som går ner i mark)

Mitt problem är att upptill har jag fått till det så stuprör går i lod längs vägg/fäste, men nedtill sticker det ut för långt ifrån vägg för att bli lod. Går det att korrigera detta?

Enda ställen jag har att korrigera känns det som är i de två nedre rörböjarna, men eftersom de är instuckna så långt som det går (utan att vara kapade) så vet jag ej om det är möjligt att kapa dem och på så sätt få in röret nedtill.

Tips mottages tacksamt hur man skall göra

Det går bra att klippa av böjarna ett par cm om man behöver få ihop dom ytterligare en bit.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Kapa försiktigt, dom är koniska... Tar du för mycket så blir det svårt att få ihop.. Finns annars färdigt, kallas sockelknä

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kapa försiktigt, dom är koniska... Tar du för mycket så blir det svårt att få ihop.. Finns annars färdigt, kallas sockelknä
Snyggt. Hade aldrig hört talas om sockelknä. Fick man lära sig något nytt. Det tackar man för.

Men är dessa fasta, eller är de rörliga på något vis så man kan måtta in dem som man behöver?

C
N Nygge72 skrev:
Men är dessa fasta, eller är de rörliga på något vis så man kan måtta in dem som man behöver?
De har ett fast mått, åtminstone de jag sett.
Tror det bästa alternativet är att gräva upp en bit av markröret och sätta ett par rörböjar på detta under mark så att det kommer upp på exakt rätt ställe.

C cpalm skrev:
De har ett fast mått, åtminstone de jag sett.
Tror det bästa alternativet är att gräva upp en bit av markröret och sätta ett par rörböjar på detta under mark så att det kommer upp på exakt rätt ställe.
Det är inte ett alternativ då den gömmer sig under en altan nu Sen handlar det bara om någon cm, så tror det skulle bli svårt att få till även under jord. Jag skall börja med att kapa de två böjar jag redan köpt få se om jag får till det. Annars testar jag med ett knä.

Såg att Bauhaus sålde i plast för en billig penning, och jag antar att de följer samma vinklar/mått som de i plåt, så då kan man ju testa sig fram med billiga varianten och se om det fungerar. Man tappar ca 70kr och det överlever jag nog. Får stå över veckans pizza helt enkelt

Bara ett litet påpekande:
Du har väl ingen sil uppe i hängrännan, där den är ansluten till stuprör med knän osv?
Det hade man ju alltid förr, med resultat att löv och kvistar stoppade flödet, och hängrännan blev full med skräp och rann över längs hela taket.
Numera är det självrensande silar nere i marknivå som gäller.
Men det har du förhoppningsvis redan ordnat.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bara ett litet påpekande:
Du har väl ingen sil uppe i hängrännan, där den är ansluten till stuprör med knän osv?
Det hade man ju alltid förr, med resultat att löv och kvistar stoppade flödet, och hängrännan blev full med skräp och rann över längs hela taket.

Numera är det självrensande silar nere i marknivå som gäller.
Men det har du förhoppningsvis redan ordnat.
Nej kör med renstratt nere vid marknivå. Så inget i rännan.

C
N Nygge72 skrev:
Sen handlar det bara om någon cm
Två 15° böjar efter varandra ger väl en 2-3 cm sidoförskjutning. Går så klart även att sätta ovan mark, men det blir ju inte så snyggt.

Sockelknäna är snarare runt 10 cm beroende på dimension så det tillför nog inte något som du inte kan åstadkomma med att modifiera de två böjar du har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.