Hejsan,

Vi flyttar in i vårt hus om en månad och jag har börjat se över hur kommunikationen med omvärlden ska gå till. I byn huset ligger i finns inte stadsnätsanslutning ut till husen, men skolan, som ligger ca 100 meter från huset, har anslutning. Någon som har erfarenhet av att försöka få kommunen att gå med på inkoppling i ett liknande fall och hur mycket kan det tänkas kosta (Landskronas stadsnät, LaNet rör det sig om)? Har tomrör från tomtgränsen in till huset. Alternativet är ju att få vanlig gammal koppar indraget av telia, men det kostar ju en slant det också. TV är redan bestämt att det blir canal digital eller viasat, så det har ingen inverkan.
 
I sollentuna som har stadsnät kostar det ca 16.000 att få det indraget till din villa. Då dras det kabel från närmsta station till ditt hus.
 
I Gävle kostar det 11000kr om man lyckas övertala dom... Drar du in fjärrvärme samtidigt så bruakr dom dra in fiber också..
 
Servanet i Sundsvall tog 4900:-, för att dra fiber och koppla in konverter,men då fick vi gräva själva till deras avlämningspunkt.
 
peve22 skrev:
Servanet i Sundsvall tog 4900:-, för att dra fiber och koppla in konverter,men då fick vi gräva själva till deras avlämningspunkt.
4900 ? Servanet skulle ha 7200 från oss :(

Men det besvarar inte BobbyEwings ursprungsfråga... Jag tror att det kan vara ganska svårt att få dem att ansluta dig till det nätet. Inte för att det finns några tekniska hinder utan snarare för att skolans anslutning säkert är betalad av just skolan. Att gå "över gränserna" i en kommunal organisation sker inte med smidighet.
 
Att ansluta sig rent fysiskt med fiber är endast en del, nästa steg blir att "någon" måste agera operatör och ansluta dig till Internet. Det skulle i sådant fall troligtvis vara den operatör som levererar till kommunen. Men att lösa det endast för din fastighet tror jag inte att man hoppar på och att det blir kostsamt.
 
AndersS skrev:
Att ansluta sig rent fysiskt med fiber är endast en del, nästa steg blir att "någon" måste agera operatör och ansluta dig till Internet. Det skulle i sådant fall troligtvis vara den operatör som levererar till kommunen. Men att lösa det endast för din fastighet tror jag inte att man hoppar på och att det blir kostsamt.
Hmm, stadsnätet har ju ett antal operatörer inkopplade och det finns som sagt en nod 100 meter bort där det tekniskt sett borde vara möjligt att koppla in sig. Du menar alltså att det behöver till något mer steg än att bli ansluten till infrastrukturen för att det ska fungera?

Min teori är ju att eftersom det är ungefär samma avstånd till denna nod och till telestationen så borde ju kostnaden för att få en anslutning till de båda vara likvärdig. Ska prata med de som driver stadsnätet och höra.
 
När du säger nod, vad avser du för teknisk utrustning och vem tillhör den?
 
AndersS skrev:
När du säger nod, vad avser du för teknisk utrustning och vem tillhör den?
Nu vet jag ju inte exakt vilken utrustning som sitter i skolan, mer än att det är utrustning som låter skolan använda sig av stadsnätet, vilket åtminstone innebär att kabeln inte bara passerar förbi samhället. Utrustningen ägs av kommunens stadsnätsbolag.
 
BobbyEwing skrev:
Nu vet jag ju inte exakt vilken utrustning som sitter i skolan, mer än att det är utrustning som låter skolan använda sig av stadsnätet, vilket åtminstone innebär att kabeln inte bara passerar förbi samhället. Utrustningen ägs av kommunens stadsnätsbolag.
Edit: Har fått offert från Telia och de vill ha 18000 för att dra in koppar till mitt hus. Det innebär att jag är beredd att betala minst så mycket och utan tvekan en del till för att få en stadsnätsanslutning istället. 18000 för utdaterad teknik känns inte helt ok.
 
BobbyEwing skrev:
Edit: Har fått offert från Telia och de vill ha 18000 för att dra in koppar till mitt hus. Det innebär att jag är beredd att betala minst så mycket och utan tvekan en del till för att få en stadsnätsanslutning istället. 18000 för utdaterad teknik känns inte helt ok.
Ja, det är ju helt beroende på om du kan få det eller inte. Även om den här skolan är 100m bort är det inte säkert att det går att gräva, och om det går att gräva kostar det kanske så pass mycket att det gör det hela ointressant.

En villa är helt ointressant för en leverantör, se till att få med samfälligheten istället.
 
Nu är det ju som sagt inte en privat leverantör det handlar om, utan ett kommunalt bolag med uppgift att tillse att så många kommuninnevånare som möjligt kan få en anslutning. Tack vare detta så har det visat sig att det absolut är möjligt och har ett kostnadstak på 18500, men om vi kan få minst tre grannar att vara med så får vi det för 8000 var. Rent praktiskt har de tydligen löst det så att de har lagt ner tomrör i i stort sett alla gator i samband med VA-arbete så de får en minimal grävinsats för att koppla in individuella fastigheter.
 
BobbyEwing skrev:
Nu är det ju som sagt inte en privat leverantör det handlar om, utan ett kommunalt bolag med uppgift att tillse att så många kommuninnevånare som möjligt kan få en anslutning. Tack vare detta så har det visat sig att det absolut är möjligt och har ett kostnadstak på 18500, men om vi kan få minst tre grannar att vara med så får vi det för 8000 var. Rent praktiskt har de tydligen löst det så att de har lagt ner tomrör i i stort sett alla gator i samband med VA-arbete så de får en minimal grävinsats för att koppla in individuella fastigheter.
Det handlar knappast om det är en privat eller kommunal leverantör, nu hade du enbart flax att det fanns bra kanalisation till ditt hus, hade det inte funnits det tvivlar jag enormt på att det skulle grävas enbart för en villa.
 
Det beror ju lite på vad komunen har gett sitt bolag direktiv om. Har de fått order om att hjälpa de komuninvånare som de är till för att tjäna eller ska de vara vinstmaximerande och använda kommunala fördelar för att konkurera ut privata aktörer? Tyvärr förekommer det båda sorter
 
Sollentuna som nämnts tidigare har en närgräns på 50 meter har jag fått lära mig. Min villa ligger lite drygt 50 meter från närmaste fiberslinga och jag kan därför inte få fiber indraget :-(
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.