anders07 anders07 skrev:
[bild]
Jag har byggt en stödmur i ek-slipers (140x100mm) och sågade till den med motorsåg. Det blev ju lite sjögång i sågningen samt att det på vissa ställen är hack och ojämnt...

Jag försökte snygga till det lite med tigersågen men det är så sjukt hårt så det tar en halv evighet att såga bara en stock, plus att det heller inte blev jätte rakt... :surprised:

Vad kunde jag göra för att få det rakt och snyggt?
Finns någon super-duper elhyvel eller nåt man kan köra...?

Hittade detta nu. Jäkla nice. Hur gjorde du infästningen på baksidan?

/Micke
 
M memike skrev:
Hittade detta nu. Jäkla nice. Hur gjorde du infästningen på baksidan?

/Micke
Lite sen här men jag lade jordarmeringsnät ungefär 2 meter bakåt i tre omgångar som jag fäste med rostfritt stålband.
Det första på ca. 50 cm som fick ligga rät rakt bakåt medan jag återfyllde, de två övre har lite mer lutning neråt.
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Lite sen här men jag lade jordarmeringsnät ungefär 2 meter bakåt i tre omgångar som jag fäste med rostfritt stålband.
Det första på ca. 50 cm som fick ligga rät rakt bakåt medan jag återfyllde, de två övre har lite mer lutning neråt.

Aha, smart!
Hur fäste du dem i ”roten”? Satte du dem bara på en packad bädd eller pålade du ner dem?

/Micke
 
M memike skrev:
Aha, smart!
Hur fäste du dem i ”roten”? Satte du dem bara på en packad bädd eller pålade du ner dem?

/Micke
Jag grävde ner dem ca. 20-30 cm och grävde sen när muren var klar (men inte återfylld bakom) ett ca. 15 cm brett och 20 cm djupt "dike" framför muren som jag armerade och fyllde med betong.
 
Skruva fast en stödplanka i "muren" köp eller låna en Logosol timmerjigg sedan är det bara att köra motorsågen igen.
 
Skulle man kunna ha nån växt som hänger ner över kanten på vissa ställen för att lura ögat lite? Typ murgröna eller nåt?
 
  • Gilla
Pergunnaroberg
  • Laddar…
Nu kanske allt är fixat men ett alternativ är ju att skruva fast en mallplanka på vardera sida och använda en fräs som följer mallen, då borde det bli rakt och jämnt samt att man kan avsluta med en vinkelfräsning för att få rundade kanter för mjukare känsla.
 
Hur gick det med detta?
 
N nybyggarn3 skrev:
Hur gick det med detta?
Körde med en elhyvel sen. Blev väl inte helt fantastiskt men det får duga...

Kärnved av ek är ett helsike att vara hårt men den ska väl stå där nu 100 år utan att ruttna ska jag hoppas... :crysmile:
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Kanske en dum fråga men hur gjorde du när du svängde muren? Plankorna ser kantiga ut men jag tycker inte att det syns på bilderna att det glipar mellan dom i svängen.
 
N nybyggarn3 skrev:
Kanske en dum fråga men hur gjorde du när du svängde muren? Plankorna ser kantiga ut men jag tycker inte att det syns på bilderna att det glipar mellan dom i svängen.
Stämmer! Jag sågade bort en "kil" med motorsåg längs hela längden.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.