Hej,

Har gett mig på att renovera ett rum för första gången och börjat med att ta ned tapet. En vägg hade fondtapet och resten renoveringstapet. Började lite lätt med ångmaskin men kom snabbt ner till vad jag tror är pappret på gipset. Lagret ovanpå sitter sjukt hårt och det går nästan bara få loss med ångmaskinen och skrapa (se bild).

När jag drog loss hörnet så följde även renoveringstapeten på väggen intill med, men där hade jag helst undvikit att gå hela vägen ned. Dock har det på sina ställen gått ned lika långt. Se bild

Går det sätta renoveringstapet på detta trots att det är en liten nivåskillnad? Eller behöver det spacklas?

Kan jag anta att jag behöver ta ned renoveringstapeten på alla väggar nu?

Tacksam för råd, känns som jag tagit mig vatten över huvudet med detta 🥲

• Vägg där tapet delvis avlägsnats, blottar papper på gipsskivan med ojämn yta; bitar av fond- och renoveringstapeter kvarstår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedriven tapet visar ojämn yta av gipsvägg med rester och nivåskillnader efter användning av ångmaskin under renovering.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg där tapeten delvis lossnat, avslöjande papperet på gipsskivan under.
    Skapa konto
slipa nu väggen med 120 , borsta eller dammsug , lägg en grundfärg och sen när de har torkat så kan du börja spackla alla gropar , minst 2 gånger och slipning mellan varje ,

Annars är de renoverings tapet som kan hjälpa dig

Tack. Men jag antar att jag behöver få loss all tapet på denna vägg (se bild)?

Sedan på sina ställen följer det med hela vägen ned till gipset. Vad göra?

• Vägg med bortsliten och delvis kvarvarande tapet.
    Skapa konto
  • Sliten tapet på en vägg med vertikala linjer, delar av tapeten har börjat lossna.
    Skapa konto
  • Avskalad tapet som blottar gipsskiva, med delar av tapeten fortfarande fast vid väggen.
    Skapa konto
Lonne
EHH EHH skrev:
Tack. Men jag antar att jag behöver få loss all tapet på denna vägg (se bild)?

Sedan på sina ställen följer det med hela vägen ned till gipset. Vad göra?
Ta loss den tapet som sitter löst, sitter tapeten fast ordentligt kan du låta den sitta kvar. Slipa skarvar och ojämnheter, borsta av väggarna och dammsug sedan grundmålar du. Spackla efter du grundmålat, sedan är det slipa, borsta av väggarna, dammsug och repetera till du är nöjd. Nu är det dags att måla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.