Nibe F2120-12 och VVM310.
Radiatorer i 60-tals hus med bytta fönster och tak. De flesta radiatorer är bytta. Totalt ca 200 kvm uppvärmd yta, till 20,5 grader.
Hade svårt att få kompressorn att komma ner till GM=0 och därmed stanna, ville inte att den skulle köra 24/7. En av inställningarna jag ändrade och som jag tror gav mest effekt, var att ändra DUT värdet till -14 från att ha legat på -18 (Staffanstorp).
Upplever att jag därefter kunde sänka värmekurvan ett snäpp med bibehållen inomhustemp! Dock startar/stoppar kompressorn lite för många gånger nu skulle jag tro. +5 grader ute och den startar ungefär var 3:e timme.
"Kompressor start" är satt till -150, vågar inte sänka den ännu mer för jag vill inte ha stora temperaturskillnader hemma. Kompressorn är ju inverterstyrd så den borde inte ha så många start/stopp?
Kompressorkurvan är satt till auto, men ser att man kan ställa egna värden. Är sugen på att experimentera med det då den nu inte verkar gå under 40 hz, tycker att den borde kunna gå i 20 hz och därmed ha lite längre gångtider än 3 timmar vid +5 grader ute.
Eller finns det andra parametrar jag först borde kolla upp/skruva på? Förmodar att det inte hjälper att sänka värmekurvan? Ska jag minska DUT värdet igen?
Bilden visar senaste dygnet (+5 grader ute).
Runt 34,5 grader framledningstemp 30 grader returtemp (dt = 4,5). Returtempen kan dock gå ner till 26 grader (dt=8,5).
Radiatorer i 60-tals hus med bytta fönster och tak. De flesta radiatorer är bytta. Totalt ca 200 kvm uppvärmd yta, till 20,5 grader.
Hade svårt att få kompressorn att komma ner till GM=0 och därmed stanna, ville inte att den skulle köra 24/7. En av inställningarna jag ändrade och som jag tror gav mest effekt, var att ändra DUT värdet till -14 från att ha legat på -18 (Staffanstorp).
Upplever att jag därefter kunde sänka värmekurvan ett snäpp med bibehållen inomhustemp! Dock startar/stoppar kompressorn lite för många gånger nu skulle jag tro. +5 grader ute och den startar ungefär var 3:e timme.
"Kompressor start" är satt till -150, vågar inte sänka den ännu mer för jag vill inte ha stora temperaturskillnader hemma. Kompressorn är ju inverterstyrd så den borde inte ha så många start/stopp?
Kompressorkurvan är satt till auto, men ser att man kan ställa egna värden. Är sugen på att experimentera med det då den nu inte verkar gå under 40 hz, tycker att den borde kunna gå i 20 hz och därmed ha lite längre gångtider än 3 timmar vid +5 grader ute.
Eller finns det andra parametrar jag först borde kolla upp/skruva på? Förmodar att det inte hjälper att sänka värmekurvan? Ska jag minska DUT värdet igen?
Bilden visar senaste dygnet (+5 grader ute).
Runt 34,5 grader framledningstemp 30 grader returtemp (dt = 4,5). Returtempen kan dock gå ner till 26 grader (dt=8,5).
Staffanstorp har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -10,9 °C. Det är milt klimat. Även om det är några plusgrader så kan det behövas någon form av avfrostning av utedelens förångare, antingen aktiv eller passiv. Det kan vara därför som kompressorn stannar trots det är en inverterstyrd kompressor.
Jag ville inte minska DUT ännu mer då vi faktiskt hade -14 grader detta åretJ Josth skrev:Staffanstorp har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -10,9 °C. Det är milt klimat. Även om det är några plusgrader så kan det behövas någon form av avfrostning av utedelens förångare, antingen aktiv eller passiv. Det kan vara därför som kompressorn stannar trots det är en inverterstyrd kompressor.
Gällande avfrostningen, hur går jag vidare? Kan jag göra något för att undersöka om det är det som gör att kompressorn stannar? Eller menar du att kompressorn stannar för att avfrosta? Isåfall kan jag säga att det inte är så, jag ser att kompressorn stannar vid GM=0.
De frågar ju efter DUT i inställningsmenyn så då borde det vara DUT/DVUT man ska ange. Sedan kan det bli ett par grader kallare men då ytterst kortvarigt så det bara marginellt påverkar värmebalansen i huset som är förhållandevis värmetrögt.
Jag menar att avfrostningarna kan vara ett skäl till att NIBE vill att den ska stanna med GM=0 vid ett par plusgrader istället för att gå non-stop med kompressorn då frosten eventuellt skulle byggas på efterhand och minska/stoppa luftgenomströmningen. Men hur NIBE har tänkt exakt i styrningen är ju väldigt svårt att få reda på.
Jag menar att avfrostningarna kan vara ett skäl till att NIBE vill att den ska stanna med GM=0 vid ett par plusgrader istället för att gå non-stop med kompressorn då frosten eventuellt skulle byggas på efterhand och minska/stoppa luftgenomströmningen. Men hur NIBE har tänkt exakt i styrningen är ju väldigt svårt att få reda på.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bör jag dränera (om?) längs min krypgrund då uppfarten görs om
Grund & Markarbeten -
Enfas elmotor orkar inte starta
Verktyg & Maskiner -
Få ner rör i gumminippel - Tips önskas
Vatten & Avlopp -
Insurello tog en del av min ersättning även fast de lade ner ärendet?
Försäkringar -
Kan man limma fast innertaks paneler på källartak?
Byggmaterial & Byggteknik