Väldigt lågt tryck ut från denna efter några år utan användning. Först inget vatten alls, men knackade lite på sidan då kommer det vatten men lågt tryck.

Antar jag behöver ta isär eller finns det något smart att testa först?

Hur får man loss den, är det hålla emot med rörtång på det gängade partiet och helt enkelt skruva loss resten med skiftnyckel? Utvändigt kranhus i metall med gul anslutning på en gul tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utvändig vattenkran med rostigt rör fäst i gul tegelvägg, lågtrycksproblem efter lång oanvändning, kräver eventuell demontering för inspektion.
Skapa konto

Hur mycket mellan tummen och pekfingret tar förresten en VVSare för att montera något lite mer modernt? Gammal koppling på insidan också. Runt 2k eller snarare 10k?

Rickard.
P Pettttter skrev:
Hur mycket mellan tummen och pekfingret tar förresten en VVSare för att montera något lite mer modernt? Gammal koppling på insidan också. Runt 2k eller snarare 10k?
Googlade och fick två lokala fastprisförslag på 2,5-3000kr efter rot.

• Gilla
Pettttter
  • Laddar…
Ingen som vet hur man får loss den? Jag har lite för mycket respekt just för VVS för att bara chansa.

Krilleman
P Pettttter skrev:
Ingen som vet hur man får loss den? Jag har lite för mycket respekt just för VVS för att bara chansa.
Hur ser det ut på insidan?
Har du ventil till bara vattenutkastaren?

Denna äldre variant är lättast att bara såga av och ersätta med en ny.

Krilleman Krilleman skrev:
Har du ventil till bara vattenutkastaren?

Denna äldre variant är lättast att bara såga av och ersätta med en ny.
Har tyvärr ingen bild nu, men på insidan är det bara röret som går rakt ut, ser ut att vara svetsade/klämda anslutningar inte något som går att ta isär. Tyvärr inte heller någon ventil så blir till att stänga huvudkranen under tiden.

Hej,
Hur har det gått för dig? Jag ska försöka byta ut min vattenutkastare närmaste dagarna till en frostsäker. Den ser precis ut som din vattenutkastare.

Var det att hålla emot på andra sidan och gänga bort vattenutkastaren?

H Husägare75 skrev:
Hej,
Hur har det gått för dig? Jag ska försöka byta ut min vattenutkastare närmaste dagarna till en frostsäker. Den ser precis ut som din vattenutkastare.

Var det att hålla emot på andra sidan och gänga bort vattenutkastaren?
Fick ju inga svar här och inte orkat ta tag i hantverkare...så inget att rapportera helt enkelt. Skriv hemskt gärna om du lär dig något!

Krilleman
P Pettttter skrev:
Fick ju inga svar här och inte orkat ta tag i hantverkare...så inget att rapportera helt enkelt. Skriv hemskt gärna om du lär dig något!
Klart du får svar!

Ja det går att gänga av denna med två rörtänger, men det är lite trixigt.
Och brukar sitta riktigt hårt.

Enklast är att ta en helt vanlig bågfil och såga av den. (Om du inte har en tigersåg).

Rostigt rör eller ventil genom en tegelvägg, med en grön markering där rörtång eller bågfil föreslås för att gänga av eller kapa.
Skapa konto

Klart du får svar!

Ja det går att gänga av denna med två rörtänger, men det är lite trixigt.
Och brukar sitta riktigt hårt.

Enklast är att ta en helt vanlig bågfil och såga av den. (Om du inte har en tigersåg).

[bild]
Tack!! För min del så var tanken att ta isär för att få igång flödet så sågar då inte helst.

Krilleman
P Pettttter skrev:
Tack!! För min del så var tanken att ta isär för att få igång flödet så sågar då inte helst.
Jag är absolut för att spara det gamla och inte direkt gå och köpa nytt.

Men i dessa fallen är det snudd på dyrare att köpa reservdelar än att köpa en helt ny utkastare...

https://www.bauhaus.se/vattenutkastare-gustavsberg

Vattenutkastare Gustavsberg med pris och köpalternativ på Bauhaus produktbild.
Skapa konto

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Det borde väl gå att lossa muttern på framsidan och ta ut krankäglan?
Och lossa Gardena-adaptern och kolla så det inte är något hinder där?

/Höghus

Krilleman
Höghus Höghus skrev:
Det borde väl gå att lossa muttern på framsidan och ta ut krankäglan?
Och lossa Gardena-adaptern och kolla så det inte är något hinder där?

/Höghus
Ja absolut, det går.
Men det är nästan alltid billigare att byta hela vattenutkastaren i slutändan.

Den tekniska livslängden på enheter installerade beträffande tappvatten i Swea Rike är 30-50år.

Beaktansvärt!

Jag är absolut för att spara det gamla och inte direkt gå och köpa nytt.

Men i dessa fallen är det snudd på dyrare att köpa reservdelar än att köpa en helt ny utkastare...

[länk]

[bild]
Material är en sak, men jag antar nya utkastaren inte bara är att skruva på gamla gängan utan krävs någon form av kompetens för att byta ut lite rör och anslutningar? Jag är väldigt grön just på VVS.

Krilleman
P Pettttter skrev:
Material är en sak, men jag antar nya utkastaren inte bara är att skruva på gamla gängan utan krävs någon form av kompetens för att byta ut lite rör och anslutningar? Jag är väldigt grön just på VVS.

Fota det och lägg upp för ett korrekt svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.