19 104 läst ·
25 svar
19k läst
25 svar
Få slipersmuren rakt sågad...
anders07 skrev:
[bild]
Jag har byggt en stödmur i ek-slipers (140x100mm) och sågade till den med motorsåg. Det blev ju lite sjögång i sågningen samt att det på vissa ställen är hack och ojämnt...
Jag försökte snygga till det lite med tigersågen men det är så sjukt hårt så det tar en halv evighet att såga bara en stock, plus att det heller inte blev jätte rakt...
Vad kunde jag göra för att få det rakt och snyggt?
Finns någon super-duper elhyvel eller nåt man kan köra...?
Hittade detta nu. Jäkla nice. Hur gjorde du infästningen på baksidan?
/Micke
Lite sen här men jag lade jordarmeringsnät ungefär 2 meter bakåt i tre omgångar som jag fäste med rostfritt stålband.M memike skrev:
Det första på ca. 50 cm som fick ligga rät rakt bakåt medan jag återfyllde, de två övre har lite mer lutning neråt.
anders07 skrev:
Aha, smart!
Hur fäste du dem i ”roten”? Satte du dem bara på en packad bädd eller pålade du ner dem?
/Micke
Jag grävde ner dem ca. 20-30 cm och grävde sen när muren var klar (men inte återfylld bakom) ett ca. 15 cm brett och 20 cm djupt "dike" framför muren som jag armerade och fyllde med betong.M memike skrev:
Skruva fast en stödplanka i "muren" köp eller låna en Logosol timmerjigg sedan är det bara att köra motorsågen igen.
Nu kanske allt är fixat men ett alternativ är ju att skruva fast en mallplanka på vardera sida och använda en fräs som följer mallen, då borde det bli rakt och jämnt samt att man kan avsluta med en vinkelfräsning för att få rundade kanter för mjukare känsla.
Hur gick det med detta?
Kanske en dum fråga men hur gjorde du när du svängde muren? Plankorna ser kantiga ut men jag tycker inte att det syns på bilderna att det glipar mellan dom i svängen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden