4 199 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Få makadambädden i våg
Har letat lite efter tekniker för att få makadambädden i lod innan man placerar ut element för gjutning eller grundbalkar (beroende på grundtyp).
Jag har en plan laser och de tipps jag fått är att mäta och kratta, mäta och kratta osv i en evighet tills lasern mäter bädden i våg.
Är det så här proffsen gör med? Kratta och mäta om och om igen.
Sen när man väl fått den i våg ska man padda en gång till antar jag? När jag krattat så är ju bädden "uppluckrad" och behöver paddas igen.
Efter man paddat gissar jag att man får mäta igen och eventuellt kratta igen osv
Någon som har fler tipps?
Jag har en plan laser och de tipps jag fått är att mäta och kratta, mäta och kratta osv i en evighet tills lasern mäter bädden i våg.
Är det så här proffsen gör med? Kratta och mäta om och om igen.
Sen när man väl fått den i våg ska man padda en gång till antar jag? När jag krattat så är ju bädden "uppluckrad" och behöver paddas igen.
Efter man paddat gissar jag att man får mäta igen och eventuellt kratta igen osv
Någon som har fler tipps?
Ok så du menar att du bara pytsar in lite finare grus där det behövs för att få elementen i våg istället för att lägga ett tunnt lager grus över hela bädden?GRS skrev:
Ja precis, om du gör hela bädden i tex 8-16, ställ sedan ut elementen så ser du att det brukar inte vara jätte mkt det slår på. Där jag ser att elementen dippar något där lägger jag på lite 4-8 och justerar upp elementet. Att padda makadam eller inte är 2 olika skolor, för=du får en jämnare yta mot=du packar materialet och får inte samma kapilärbrytande egenskap längre.
Liknande trådar
-
Attefallshus,hur gå till väga?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
IP-krav badrum med fast duschvägg
El -
Fästa TV i enkel gipsvägg med stålreglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Nybörjarfråga om väggfäste för nytt duschset
Badrum -
Hur få upp rullgardin i gips- och metallvägg?
Byggmaterial & Byggteknik