Få ordning på dålig ventilation i kök

233 läst  6 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Ventilationen fungerar riktigt dåligt i mitt kök, nån här som kan ge mig lite tips

Det är en lägenhet högst upp i ett gammalt hus.
    I köket har jag ett frånluft hål ovanför spisen där luften oftast står still eller kommer in istället för ut.
    Jag har även ett ett hål ut igenom ytterväggen på andra sidan i rummet som jag oftast har stängt då det sprutar in kall luft om jag öppnar det.
    Om jag öppnar balkong dörren lite en bit ifrån köket får jag aningens drag ut ibland men inte alla gånger.

Så två frågor
    Finns det nån kraftig fläkt jag kan koppla på till röret igenom ytterväggen som orka trycka ut luften som vill komma in så att jag kan använda spisen och steka min köttbit utan att dö.

Det drar även in väldigt mycket kring fönstrena i de andra rummen så det blir kallt och omysigt att titta på tv med halsduk och mössa, men sist jag hade en ventilationskille här sa dom att om jag byter de gummilisterna så de blir tätare fungerar troligtvis min köksventilation ännu sämre då det inte kommer in luft nån annanstans.

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Hej och välkommen..
    Bor du i ett flerfamiljshus? Hyres- eller bostadsrätt?
    Förr i tiden hade man helt andra krav på ventilation än hur de ser ut idag. Troligen är det där roten till de problem du beskriver finns.
    Du kan troligen inte helt utan problem (kanske för någon annan i huset..) stoppa in en fläkt i köket.
    Ventilation måste finnas, och det är inte heller bra att minska den på grund av uppvärmningskostnaden.

3. K
    Lägenhetsfixare Nivå 3
    Du bor väl i flerfamiljshus? Det ska finnas en OVK-besiktning. Tala med styrelsen om du bor i brf eller med hyresvärden. Förhoppningsvis får du reda på vad som gäller och om det kan förbättras

4. M
    Medlem Nivå 1
    Hyres som ägs av familjen, men ska bli bostadsrätt om nån månad

Jag vill inte minska ventilationen pga uppvärmningen utan jag önska kunna sitta i soffan utan att de blåser storm kring nacke öron och kunna steka i köket utan att köket blir helt förstört trots att jag har kolfilterfläkt som inte är påkopplad till ventilationen

Redigerat 14 jan 11:52
  5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det är svårt att konsultera särskilt mycket mer utan att veta alla förutsättningar..
    OVK ska göras i flerfamiljshus precis som klimt beskriver.
    men i äldre hus finns inte alltid så mycket att göra utan att helt bygga om ventilationen, vilket är mycket jobb och kostsamt.
    Har du t.ex. några tilluftsventiler?
    I äldre hus var ventilation via självdrag vanligt. Där byggde tilluften på bl.a. otäta fönster.
    Kolfilterfläkt är ju en lösning som du redan testar. Hur ofta byter du filter där?

6. M
    Medlem Nivå 1
    Förut fanns det två ventiler i badrummet
    En tillluft mitt på vägen och frånluft vid taket men till luften byggdes igen när badrummet fick dusch för 20 år sen.

jag ingen till luft förutom de otäta fönstrena.

Lägenheten har även öppenspis i vardagsrummet kanske värt att tillägga

Jag har bytt samt rengjort filter
    Jag har bytt hela fläkten 4 gånger på 18år i önskan om att få till nått som funkar bättre.
    Den sista är nog tyvärr den som känns minst gedigen men det är samma dåliga luft i köket
    Genom alla år

7. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    I ett badrum ska det bara finnas frånluft.
    Finns det något justerbart spjäll i den öppna spisen? Sluter det tätt?
    Min erfarenhet gällande kolfilter i fläkt är att filtren måste bytas varje månad för att fungera.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: