13 702 läst ·
50 svar
14k läst
50 svar
Få loss plywoodskivor?
God afton!
Har lagt 6 timmar idag och lärt mig en sak, vad lätt det är att inte äta mat och dricka vatten när man väl börjat komma igång =)
Ta inte min trotsighet som något annat än att jag är sen 80-talist och enveten. Jag uppskattar alla tips och råd och har redan lärt mig massor.
Jag tror att den största biten som lossnat är 20x20 cm så det är ett riktigt helsike och allt lim gör det bara värre.
MH1001: I sovrummet ser jag att det är spikat med små spik i ena hörnet på vissa plankor medan jag inte kan se spikar i plankorna på några av de andra, betyder det att de är spikade snett ner i sidan (sponten?)?
Har lagt 6 timmar idag och lärt mig en sak, vad lätt det är att inte äta mat och dricka vatten när man väl börjat komma igång =)
Ta inte min trotsighet som något annat än att jag är sen 80-talist och enveten. Jag uppskattar alla tips och råd och har redan lärt mig massor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror att den största biten som lossnat är 20x20 cm så det är ett riktigt helsike och allt lim gör det bara värre.
MH1001: I sovrummet ser jag att det är spikat med små spik i ena hörnet på vissa plankor medan jag inte kan se spikar i plankorna på några av de andra, betyder det att de är spikade snett ner i sidan (sponten?)?
Aha, jag förstår. Jag gillar ju springor och om jag (OM) ändå ska måla det svart, kommer inte färgen att rinna ner mellan plankorna och stelna och då göra nåtningen onödig? Om det finns trägolv i köket så kanske jag ska nåta det golvet för att slippa få ner matrester m.m. mellan springorna?
Ja och nej. Färgen kommer säkert att rinna ner mellan brädorna men det som (jag tycker) är snyggt med nåtningen är att det ger ett vackert mönster.Ofta nåtar man som sagt med svart fog mot mörk ek (klassiskt ekgolv)
Du vet att damm syns väldigt lätt på svart golv va?
Du vet att damm syns väldigt lätt på svart golv va?
Jag tänkte utnyttja den stilla söndagen med oljudsförbud till att ta bort plastmattan i köket och så kom jag på att jag även skulle kunna försöka få upp spikarna i de resterande spånskivorna för att göra det enklare att bryta i veckan. De är dock helt nedspikade i skivorna. Finns det något verktyg som jag kan använda för att på något sätt gräva upp dem? Andra tips?
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Så enkelt alltså.. Hur fungerar det på spånskivor, som känns lite hårdare än vanligt trä?
http://www.jula.se/spikutdragare-med-glidhammare-149237
Vad sägs om denna? Priset styr mig ju självklart men vill inte köpa något som går sönder vid första spiken.
http://www.jula.se/spikutdragare-med-glidhammare-149237
Vad sägs om denna? Priset styr mig ju självklart men vill inte köpa något som går sönder vid första spiken.
Har ingen erfarenhet av den du länkade, men att dra ut spik är faktiskt ett precisionsarbete där det ofta lönar sig med proffsverktyg (känt märke) i längden. Det brukar bli mindre åverkan på omgivningen i vart fall 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om det är spik som håller spånskivan?
Med smalt stämjärn så hugger man bort en liten bit platta på var sida om spiken så kommer man åt med en stadig sidavbitare och får upp spiken en bit, sedan tar man spiken med koben.
Protte
Med smalt stämjärn så hugger man bort en liten bit platta på var sida om spiken så kommer man åt med en stadig sidavbitare och får upp spiken en bit, sedan tar man spiken med koben.
Protte
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Protte, jo men om det är x antal kvm med spånskiva som är spikad med c-c 20 cm så är det en vettig investering med verktyg som Nemnjeb länkade till 
Det jag menade med precisionsverktyg är att en billig tång så får man sällan ett bra grepp och det blir mer ansträngande att få ur spikuslingarna.
Det jag menade med precisionsverktyg är att en billig tång så får man sällan ett bra grepp och det blir mer ansträngande att få ur spikuslingarna.